کد خبر : 11378 / /
/

با وجودی که خودروسازان این روزها با انتقادات زیادی در مورد کیفیت تولیدات خود و همچنین میزان عرضه به بازار مواجه هستند، یک عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی پیشنهاد پرداخت یارانه ۵۰ میلیون تومانی در ازای هر خودرو را داده است!

 

قیمت خودرو هفته گذشته رسماً افزایش یافت. قیمت خودرو اما 48 ساعت بعد به حالت قبل خود بازگشت. افزایش رسمی قیمت خودرو اما سیگنال خود را ارسال کرد. وزیر صمت وعده داده قیمت خودرو تا پایان سال ارزان می‌شود. اما واقعیت اقتصاد ایران و صنعت خودروسازی می‌گوید بعید است وعده وزیر درباره قیمت خودرو عملیاتی شود.

مرضیه محمودی، معاون سردبیر تجارت‌نیوز در این ویدئو به این سوال جواب می‌دهد که چه عواملی بر قیمت خودرو اثرگذار است و آیا این عوامل می‌تواند قیمت خودرو را کاهش دهد یا نه؟

قیمت خودرو| یارانه 50 میلیونی خودرو؟!

با وجودی که خودروسازان این روزها با انتقادات زیادی در مورد کیفیت تولیدات خود و همچنین میزان عرضه به بازار مواجه هستند، یک عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی پیشنهاد پرداخت یارانه ۵۰ میلیون تومانی در ازای هر خودرو را داده است!

حمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن قطعه‌سازان در این مورد به تجارت‌نیوز گفت: دولت یا باید اجازه افزایش قیمت خودرو را بدهد یا به خودروسازان مانند تولیدکنندگان برق و گندم، یارانه پرداخت کند.

او افزود: دولت اگر تصمیم دارد به ازای هر خودرو ۵۰ میلیون تومان به مصرف‌کننده یارانه دهد، باید این مبلغ را در بودجه به عنوان یارانه برای خودروسازان تعریف کند.

 ضرر در فضای غیر رقابتی؟

امیر حسین نام‌آور، کارشناس بازارهای مالی اما، صنعت خودروسازی را غیررقابتی دانست و گفت: قابل تصور نیست که چگونه می‌توان در چنین فضایی ضررده بود؟

او در لایو ایستاگرامی تجارت‌نیوز با عنوان آینده بازارها بعد از مذاکرات تاکید کرد: تنها احتمال ممکن وجود فساد و منافذی در بدنه شرکت است. در بدنه دولت نیز افراد فاسد وجود دارند که باید حذف شوند.

زیان انباشته و افزایش تورم

این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: خودروسازان تا پایان سال گذشته، ۸۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته داشته‌اند و سیستم بانکی را با تسهیلات تسویه نشده خود با مشکل مواجه کرده‌اند. نتیجه عملکرد آنها، افزایش تورم برای همه جامعه بوده است.

او افزود: تیم اقتصادی دولت نمی‌داند با خودروسازان چه رفتاری داشته باشد و تلاش می‌کند با دستور، شعارهای حمایتی خود را از مردم عملی کند. اما این روند قابل ادامه نیست و ایراد اصلی از عملکرد خودروسازان است.

ریزش شدید قیمت خودرو در بازار

بیشتر بازارها در انتظار سیگنال های جدید برای تعیین جهت دهی مسیر بعدی خود هستند.

 در بازار ارز، قیمت دلار در همان کانال ۲۸ هزار و ۲۰۰ جاخوش کرد اما فاصله دلار سنا و دلار بازار آزاد همچنان بالا ارزیابی می شود.

البته اتحادیه طلا و جواهر تهران در سایت اطلاع رسانی خود قیمت دلار را ۲۷۹۵۰ تومان هم اعلام کرد، اما آنچه از سایت ها و بازارها عملا اعلام می شود، متفاوت است. انتظار می رود از روزهای آینده با دور جدید مذاکرات ایران و ۱+۴، سیگنال های برجامی وین عملا دوباره اثر خود را روی موقعیت های خرید و فروش معامله گران بگذارد.

بازار سهام: سیگنال مقاومت به هفته آینده

شاخص کل بورس در بازار سهام درحالی روز چهارشنبه توانست با نوسان مثبتی به کار خود پایان دهد که به نظر می رسد این وضعیت برای روز شنبه تا حد زیادی امیدوارکننده تر باشد. در مختصات کنونی بازار سهام، شاخص بورس در کانال ۱.۴ میلیون واحد مقاومت کرد و این نقطه مقاومتی سیگنالی برای رشد در روزهای آینده متصور می شود.

بازار خودرو: قیمت ها در سراشیبی

در بازار خودرو، قیمت ها در سیکل نزولی قرار گرفت. در حالی که در دو روز اخیر به دلیل سیگنال های کاهشی در بازار ارز، قیمت ها از رشد باز ایستاده بود، حالا به نظر می رسد بازار در یک سیکل نزولی قرار گرفته است.

هر دو خودروساز شاهد کاهش قیمت محصولات خود در بازار بودند. با نزدیک شدن به احتمال تصمیم گیری ستاد تنظیم بازار در خصوص اعمال قیمت های جدید، به نظر می رسد بازار در حال انتظار فعلا سیگنالی دریافت نکرده است.

در بازار مسکن، اغلب فعالان ساختمانی منتتظر برنامه بازاری دولت هستند و البته بسته های اخیر تحریک تقاضا  وعرضه را اگرچه خوش بینانه تلقی می کنند اما معتقدند باید منتظر هم تصمیم گیری و هم دامنه اثر این تصمیم گیری ها بود.

این در حالی است که بازار مسکن با وضعیت رکودی مواجه است. فعالان این بخش امیدوارند با بسته تحریک تقاضا و عرضه در قالب نهضت ملی تولید مسکن شرایط تغییر یابد. خواسته ای که باید منتظر تصمیمات سیاست گذار و دامنه اثر بخش آن سیاست ها بود.

بازار ارز دیجیتال: شوک تصمیمات دولت ها

بازارهای ارز دیجیتال ناشی از اخبار مربوط به تصمیمات احتمالی برخی از دولت ها با شوک های متعددی روبه رو شد که البته سقوط شدید آن ها را در پی داشت؛ همزمان با ارایه لایحه زیر ساخت های دولت بایدن، حالا به نظر می رسد مسئله افزایش مالیات ها از ارزهای دیجیتال به شدت در دستورکار است.

چین هم به بهانه های زیست محیطی، سرکوب رمز ارزها را شدت بخشیده است. انگلیس هم نسبت به رشد رمز ارزها ابراز نگرانی کرده است. این در حالی است که آرژانتین هم به دنبال اعمال مالیات بر رمزارزهاست.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.