کد خبر : 10996 / /
/

موضوع حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی چه اثراتی در این بخش می‌تواند داشته باشد؟

 

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: باتوجه به اینکه موضوع ارز در بعضی موارد مثل مرغ اثر بیشتری دارد، با یک حساب سرانگشتی می‌توان گفت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی متوسط تا سه برابر قیمت‌ها را بالا می‌برد.

غلامرضا نوری قزلجه، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در پاسخ به سوالی پیرامون مشکلات این حوزه و اینکه «موضوع حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی چه اثراتی در این بخش می‌تواند داشته باشد؟»، اظهار کرد: من با اینکه آزادسازی و یکسان‌سازی قیمت‌ها انجام شود و مفسده‌های مرتبط با آن از بین برود موافقم، اما با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در این شرایط تورمی موافق نیستم. اولا این یک شرایط تورم انتظاری را ایجاد می‌کند و غیر از آن در عمل هم یک تورمی خواهد داشت و در نتیجه آن قیمت تمام شده تولید محصولات پروتئینی و لبنیاتی را برای تولیدکننده افزایش می‌دهد.

عضو فراکسیون مستقلین ولایی مجلس یازدهم  ادامه داد: با توجه به اینکه موضوع ارز در بعضی موارد مثل مرغ اثر بیشتری دارد و با یک حساب سرانگشتی می‌توان گفت متوسط تا سه برابر قیمت‌ها را بالا می‌برد که البته در بعضی موراد مانند تولید مرغ احتمالا بیشتر از این هم باشد.

نوری همچنین بیان کرد: تصور کنید این تورم بیاید روی تورم فعلی که وجود دارد و در کنار آن تورم انتظاری که تحت تاثیر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ایجاد می‌شود، خیلی برای جامعه سنگین می‌شود و از سوی دیگر تولید را هم دچار اشکال می‌کند به این خاطر که به یکباره سرمایه در گردش مورد نیاز بخش پروتئین و لبنیات سه برابر می‌شود. مثلا یک واحد مرغداری اگر اکنون ۱ میلیارد تومان برای گردش مالی یک دوره‌ای خود نیاز دارد این تبدیل به ۳ میلیارد تومان خواهد و طبیعتا سیستم بانکی هم برای تامین آن آماده نیست و این تولید را دچار مشکل می‌کند.

عضو کمیسیون کشاورزی در پایان، گفت: نظر من این است که دولت باز هم زحمت این را برعهده بگیرد، نظارت لازم را انجام دهد و یک مدت این مسیر را ادامه دهیم که شرایط اقتصادی به یک نقطه پایداری برسد و بعد بتوانیم این را اجرا کنیم.

منبع: ایلنا

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.