کد خبر : 10375 / /
/

سام‌سنتر؛ یکی از پاساژهای مشهور خیابان فرشته است.

 

مرکز آمار ایران در گزارشی مدعی شده اختلاف نرخ تورم سالانه بین دهک ابتدایی و دهک دهم از ۳/ ۱واحد به ۴/ ۲واحد رسیده است که نشان از افزایش اختلاف طبقات در درآمد و هزینه دارد.اما آیا این تورم همان‌گونه که قدرت خرید دهک‌های اولیه و میانی را کاهش داده است، روی دهک‌های بالادستی هم تاثیر گذاشته است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، مشاهدات میدانی نشان می‌دهد در مال‌های شمال شهر تهران، قیمت‌ها نسبت به مرکز شهر نامتعارف است.

سام‌سنتر؛ یکی از پاساژهای مشهور خیابان فرشته است. ماشین‌های گران‌قیمت میلیاردی رد می‌شوند و کافه‌های روباز خیابان درحال سرو صبحانه هستند. پس از رد شدن از چارچوب در برقی، حتی با وجود ماسک بوی عطر و ادکلنی که در فضا پیچیده به مشام می‌رسد. سنگ سیاه کف که از تمیزی برق می‌زند، المان‌های آویزان‌شده از سقف طبقه دوم را منعکس می‌کند. المان‌هایی که به رنگ نقره هستند و با آرایشی مورب، میان حجم خالی بیضی‌شکلی که وسط پاساژ است انگار در آسمان معلق مانده‌اند.نخستین مغازه‌ای که نظر را جلب می‌کند گل‌فروشی‌ است که در انتهای محوطه همکف قرار دارد که به نظر نمی‌رسد گل‌های غیرمعمول بفروشد.ساعت‌فروشی روبه‌رو اما هر ساعتی نمی‌فروشد.

فروشنده درباره برند ساعت‌هایی که در ویترین گذاشته می‌گوید: برندهای معروف ساعت را موجودی داریم مگر اینکه برند خاصی باشد و وارد نشده‌ باشد.

این فروشنده درباره سختی‌های واردات در شرایط تحریمی می‌گوید: واردات مثل قبل انجام نمی‌شود و گزینه‌های مشتری از هر برند هم محدود شده اما نایاب نشده است.مدل‌هایی هست که هنوز مشتری خودش را دارد.

فروشنده کف قیمتی ساعت‌های مچی را ۲۰ میلیون تومان تعیین کرده است و به گفته او با «۵۰ میلیون تومان می‌توان یک ساعت مچی باکیفیت با برندی معتبر» از این مرکز خریداری کرد. طبقه همکف فروشگاه مبلمان هم دارد.مغازه‌ای که در گوشه طبقه قرار گرفته و مبل ال‌شکل راحتی سبزرنگ مخملی که وسط مغازه است از پشت دیوار شیشه‌ای خودنمایی می‌کند. مبلی که به گفته فروشنده «از طراحی تا ساخت کار خودمان است.»

فروشنده درباره مبل راحتی می‌گوید: این مبل در ابعاد ۹۰در۹۰ تهیه شده که می‌توان آن را با هر نقشه‌ای دکور کرد.

او دسته مبل را می‌گیرد و می‌کشد و جدا می‌کند: خرید هر قطعه جداگانه هم امکان‌پذیر است.سفارش نمونه اداری، راحتی و فروشگاهی آن هم پذیرفته‌ می‌شود.

به گفته این دختر جوان «پارچه مبل‌ها از ایتالیا و ترکیه وارد می‌شود و در قسمت نشیمن این کار از سیستم تهویه و فنرهای مخصوص برای راحتی بیشتر استفاده شده است.» این فروشنده برای هر قطعه این مبل به‌طور متوسط ۹ میلیون تومان را تعیین کرده است که «با تغییر پارچه یا سایز مبل قیمت تغییر می‌کند.» همچنین میز ناهارخوری ۶نفره‌ای که در انتهای مغازه است را «۱۰میلیون تومان» می‌فروشد، البته بدون صندلی.میزی که از «چوب گردو ساخته شده است نه چوب‌های مصنوعی فشرده‌شده.»

عطرهای ایرانی در رقابت

اگر قصد خرید تلفن همراهی دارید که دست هرکسی نباشد، می‌توانید به این مال سر بزنید. طبقه دوم این پاساژ فروشگاهی است که «گوشی‌های دست‌ساز» می‌فروشد.

تلفن‌هایی که مربوط به یک برند انگلیسی هستند و «در طرح‌هایی خاص که طراح‌های خصوصی شرکت طراحی کرده‌اند» فروخته می‌شوند و برای ورود، فروشنده ابتدا باید قفل در سکوریت را باز کند.

به گفته فروشنده به‌طور متوسط با «۴ تا ۵ هزار یورو» می‌توان نمونه باکیفیت این برند را تهیه کرد. بله یورو، این فروشگاه که در این پاساژ تلفن همراه می‌فروشد فقط یورو دریافت می‌کند.

او به یکی از تلفن‌های طلایی که در قفسه‌ای جاخوش کرده اشاره می‌کند و می‌گوید: در متریالی که برای این تلفن استفاده شده طلا هم به کار رفته است.

بوی عطری که در پاساژ پیچیده طبقه بالا بیشتر می‌شود و به مغازه بزرگی می‌رسد که سمت راست قرار گرفته است؛ فروشگاه فروش عطر و ادکلن که «باوجود تحریم‌ها سعی کردیم کیفیت را حفظ کنیم.»

به گفته این فروشنده پس از اعمال تحریم‌ها «واردات ادکلن‌ها و عطرها ممنوع شد اما نمونه‌هایی که مشتری‌های ثابت می‌برند را سعی می‌کنیم به صورت مسافری وارد و عرضه کنیم.»

این فروشنده که جوان قدبلندی است می‌گوید نمونه‌های ایرانی در سال‌های اخیر عطر با کیفیت خوب هم به بازار عرضه کردند.او یکی از طبقه‌ها را نشان می‌دهد که شیشه‌ای آبی رنگ در آن قرار گرفته است: این برند ایرانی یک سالی است وارد بازار شده و تا الان هم مشتری راضی بوده است.نمی‌گویم کیفیت لوکس و تک دارد اما می‌تواند با نمونه‌های خارجی رقابت کند.» او این عطر را یک میلیون و ۵۰۰هزارتومان می‌فروشد.البته ناظران بازار می‌گویند در صنعت عطر و ادکلن هیچ برندی صفر تا صد در داخل تولید نمی‌شود، بلکه در حجم‌ زیاد وارد و پس از بسته‌بندی به بازار عرضه می‌شود.همین‌طور برای خرید عطر خارجی در این پاساژ به‌طور متوسط باید ۳ تا ۴ میلیون تومان هزینه کرد؛ البته سقف قیمتی خاصی وجود ندارد و «عطر سفارشی هم پذیرفته می‌شود.

اگر قصد خرید لباس از این مرکز را هم دارید به‌طور متوسط باید ۳ میلیون تومان بودجه درنظر بگیرید. یکی از فروشگاه‌های این مال که تی‌شرت‌های مردانه می‌فروشد متوسط قیمتش را ۲ میلیون تومان تعیین کرده است.

البته اگر به دنبال لباس خاص‌تری هستید، می‌توانید تی‌شرت‌هایی که از «لس‌آنجلس» آمده بخرید؛ تی‌شرت‌هایی که به گفته فروشنده «در لس‌آنجلس طراحی و فقط در تعداد محدود دوخته شده است.» متوسط قیمت این تی‌شرت‌ها ۴ میلیون تومان است که البته می‌توان با ریال آن را پرداخت کرد.

جنس خارجی در پاساژ ایرانی

مشاهدات میدانی از مرکز خرید سام‌سنتر نشان می‌دهد اختلاف قیمت قابل‌توجهی بین کالاهای این مال با مرکز شهر وجود دارد؛ اختلاف قیمتی که در بعضی از جنس‌ها مثل ادکلن یا ساعت به سبب کیفیت کالای موردنظر اختلاف عرفی با دیگر مناطق دارد اما اختلاف قیمت یک دسته‌گل یا لباس عجیب به نظر می‌رسد؛ گرچه این کالاها هم باتوجه به برند و دوخت خاصی که دارند برای بسیاری از مال‌گردهای شمال تهران قیمتی متعارف به نظر می‌رسد.اگر هم می‌خواهید از این مرکز خرید تلفن همراه تهیه کنید، حتما یورو به همراه داشته‌باشید.

مشاهدات میدانی همچنین نشان می‌دهد همان‌گونه که در گزارش مرکز آمار ایران اختلاف بین دهک‌ها در حال افزایش است؛ در مراکز خرید این دهک‌ها اختلاف بیشتری وجود دارد.البته این مال‌ها مخالفان و موافقان زیادی دارند اما کارشناسان می‌گویند در شرایطی که سطح رفاه اقتصادی در حال کاهش است؛ وجود مال‌هایی که تقاضای دهک‌های بالادستی را پاسخ بدهند علاوه بر اینکه باعث می‌شود وجه خرید، ریال یا یورو، به اقتصاد برگردد؛ هزینه بلیت و سفر به کشورهای دیگر برای خرید را هم از سر راه این خریداران برمی‌دارد.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.