کد خبر : 11436 / /
/

یک نماینده مجلس روز گذشته از پیشنهاد دولت برای پرداخت یارانه جدید خبر داد. آنطور که جعفر قادری به تجارت‌نیوز گفته دولت قصد دارد ۲۷ هزار میلیارد تومان یارانه جدید پرداخت کند.

 

دولت به دنبال پرداخت یارانه جدید است. به همین دلیل لایحه‌ای را به مجلس برده تا به هفت دهک اول جامعه یارانه پرداخت کند. با وجود اینکه خبر‌هایی از اختصاص یارانه به جاماندگان به گوش می‌رسد اما هنوز برای آن تصمیم گیری نشده است. یارانه در دولت احمدی نژاد ایجاد شد. یارانه برای کمک به اقشار محروم و ضعیف شکل گرفت.  

یارانه دهک پایین جامعه چقدر است؟

 

 

دولت قصد دارد یارانه جدیدی را به هفت دهک اول جامعه پرداخت کند، اما اولویت با خانوارهایی هست که در چهار دهک اول قرار دارند. مبلغ این یارانه برای مشمولان چقدر است؟

یک نماینده مجلس روز گذشته از پیشنهاد دولت برای پرداخت یارانه جدید خبر داد. آنطور که جعفر قادری به تجارت‌نیوز گفته دولت قصد دارد ۲۷ هزار میلیارد تومان یارانه جدید پرداخت کند.

همچنین قرار است چهار دهک اول درآمدی یارانه بیشتری بگیرند و سه دهک بعدی مبلغ کمتری دریافت کنند. مبلغ یارانه جدید چقدر است و مشمولان چه کسانی هستند؟

چهار دهک اول حدود ۳۴ میلیون نفر برآورد می‌شوند که معمولا منظور دولت از اقشار کم درآمد همین ۳۴ میلیون نفر است، چرا که در پاییز سال گذشته نیز دولت روحانی اعلام کرد که به اقشار ضعیف جامعه یارانه کرونا پرداخت می‌کند. در نهایت نیز ۳۴ میلیون نفر در چهار ماه پایانی سال گذشته یارانه کرونا گرفتند.

اگر قرار باشد دولت به این چهار دهک یارانه جدید پرداخت کند به هر نفر ۶۶ هزار تومان می‌رسد. اما اگر دولت تصمیم داشته باشد که به هفت دهک یارانه پرداخت کند در واقع مشمولان خانوارهایی می‌شوند که یارانه معیشتی بنزین دریافت می‌کنند.

هفت دهک اول درآمدی شامل ۶۰ میلیون نفر می‌شود که با بودجه ۲۷ هزار میلیارد تومانی یارانه جدید، به نفر مبلغ کمی می‌رسد.

اما این احتمال وجود دارد دولت بودجه یارانه جدید افزایش دهد که در این صورت چه مشمولان چهار دهک باشند چه هفت دهک، مبلغ یارانه جدید بیشتر می‌شود.

ظاهرا دولت قصد دارد منابع پرداخت این یارانه را از حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی تامین کند، بنابراین از آنجایی که موضوع حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی برای بودجه سال آینده مطرح است، احتمالا یارانه جدید از فروردین سال آینده پرداخت می‌شود.

اما دولت اعلام کرده که در آذر ماه خبر خوبی برای مردم دارد. ابراهیم رئیسی هم وعده داد که به هر یک از اعضای خانوار در سه دهک اول ۲۰۰ هزار تومان و دو دهک بعدی ۱۵۰ هزار تومان اعتبار ماهانه قرض‌الحسنه با کارمزد دو درصد پرداخت می‌شود. بنابراین احتمالا پرداخت یارانه یا کارت رفاهی در آذر ماه وجود دارد.

رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه‌وبودجه درباره حذف ارز ترجیحی می‌گوید: دولت ناچار است ارز ۴۲۰۰ تومانی برای گندم و دارو راحفظ کند، اما شاید بتواند این ارز را برای نهاده‌های دامی، دانه‌های روغنی و… را حذف کند. در مقابل با با پرداخت یارانه بیشتر بخشی از فشارهای معیشتی مردم را جبران کند.

جعفر قادری در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره لایحه دولت برای پرداخت یارانه جدید دولت توضیح می‌دهد: دولت برای پرداخت یارانه لایحه‌ای را به مجلس آورده که قرار است در کمیسیون برنامه‌وبودجه بررسی شود.

طبق گفته او دولت به دنبال این است که ۲۷ هزار میلیارد تومان یارانه جدید پرداخت کند. همچنین قرار است چهار دهک اول درآمدی یارانه بیشتری بگیرند و سه دهک بعدی مبلغ کمتری دریافت کنند.

 چه کسانی هستند مشمول یارانه هستند؟

همانطور که این نماینده مجلس می‌گوید قرار است به هفت دهک اول جامعه یارانه پرداخت شود. این هفت دهک شامل ۶۰ میلیون نفر می‌شود.

این هفت دهک خانوارهایی هستند که یارانه معیشتی بنزین می‌گیرند اما قرار است ۳۴ میلیون نفر یعنی چهار دهک اول مبلغ بیشتری بگیرند.

این ۳۴ میلیون نفر همان خانوارهایی هستند که در نیمه دوم پارسال در چهار ماه پایانی یارانه دریافت کردند.

مبلغ یارانه چقدر است؟

اگر کل بودجه ۲۷ هزار میلیارد تومانی که دولت برای پرداخت یارانه جدید در نظر گرفته به چهار دهک اول پرداخت شود، به هر نفر ۶۶ هزار تومان می‌رسد که این فرد حتما جزء مشمولان یارانه نقدی و معیشتی بنزین نیز هست.

با پرداخت یارانه جدید، یک خانواده چهار نفره ۲۶۴ هزار تومان یارانه جدید، ۱۸۲ هزار تومان یارانه نقدی، ۱۷۲ هزار تومان یارانه معیشتی بنزین دریافت می‌کند که در مجموع برای یک ماه ۶۱۸ هزار تومان می‌شود.

اما اگر قرار باشد بودجه مبلغ ۱۲۷ هزار میلیارد تومان ثابت باشد و مشمولان نیز هفت دهک باشند، مبلغ یارانه جدید کمتر می‌شود.

البته دولت قبلا از طرحی برای حمایت از معیشت خانوارها گفته بود که براساس آن به ازای هر یک از اعضای خانوار در سه دهک اول ۲۰۰ هزار تومان و دو دهک بعدی ۱۵۰ هزار تومان اعتبار ماهانه قرض‌الحسنه با کارمزد دو درصد پرداخت می‌شود.

درباره زمان پرداخت یارانه جدید جزئیاتی منتشر نشده اما از آنجایی که موضوع حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی برای بودجه سال آینده مطرح است، احتمالا یارانه جدید از فروردین سال آینده پرداخت می‌شود.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.