کد خبر : 5842 / /
/

سید حسن آقامیری خوانساری (زادهٔ ۱۷ اسفند ۱۳۵۸، تهران) روحانی ایرانی است که بیشتر به دلیل سخنرانی‌های متفاوت با محوریت توحید و یکتاپرستی در ایران شناخته می‌شود.

سیدحسن آقامیری یکی از روحانیون معروف چند سال اخیر بویژه در میان جوانان است. حسن آقامیری از تمام ظرفیت‌های رسانه‌های موبایلی امروز برای به اشتراک گذاشتن سخنرانی‌هایش استفاده می‌کند. صفحه اینستاگرام حسن آقامیری بیش از یک‌ میلیون و ۳۰۰ هزار دنبال‌کننده دارد. منبرهای حسن آقامیری معمولا به صورت زنده از صفحه‌اش پخش می‌شوند. کلیپ‌هایی نیز توسط دوستداران حسن اقامیری از سخنرانی‌هایش منتشر می‌شوند که معمولا بازدیدکننده‌های قابل توجهی دارند.

آقامیری ۱۷ اسفند ۱۳۵۸ در خانواده‌ای مذهبی در تهران زاده شد.

بیوگرافی حسن آقامیری

این روحانی بنا به گفتهٔ خودش، به دلیل خاطرهٔ خوبی که در زمان کودکی از هیئت نزدیک محل سکونت خود داشت، و همچنین داشتن پدر روحانی، به هیئت و روحانیت علاقه‌مند شد و به سمت تحصیلات دینی در حوزه گام نهاد.

حسن آقامیری

آقامیری سال ۱۳۷۵ وارد حوزه علمیه شد و سخنرانی‌های خود را از سال ۱۳۸۰ آغاز کرد. ابتدا در ایام تبلیغی (ماه‌های محرم، صفر و رمضان) به روستاها می‌رفت تا این‌که بعد از مدتی سر از دانشگاه‌ها درآورد و در جمع دانشجویان به ایراد سخنرانی پرداخت. او از سال ۱۳۸۸ وارد هیئت‌های قم شد و از آن زمان تاکنون در نشست‌های مذهبی در قم سخنرانی می‌نماید.

وی فیلم‌ها و فایل‌های صوتی سخنرانی‌های خود را در مراسم‌های مختلف به صورت عمده از طریق سایت بیدار باش منتشر می‌کند و به‌صورت زنده از طریق شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام و تلگرام به بیان و تفسیر موضوعات دینی و اخلاقی می‌پردازد؛ همچنین دارای گروهی ویدیوئی به نام بیدار باش می‌باشد که سخنان ایراد شده توسط وی را منتشر می‌کند. همچنین کانالی در یوتیوب به نام آرشیو تصویری سخنرانی‌های سید حسن آقامیری تصاویر سخنرانی‌های او را منتشر می‌کند.

حسن آقامیری در رسانه

مجلهٔ همشهری جوان در سال ۱۳۹۵ او را به عنوان «روحانی سال» انتخاب کرد. این مجله در مصاحبه‌ای با او نوشت:

«سید حسن آقامیری یکی از روحانیونی است که راه شهرت را جور دیگری طی کرد، از مسیر تلویزیون و تریبون‌های مهم و مراسم شناخته شده به شهرت نرسید، بلکه از راه جوانان و فضای مجازی سری بین سرها پیدا کرد و بین قشر خاصی از جوانان محبوب شد.»

صفحهٔ اینستاگرام او چندین میلیون و کانال تلگرامی او نیز هزاران پیگیری کننده دارد. از همین روی و با توجه به فعالیت گستردهٔ او در شبکه‌های اجتماعی، مخالفین وی به او لقب «آخوند تلگرامی» داده‌اند.

انتقادها

مخالفت‌ها با آقامیری و سخنرانی‌های جنجالی وی همزمان با گسترش و همه‌گیری رسانه‌های اجتماعی در ایران به‌ویژه تلگرام از سال ۱۳۹۵ نیز شروع شد و خبرگزاری‌های نزدیک به حکومت جمهوری اسلامی ایران از سخنرانی‌های او به دفعات انتقاد کرده‌اند و همچنین افراد مختلفی از جمله علی‌اکبر رائفی‌پور، مهدی دانشمند، طه حجت و دیگر منتقدین، در مقام پاسخ به او برآمده‌اند.

حسن آقامیری

خلع لباس دائم

در دی ۱۳۹۷ آقامیری با انتشار پستی در اینستاگرام خبر از حکم قاضی شعبهٔ دوم کیفری در دادگاه ویژه روحانیت به ریاست دادستان کل کشور داد و اعلام کرد که به دو سال زندان که ۵ سال تعلیق شده و خلع لباس دائم محکوم شده‌است.

بعد از اعلام خبر حکم آقامیری بسیاری برای آشنایی با او پیگیر ماجرا شدند به طوری که طی مدت یک هفته بیش از ۴۰۰ هزار نفر به دنبال‌کنندگان صفحهٔ اینستاگرام او افزوده شد.

افراد مختلفی چون معصومه ابتکار در پی صدور این حکم در رسانه‌های اجتماعی از آقامیری حمایت کردند.

اجرای حکم

در اسفند ۱۳۹۷ آقامیری با انتشار پستی در صفحهٔ اینستاگرامش خبر از اجرای حکمی که برایش صادر شده داد.

این روحانی با تماس دادگاه ویژهٔ روحانیت قم، به دادگاه مراجعه کرد و این دادگاه به نیابت از دادگاه ویژهٔ تهران، حکم خلع لباس دائم و دو سال حبس تعلیقی به مدت پنج سال را به وی ابلاغ کرد. قاضی اجرای احکام گفت: «به ما نیابت دادند تا همین‌جا حکم را اجرا کنیم».

در حالی که عده‌ای «برای حفظ کرامت» درخواست کرده بودند که حکم خلع لباس آقامیری در خودروی وی و خارج از دادگاه اجرا شود، ولی او به دستور قاضی و در حضور مراجعه‌کنندگان به دادگاه، لباس روحانیت را درآورد و سپس اجازهٔ خروج از دادگاه به وی داده‌شد.

فرزندان حسن آقامیری

حسن آقامیری

حسن آقامیری

پرسش و پاسخ

  • حسن آقامیری کیست؟
    سید حسن آقامیری متولد 17 اسفند 1358 در تهران روحانی ، واعظ ، آخوند و روضه خوان اهل ایران است.بیوگرافی سید حسن آقامیری و همسرش و علت خلع لباس روحانیت
  • حسن اقامیری متولد چه سالی است؟
    58
  • حسن آقامیری چندتا بچه دارد؟
    دوتا یک دختر و یک پسر به نام هانی و حلما
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.