کد خبر : 9134 / /
/

اخبار / اخبار اقتصادی / اخبار افزایشقیمت تخم مرغ

​قیمت تخم مرغ در روزهای اخیر بی سر و صدا و در سکوت و بدون اطلاع شهروندان به شدت گران شد. به طوری که قیمت هر دانه تخم مرغ به حدود 2 هزار تومان رسیده است.هیچ مسئولی هم پاسخگو نیست.

قیمت تخم مرغ باز هم گران شد. افزایش قیمت تخم مرغ در هفته اخیر در حالی رخ داد که هر عدد تخم مرغ به 2 هزار تومان و قیمت تخم مرغ هر شانه 30 عددی نزدیک به 60 هزار تومان رسیده است.اوایل سال جاری قیمت تخم مرغ از آغاز سال شانه ای 37 تا 40 هزار تومان قیمت گذاری شد.

قیمت تخم مرغ بالا رفت

اما در حال حاضر قیمت تخم مرغ تنظیم بازار با اندازه بسیار کوچک(نصف تخم مرغ های معمولی) را شانه ای 42 هزار تومان تعیین کرده اند. هرجایی هم به فروش نمی رسد.اما در سطح شهر و مغازه های بزرگ قیمت تخم مرغ هر شانه 20 عددی 42 هزار تومان و هر شانه 30 تایی تا 60 هزار تومان هم به فروش می رسد.براین اساس نرخ تخم مرغ کمتر از یک ماه نزدیک به 20 هزار تومان گران شده است.

پس از گذشت چند ماه از افزایش قیمت تخم مرغ، تولیدکنندگان باز هم نسبت به افزایش قیمت این کالای پر مصرف در سفره مردم اقدام کردند. بر این اساس قیمت یک شانه تخم مرغ 30 عددی حدود 60 هزار تومان، قیمت یک شانه تخم مرغ 20 عددی حدود 42 هزار تومان و قیمت هر تخم مرغ حدود 2000 تومان رسیده است.

قیمت تخم مرغ

چرا در بازار ایران هر روز یک کالا بدون اطلاع شهرندان و بی سروصدا گران می شود؟ یک روز موز، روز دیگر هویج، یک روز مرغ و امروز تخم مرغ...در این خصوص گفتگو رکنا با ناصر نبی پور، رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران، را بخوانید:

ذرت نیست !

نبی پور درخصوص افزایش شدید قیمت تخم مرغ در روزهای اخیر گفت: حدود شش ماه است که به دنبال این هستند که نرخ تخم مرغ را اعلام کنند. در دولت آقای روحانی ایشان دستور دادند که هرچقدر قیمت ها بالا رود، مجوز ندارید قیمت ها را بالا ببرید. وقتی شش ماه یک صنعت را سردرگم نگه می دارند که قیمت اعلام کنند و قیمتی که تشکل ها به وزارت خانه اعلام کردند اعلام نمی شود، بار روانی این مساله در بازار تاثیر می گذارد و باعث می شود قیمت افزایش یابد.

از طرفی یکی از مشکلات ما نهاده ها است. دو نهاده ذرت و سویا را از دولت تحویل می گیریم. در حال حاضر یک ماه و نیم است که ذرت نیست. ذرتی که 1900 تومان است را مرغداران از بازار آزاد 6 هزار تومان می خرند.ذرتی وجود ندارد. اما اصل مساله بار روانی است. اگر قیمت تمام شده اعلام شود این بار روانی هم تمام می شود و مساله گرانی تخم مرغ هم حل می شود. وقتی همه چیز را به حال خود رها می کنند، خود به خود قیمت ها بالا می رود. اگرنه تولید مشکل ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که وقتی ذرت به شما نمی دهند و مرغدار مجبور است ذرت را به قیمت آزاد و آن هم به سختی از بازار آزاد خریداری کند، چطور می گویید مشکل تولید ندارید؟ گفت: ما هنوز نتوانستیم برای مرغدارهای خود ذرت تهیه کنیم. اما مجبور هستیم بخریم و به هر شکل ممکن ذرت را به هر قیمتی از بازار آزاد خریداری می کنیم. قیمت ذرتی که 1900 تومان است ما نتوانستیم تحویل بگیریم و 21 روز از شهریور می گذرد تا الان تحویل ذرت را اعلام نکردند. یک ماه و نیم است که مرغداران ما ذرت ندارند و در بازار آزاد می گردیم و از هر کس ذرت دارد تهیه می کنیم. مطمئن باشید اگر شرایط به این شکل پیش رود قیمت ذرت دیگر همان 6 هزار تومان هم نیست و بالاتر خواهد رفت.

دولت جدید قیمت تخم مرغ را اعلام کند

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران درخصوص قیمت گذاری تخم مرغ گفت: قیمت تخم مرغ را وزارت جهاد کشاورزی تعیین می کند. ما قیمت خود را خرداد ماه اعلام کردیم. دولت و وزارتخانه جهاد کشاورزی هم قیمت را قبول دارند. اما در دولت روحانی مجوز افزایش قیمت را ندادند و دولت جدید هم به تازگی منصوب شده است. تا قیمت واقعی از سوی دولت اعلام نشود، شما مطمئن باشید این وضعیت حل نخواهد شد. بحث افزایش قیمت ها جنبه روانی دارد، تولید ما مشکل ندارد. درست است که ذرت کم است اما ما نمی توانیم صبر کنیم که مرغ هایمان گرسنه بماند از هرجا باشد خریداری می کنیم.

وی ادامه داد: مرغدارهای ما از 20 اسفند سال گذشته تا اواسط خرداد ماه تولید خود را زیر نرخ مصوب سال 99 و کیلویی 5 هزار تومان فروخته اند. وقتی نمی فروشند آخر و عاقبت ما همین خواهد بود. مرغداری ضرر می کند. دولت گفته است مرغ 90 هفته را تا 110 هفته نگهداری کنید. مرغدارهای ما نمی توانند مرغ ها را نگهداری کنند. سودی در نگهداری مرغ ها نیست.ضرر و پولی که در حال حاضر در بازار مرغداری وجود دارد، هر جایی برود بازدهی آن بیشتر است.

اوضاع را به حال خود رها نکنند

نبی پور تاکید کرد: قطعا مشکل کمبود ذرت، مشکل ارزی است. ما نسبت به وزیر جهادکشاورزی دولت سیزدهم شناخت لازم را داریم و می دانیم که قطعا مشکل ارزی است.قول دادند که 40 درصد ذرت را تامین می کنند. اما 40 درصد برای نیاز یک هفته مرغدار است. مگر این مقدار چقدر نیاز مرغدار را تامین می کند؟ مدتی را که تعیین می کنند بسیار محدود است و به تعطیلات می رسد و مرغدار نمی تواند بخرد. این مسائل باید حل شود.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران در آخر درباره قیمت تخم مرغ گفت: قیمت تخم مرغ درب مرغداری میانگین کیلویی 21 هزار تومان است و تقریبا یک شانه 2 کیلویی حدود 42 هزار تومان تمام می شود. انتظار ما این است که نهاده های ما را به موقع تحویل بدهند و قیمت را تعیین کنند. قیمتی که روی آن کار شده است و خرداد ماه از سوی ما به دولت اعلام  شده است و وزارتخانه هم مطلع است را اعلام کنند و اوضاع را به حال خود رها نکنند که از آن سو قیمت ها به صورت روانی بالا رود.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.