کد خبر : 9833 / /
/

عقب‌گرد اسکناس آمریکایی از سطح بسته شده روز پنج‌شنبه ممکن است نشان‌دهنده گردش انتظارات در بازار ارز باشد.

 

دلار در معاملات پشت خطی روز جمعه در مسیر نزولی قرار گرفت. قیمت دلار که روز پنج‌شنبه به محدوده ۲۸ هزار و ۴۰۰ تومان رسیده بود، در بازار پشت خطی روز آخر هفته تا محدوده ۲۸ هزار و۲۰۰ تومان، عقب‌نشینی کرد.

دلار در معاملات پشت خطی روز جمعه در مسیر نزولی قرار گرفت. قیمت دلار که روز پنج‌شنبه به محدوده ۲۸ هزار و ۴۰۰ تومان رسیده بود، در بازار پشت خطی روز آخر هفته تا محدوده ۲۸ هزار و۲۰۰ تومان، عقب‌نشینی کرد.

عقب‌گرد اسکناس آمریکایی از سطح بسته شده روز پنج‌شنبه ممکن است نشان‌دهنده گردش انتظارات در بازار ارز باشد. در چنین فضایی، می‌توان سناریوی اول بازار در روز شنبه را قدرت‌گیری فروشندگان و کاهشی‌ها در نظر گرفت. اگر بازارساز نیز سعی کند از طریق مداخله ارزی، قیمت‌ها را عقب‌تر براند، امکان برگشت اسکناس آمریکایی به محدوده ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان وجود خواهد داشت.

با این حال، عده‌ای از فعالان اعتقاد دارند که در روز گشایش بازار در هفته جاری، دلار به روند صعودی خود ادامه خواهد داد. این گروه اعتقاد دارند که تصور معامله‌گران از شرایط سیاسی و آینده مذاکرات به گونه‌ای نیست که فروشندگان بزرگ را روانه بازار کند. آنها اعتقاد دارند حتی اگر به واسطه عرضه بازارساز، قیمت در ابتدای روز در مسیر نزولی قرار بگیرد، در ادامه با ورود تقاضای احتیاطی، رشد قیمت دلار ادامه خواهد یافت.(دنیای اقتصاد)

دلار ۲۸ هزار تومانی ماندگار است؟

در هفته اخیر گمرک اعلام کرده بود که ۶.۶ میلیارد دلار واردات در شهریور ماه امسال انجام شده که رشد سه برابری نسبت به مرداد ماه امسال و رشد دو برابری نسبت به شهریور ماه پارسال داشته و این نرخ در دهه ۹۰ اصلا سابقه نداشته است.

از سوی دیگر با کاهش کرونا و افزایش واکسیناسیون عمومی احتمال سفر به خارج از کشور افزایش پیدا کرده و همین موضوع نیز احتمالا بر افزایش تقاضا در بازار ارز موثر بوده است.

کسری بودجه دولت، احتمال چاپ پول، تداوم رشد نقدینگی و عبور تورم از ۴۵ درصد نیز هرکدام سیگنال‌های هشداردهنده‌ای برای بازار ارز هستند. اما آیا در مقابل عرضه جدیدی در بازار ارز داشتیم که پاسخ نیازهای جدید را بدهد؟

هرچند اخیرا بانک مرکزی از رشد دو رقمی بخش نفت در بهار امسال خبر داده بود اما رئیس جمهور می‌گوید باید بانک مرکزی دلارهای مانده در خارج را برگردند. ممکن است همین اظهارات به معنای آن باشد که در بازگشت ارز به کشور تعللی صورت گرفته یا به هرترتیب سمت عرضه به مانند سمت تقاضای بازار ارز فعال نبوده است.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.