کد خبر : 10774 / /
/

قیمت دنا مدل ۱۴۰۰ به ۳۲۹ میلیون تومان و دنا پلاس اتوماتیک توربو مذل ۱۴۰۰ به ۴۶۰ میلیون تومان رسید.

 

قیمت خودرو دیروز با ثبات نسبی همراه بود. قیمت خودرو تیبا افزایش یافت. قیمت خودرو گروه پژو نوسان زیاد نداشت. گفته می شود آزادسازی قیمت خودرو انجام نخواهد شد. آخرین قیمت خودرو را در«خبر روز» دنبال کنید.

آخرین قیمت خودرو در بازار

قیمت خودرو در بازار روز شنبه ۸ آبان با ثبات نسبی همراه بود و تعداد زیادی از خودروها افزایش یا کاهش قیمتی را ثبت نکردند. قیمت تیبا هاچ بک افزایش یافت.

قیمت خودرو

 در بازار روز شنبه قیمت خودورهای داخلی در بازار نوسان زیادی را نداشت و تعداد زیادی از خودروها افزایش و یا کاهش قیمتی را ثبت نکردند.

قیمت خودورهای گروه پژو بعد از چند روز نوسان قیمت روز شنبه بازار آرامی داشتند و تنها خودروی پژئ ۴۰۵ SLX افزایش قیمت یک تا سه میلیون تومانی را ثبت کرد.

همچنین تیبا هاچ بک مدل ۱۴۰۰ به قیمت ۱۶۲ میلیون تومان رسید.

قیمت دنا مدل ۱۴۰۰ به ۳۲۹ میلیون تومان و دنا پلاس اتوماتیک توربو مذل ۱۴۰۰ به ۴۶۰ میلیون تومان رسید.

آزادسازی قیمت خودرو به کجا رسید؟

سهیل معمارباشی، مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت درمورد قیمت‌گذاری خودرو توسط شورای رقابت اظهار کرد: اینکه چه نهادی قیمت‌گذاری کند خیلی مهم نیست بلکه مهم این است که خودروساز با زیان تولید نکند؛ کسب‌وکاری که با زیان تولید کند رو به اضمحلال می‌رود و صنعت خودروی کشور طی سه سال گذشته رو به اضمحلال رفته است.

قیمت خودرو

مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت افزود: بحث ما همواره این بوده که قیمت‌گذاری محصولات خودروسازان به نحوی باشد که پوشش دهنده هزینه‌های منطقی و معقول صنعت خودرو باشد.

وی ادامه داد: این موضوع در پروژه اصلاح ساختار قیمت در زنجیره ارزش هم در دست پیگیری است؛ البته تمرکز فقط در صنعت خودرو نیست بلکه بر زنجیره همچون قطعه و … نیز است.

معمارباشی گفت: حتماً باید فرایندهای تولید خودروسازان بازطراحی و روابط خودروساز با قطعه‌ساز بررسی و اصلاح شود به نحوی که قیمت تمام شده اعلامی برای خودرو، یک قیمت منطقی و قابل پذیرش برای مصرف کننده و نهادهای نظارتی باشد.

به دنبال آزادسازی قیمت خودرو نیستیم

معمارباشی در مورد اینکه آیا این مباحث مقدمه‌ای جهت آزادسازی قیمت خودرو است توضیح داد: آزادسازی قیمت این است که قیمت خودرو در حاشیه بازار تعیین شود؛ ما به‌هیچ‌وجه به دنبال آزادسازی قیمت خودرو و رفتن به حاشیه بازار نیستیم.

وی گفت: با توجه به بررسی‌های انجام شده در صورت اجرای کامل پکیج اصلاح صنعت خودرو همچون اصلاح ساختار قیمت، اصلاح ساختار مدیریتی – مالی، توسعه صادرات صنعت خودرو و … ما مطمئن هستیم که می‌توانیم به افزایش تولید، افزایش عرضه خودرو به بازار، کاهش کسری‌ها در تولید خودروهای ناقص، اصلاح فرایند تولید و روابط خودروساز با قطعه ساز کمک کنیم و در نهایت وضعیت بازار را سامان دهیم.

پیش بینی تلخ از قیمت خودرو

یک کارشناس بازار خودرو گفت: کاهش تیراژ و توقف تولید برخی مدل‌ها در افزایش قیمت خودرو تاثیر داشته است.

مسیح فرزانه، کارشناس بازار خودرو با اشاره به علت افزایش دوباره قیمت خودرو با وجود رکود شدید در بازار، گفت: بعد از دو هفته‌ای که بازار در آرامش به سر برده و در بازار رکود شدیدی حاکم بوده است، قیمت خودرو مجدد افزایش یافت.

او با بیان اینکه کاهش تیراژ و توقف تولید برخی مدل‌ها در افزایش قیمت خودرو تاثیر می گذارد بیان کرد: کاهش تیراژ خودرو‌های داخلی، توقف تولید برخی از مدل‌ها و از طرفی افزایش قیمت ارز مواردی بودند که چند روزی است بر روی قیمت خودروها تاثیر گذاشت.

قیمت خودرو

این کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به این سوال که چرا برخی مدل ها بیشتر افزایش قیمت دارند و کدام از خودروها این افزایش قیمت را داشته اند گفت: در مدل‌های مختلف پژو ۲۰۷ اتوماتیک، بیشترین افزایش قیمت را در بین محصولات داخلی تجربه کرده است؛ همچنین مدل‌ دوگانه‌سوز پژو ۴۰۵ که در پروسه‌ای از زمان بیشترین تقاضا را داشت و پراید ۱۱۱ مواردی هستند که تا حدودی افزایش قیمت را تجربه کردند.

فرزانه گفت: بازار خودرو کشور طبق آمار‌ها و تحقیقات میدانی نیازمند به عرضه یک تا یک و نیم میلیون دستگاه خودرو در سال دارد که طی آمار شش ماه امسال از وزارت صمت، خودروسازان توانستند حدود ۶۰۰ هزار دستگاه تولید کنند که بخشی از این تولید متعلق به خودروهایی است که از قبل در پارکینگ خودروسازان‌ خوابیده است.

افزایش ناگهانی تیراژ تولید تا پایان سال

این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر اینکه دور از انتظار است تا چهار ماه باقیمانده تا پایان سال افزایش ناگهانی تیراژ تولید داشته باشیم گفت: برای سرپا نگه داشتن اقتصاد نیاز است تا کاری انجام داد، وزیر صمت می‌گوید خودرو تا پایان سال ارزان می‌شود امری دور از انتظار است. با این گفته‌ها و دستورات، بازار خودرو نه کاهش قیمت را تجربه خواهد کرد نه از رکود در می‌آید و نه به شرایط مطلوبی بر می‌گردد.

فرزانه با بیان اینکه یک دلیل عمده برای رکود شدید بازار خودرو بلاتکلیف بودن مصرف کننده است، گفت: مصرف کننده با تصور نادرست اینکه اگر واردات خودرو از سر گرفته شود، قیمت خودرو کاهش می یابد که البته تصور نادرستی است، از خرید خودرو جلوگیری می کند.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.