کد خبر : 10874 / /
/

طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت طرحی است که مدت‌هاست در مجلس در حال پیگیری بود. هدف این طرح تشویق جوانان برای ازدواج و تشویق خانواده‌ها برای فرزندآوری است و برای هر دوی این موارد حمایت‌ها و تسهیلاتی در نظر گرفته است.

 

طرح جوانی جمعیت امروز در شورای نگهبان تایید شد. طرحی که گفته می‌شود قرار است مشوق‌هایی مانند خودروی بدون قرعه‌کشی، ۲۰۰ متر زمین و تسهیلات مالی به خانوارها بدهد. اما هدف طرح جوانی جمعیت چه کسانی هستند؟

 طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت طرحی است که مدت‌هاست در مجلس در حال پیگیری بود. هدف این طرح تشویق جوانان برای ازدواج و تشویق خانواده‌ها برای فرزندآوری است و برای هر دوی این موارد حمایت‌ها و تسهیلاتی در نظر گرفته است.

اگرچه این طرح پیش از این در شورای نگهبان رد شده بود، اما امروز سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد که طرح جوانی جمعیت در این شورا تایید شده و به زودی قانون آن ابلاغ می‌شود.

طرح جوانی جمعیت چه می‌گوید

بر اساس آنچه گفته شده در طرح جوانی جمعیت مشوق‌هایی برای تسهیلات اشتغال، خرید مسکن، فرزندآوری و موارد این چنینی امده است.

اما این طرح محدود به همین موارد نمی‌شود. آموزش مادران، حمایت از مادران باردار، مقابله با پدیده سقط جنین، سیاستگذاری عمومی جمعیت و در نهایت درمان ناباروری از دیگر موارد تایید شده در طرح جوانی جمعیت است.

اما مهم‌ترین مواردی که درباره این طرح رسانه‌ای شده است اعطای ۲۰۰ متر زمین به خانواده‌هایی است که فرزند سوم آنها به دنیا بیاید. یا قرار شده به مادرانی که فرزند دوم آنها به دنیا می‌آید خودروی بدون قرعه‌کشی و با قیمت کارخانه داده شود. حق عائله کارمندان دولت قرار است ۷٫۵ برابر شود. همچنین در طرح جوانی جمعیت تسهیلات چند میلیونی با تنفس شش ماهه می‌دهند.

افزایش ۷٫۵ برابری حق عائله‌مندی

قرار است در طرح جوانی جمعیت حق عائله‌مندی کارکنان دولت افزایش پیدا کند. بر اساس این طرح حق عائله‌مندی کارمندان دولت هر سال نسبت به سال گذشته ۱.۵ برابر بیشتر و طی پنج سال ۷.۵ برابر می‌شود. بر این اساس هر چه تعداد فرزندان یک خانواده بیشتر باشد، کارمندان حق عائله‌مندی بیشتری دریافت می‌‌کنند.

تسهیلات ۳۰ میلیونی طرح جوانی جمعیت

در طرح جوانی جمعیت قرار است به خانواده‌های دارای فرزند تسهیلات فرزندآوری تعلق بگیرد. تسهیلات پرداختی به فرزند اول ۱۰ میلیون تومان، برای فرزند دوم ۲۰ میلیون تومان و فرزند سوم ۳۰ میلیون تومان است. این تسهیلات در قالب وام قرض‌الحسنه است.

قرعه‌کشی بدون نوبت خودرو

یکی دیگر از مواردی که در طرح جوانی جمعیت مطرح شده است، تسهیلات خرید خودرو برای مادرانی است که فرزند دوم را به دنیا می‌آورند.

در این طرح مادرانی که فرزند دوم را به دنیا می‌آورند می‌توانند بدون نوبت و قرعه‌کشی خودروی ایرانی بخرند. با توجه به افزایش زیاد قیمت کارخانه و بازار خودروها، احتمالا می‌توان این بند را هدیه میلیونی خودروسازان به مادران دارای فرزند دوم نامید.

پرداخت ۲۰۰ متر زمین رایگان

یکی دیگر از مشوقهای فرزندآوری در طرح جوانی جمعیت مربوط به خانوارهایی است که فرزند سوم داشته باشند. بر اساس طرح جدید مجلس، در کلان‌شهرها و شهرهایی که جمعیت بیش از ۵۰۰ هزار نفر دارند، اگر خانواده‌ای فرزند سوم را به دنیا بیاورد می‌تواند مالک ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر زمین شود.

 اختصاص وام ۱۵۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن، خرید یا ساخت مسکن برای خانواده های بدون مسکن با باز پرداخت ۲۰ ساله مشروط به تولد فرزند سوم به بعد، امکان استفاده مجدد از امکانات دولتی تامین مسکن خانواده ها پس از تولد فرزند سه به بعد، معافیت مالیاتی اشخاص حقیقی به ازای فرزند ۳ به بعد، پرداخت تسهیلات قرض الحسنه برای تولد فرزند سوم تا پنجم و بالاتر به ترتیب از ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان با تنفس شش ماهه، حق بهره برداری زمین با هدف تولید و کشاورزی و اشتغال و تخفیف ۲۵درصد هزینه واگذاری از دیگر مواردی است که در طرح جوانی جمعیت تایید شده است.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.