کد خبر : 9780 / /
/

چند روز پیش امیر حسین قاضی زاده هاشمی، معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران از پیگیری برای واردات پنج هزار خودرو برای جانبازان خبر داد

 

بحث واردات پنج هزار خودرو خارجی برای جانبازان مدتی بود که در دستور کار نبود اما با سخنان اخیر رئیس بنیاد شهید مجددا این بحث زنده شده است.

چند روز پیش امیر حسین قاضی زاده هاشمی، معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران از پیگیری برای واردات پنج هزار خودرو برای جانبازان خبر داد و گفت: باید نزدیک به پنج هزار خودرو به جانبازان تحویل داده شود اما امکان واردات خودرو به جز از مناطق آزاد وجود ندارد. این که همه پنج هزار خودرو از طریق منطقه آزاد اروند وارد شود یا از طریق توزیع در مناطق مختلف آزاد وارد شوند نیازمند آن است که بتوانیم پلاک منطقه این خودروها را مخصوص جانبازان برای کل کشور تعریف کنیم. این مساله نیازمند مصوبه هیات وزیران است.(ایسنا)

این سخنان درحالیست که ۲۷ دی ماه پارسال معاون فنی گمرک ایران هرگونه مجوز جدید در رابطه با واردات خودرو برای جانبازان ۲۵ درصد به بالا و خانواده‌های معزز شهدا را تکذیب کرد و گفته بود: مصوباتی که اخیرا در فضای مجازی و رسانه‌ها در این باره مطرح شده، هیچ گونه وجاهت قانونی ندارد.

با این حال به نظر می‌رسد بحث واگذاری مجوز واردات خودرو خارجی به ۵ هزار جانباز مجددا زنده شده است.

طبق آخرین آمار اعلام شده مربوط به تابستان دو سال پیش، تعداد جانبازان کشور توسط رحیم نریمانی، مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران بیش از ۵۸۳ هزار نفر بوده است.(باشگاه خبرنگاران) بدین ترتیب از این میزان تنها پنج هزار نفر می‌توانند منتظر مجوز واردات خودرو باشند که همین میزان هم به نظر می‌رسد بازار سیاه قابل تاملی را به وجود آورده است.

در چند سایت می‌توان آگهی‌های خرید مجوز واردات جانبازان را مشاهده کرد که یا به تازگی راه افتاده‌اند یا از قبل در چنین بازاری فعال بوده‌اند و همچنان آگهی‌های خود را حفظ کرده‌اند تا شاید جانبازی مجوز واردات خودرو را بفروشد.

پیش از این در سال ۹۳ نیز چنین تجربه‌ای در اقتصاد ایران بوده است. آن زمان با درخواست رییس بنیاد شهید از مسئولان ارشد دولتی و موافقت صورت گرفته، به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی، مقرر شد تعداد ۹۲۰۰ خودرو با رعایت مصوبه دولت در خصوص ممنوعیت ثبت سفارش خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی، برای جانبازان ۷۰ درصد با رعایت قوانین و مقررات گمرکی و اداری کشور، وارد کشور شود.

در آن دوران نیز بعضا انتقاداتی شده بود که بازار سیاهی برای چنین مجوزهای موردی به وجود آمده اما به هر ترتیب باید دید این بار اولا مجوز داده می‌شود یا نه و دوما اگر داده شود بازار سیاه مجوزها شکل خواهد گرفت؟

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.