کد خبر : 10824 / /
/

جواد اوجی در حاشیه اجلاس مجازی اوپک پلاس گفت: در پایان آبان ماه ۷۰ لیتر بنزین به کارت سوخت خودروهای شخصی واریز می‌شود که پیش از این سهمیه عادی آن‌ها ۶۰ لیتر بوده است.

 

وزیر نفت گفت: در پایان آبان ماه ۷۰ لیتر بنزین به کارت سوخت خودروهای شخصی واریز می‌شود.

 

 به نقل از شبکه خبر، جواد اوجی در حاشیه اجلاس مجازی اوپک پلاس گفت: در پایان آبان ماه ۷۰ لیتر بنزین به کارت سوخت خودروهای شخصی واریز می‌شود که پیش از این سهمیه عادی آن‌ها ۶۰ لیتر بوده است.

وی اضافه کرد: سهمیه موتورسیکلت‌ها هم در این ماه از ۲۶ لیتر به ۳۰ لیتر افزایش می‌یابد.

پس از سهمیه‌بندی شدن بنزین، زمزمه‌ تغییراتی جدید در کارت سوخت از مجلس به گوش می‌رسد. حالا خبر جدید کارت سوخت حذف آن است یا تغییر فرم آن؟

زمزمه‌های تغییر مدل کارت سوخت مدت‌هاست در مجلس شنیده می‌شود. از سال ۹۸ که بنزین دوباره دو نرخی و سهمیه‌بندی شد، تا به امروز مجلس طرح‌های متفاوتی برای تغییر کارت سوخت ارایه داده است.

فریدون عباسی‌دوانی، عضو کمیسیون انرژی مجلس، خبر جدیدی درباره کارت سوخت به خبرنگار تجارت‌نیوز می‌دهد. عباسی‌دوانی می‌گوید: امیدواریم بتوانیم سیستمی طراحی کنیم که در آن همه کارت‌های شهروندان، یک‌جا، در یک کارت هوشمند جمع شود.

کارت ملی و کارت سوخت یکی می شوند؟

نماینده مردم کازرون و کوهچنار، درباره جزییات خبر جدید کارت سوخت می‌گوید: ابتدا باید مشخص کنیم که قرار است یارانه را چگونه به افراد دهیم.

طرح وان یا تجمیع همه کارت‌ها در یک کارت ملی، اولین بار نیست که مطرح شده است. برخی از نمایندگان معتقد بودند که اختصاص سهمیه بنزین تنها به رانندگان عادلانه نیست و مجلس مدت‌ها پیش هم قصد داشت به هر کد ملی سهمیه بنزین اختصاص دهد.

عباسی‌دوانی اظهار می‌کند: کد ملی، رمز و کارت ملی هر شهروند یکی است و شاید حتی نیاز به کارت فیزیکی نباشد و بتوان کارت مجازی به مردم داد.

البته او به مشکل تامین امنیت چنین طرحی اشاره می‌کند: اجرای این برنامه کمی سخت است زیرا نیاز به تجهیزات و سیستمی داریم که در آن اختلالی ایجاد نشود یا هک نشود.

او خبر جدید درباره کارت سوخت را این گونه توجیه می‌کند: کارت‌هایی که اکنون مردم از آن استفاده می‌کنند، قابل خرید و فروش هستند و ممکن است باعث سواستفاده کردن از اقشار کم‌سواد و کم‌درآمد شود.

میزان سهمیه سوخت آذرماه چقدر است؟

اگر قرار بر این باشد که دولت به وعده خود درباره واریز بنزین جبرانی پایبند باشد احتمالا در آذر ماه خودروهای شخصی ۱۲۰ لیتر بنزین خواهند گرفت، در غیر این صورت همان ۶۰ لیتر مثل ماه‌های قبل به کارت‌های سوخت واریز خواهد شد.

سهمیه بنزین

وزیر نفت گفته قرار است سهمیه سوخت بنزین جبرانی برای همه واریز می‌شود و این سهمیه هم برای خودروهای سواری، موتورسیکلت‌ها، وانتی‌ها، خطی‌ها و آموزشگاه‌ها و سایر موارد است.

مدیر روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هم تاکید کرده که سهمیه جبرانی بنزین به تمامی کارت‌های سوخت بنزین یارانه‌ای تعلق می‌گیرد.

این سخنان در حالیست که هنوز هم برخی جایگاه‌های بنزین به حالت قبل از اختلال اخیر نرسیده‌اند و تعدادی از مردم در جایگاه‌ها با مشکل مواجه می‌شوند.

با این حال وزیر نفت اعلام کرده که دولت قرار است سهمیه بنزین جبرانی به مردم پرداخت کند.

این پیشنهاد بعد از آن مطرح شد که ابراهیم رئیسی برای حل مشکل بنزین، با وزیر نفت دیدار کرد. بعد از آن جلسه بود که جواد اوجی از تخصیص سهمیه بنزین جبرانی خبر داد.

اگرچه هنوز میزان سهمیه بنزین جبرانی مشخص نشده است، اما پیگیری‌های تجارت‌نیوز نشان می‌دهد احتمالا سهمیه بنزین جبرانی دولت، ۶۰ لیتر است که به اضافه آن ۶۰ لیتر سهمیه آذر ماه در مجموع به ۱۲۰ لیتر می‌رسد. اما آیا این اتفاق در عمل رخ خواهد داد؟

برخی از مخاطبان تجارت‌نیوز در این مورد در کامنت‌های خود نوشته‌اند:

«به همین خیال باشید»

«ما به این حرفها عادت کردیم»

«با سلام همانطور که همه مطلع هستید شاید سهمیه بنزین حیرانی بدهند ولی وعده سهمیه بنزین جبرانی هرگز،!!!»

«سلام جناب وزیر عیدی سال ۹۹و ۱۴۰۰قرار بود به کرونا بعدابه کارت واریز کنید چه شد»

«آقای وزیر نفت چرا سهمیه بنزین تاکسیهای اینترنتی رو نمی‌دید اگه نمی‌دید بگید به زور بگیریم»

«این حرف ونزن ما ماوشماکاری از سترون نمیاد نمیتونیم توی ایران حرف بزنم که بزور میگیرم همون لحظه همین سمیه مون از سترون میره»

مهمترین اخبار بنزین را در صفحه بنزین دنبال 

احتمالا سهمیه بنزین آذرماه دو برابر ماه‌های دیگر باشد. یعنی ۱۲۰ لیتر. اما ماجرای افزایش سهمیه بنزین آذرماه چیست و چه کسانی می‌توانند سهمیه ۱۲۰ لیتری بنزین دریافت کنند؟

بعد از ایجاد اختلال در سامانه هوشمند سوخت، بسیاری از پمپ بنزین‌ها در کشور تعطیل شد. گزارش‌های مختلف نشان می‌داد از چهارم آبان ماه به بعد در بسیاری از پمپ بنزین‌ها فقط بنزین آزاد موجود بود و خبری از بنزین سهمیه‌ای نبود.

اگرچه هنوز هم بسیاری از مردم می‌گویند پیدا کردن بنزین سهمیه‌ای کار دشواری است و حتی پمپ بنزین‌هایی که وزارت نفت اعلام کرده هم بنزین ۱۵۰۰ تومانی ندارند.

سهمیه ۱۲۰ لیتری بنزین آذر

به نظر می‌رسد مشکل شبکه سوخت هنوز کامل حل نشده و همه پمپ بنزین‌ها به مدار تولید برنگشته‌اند. اما همزمان با بروز این مشکل، وزیر نفت اعلام کرد که دولت قرار است سهمیه بنزین جبرانی به مردم پرداخت کند.

این پیشنهاد بعد از آن مطرح شد که ابراهیم رئیسی برای حل مشکل بنزین، با وزیر نفت دیدار کرد. بعد آن جلسه بود که جواد اوجی از تخصیص سهمیه بنزین جبرانی خبر داد.

اگرچه هنوز میزان سهمیه بنزین جبرانی مشخص نشده است، اما پیگیری‌های تجارت‌نیوز نشان می‌دهد احتمالا سهمیه بنزین جبرانی دولت، ۶۰ لیتر است.

سهمیه جبرانی بنزین به چه کسانی می رسد؟

اما مساله مهم دیگر زمان واریز سهمیه بنزین جبرانی است. وزیر نفت گفته این سهمیه به زودی تخصیص داده می‌شود. اما مساله این است که تخصیص سهمیه بنزین جدید نیاز به روند عملیاتی و اقداماتی دارد که اکنون امکان‌پذیر نیست.

برای همین گفته می‌شود که سهمیه بنزین جبرانی، با سهمیه بنزین آذرماه واریز می‌شود. بر این اساس احتمالا یکم آذرماه، کارت سوخت خودروهای شخصی با ۱۲۰ لیتر بنزین شارژ می‌شود. یعنی ۶۰ لیتر سهمیه بنزین آذرماه و ۶۰ لیتر دیگر هم سهمیه بنزین جبرانی وعده داده شده.

اما سهمیه ۱۲۰ لیتری بنزین آذرماه برای چه کسانی واریز می‌شود؟

آنگونه که وزیر نفت گفته قرار است سهمیه سوخت بنزن جبرانی برای همه واریز شود. این سهمیه هم برای خودروهای سواری، موتورسیکلت‌ها، وانتی‌ها، خطی‌ها و آموزشگاه‌ها و سایر موارد است.

آنگونه که مدیر روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفته سهمیه جبرانی بنزین به تمامی کارت‌های سوخت بنزین یارانه‌ای تعلق می‌گیرد.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.