کد خبر : 9914 / /
/

اسکناس امریکایی امروز وارد کانال، ۲۸ هزار و ۵۰ تومان شد.

 

با توجه به وابستگی بازار ارز به درآمدهای نفتی ایران، افزایش قیمت نفت بر قیمت دلار تاثیر می‌گدارد اما آیا ارزانی دلار واقعا به دلیل افزایش قیمت نفت است؟

 اسکناس امریکایی امروز وارد کانال، ۲۸ هزار و ۵۰ تومان شد. درآمدهای نفتی ایران یکی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت دلار امروز بود. حالا با توجه به بالا رفتن میزان تقاضای نفت، کارشناسان و تحلیل‌گران رسیدن قیمت نفت به ازای هر بشکه ۱۰۰ دلار را محتمل می‌دانند.

کارشناسان و تحلیل‌گران دو ماهی است که روند قیمت نفت را صعودی پیش‌بینی کرده‌اند. اما آیا این افزایش قیمت سودی هم دارد؟

درآمد نفت ایران در چند سال گذشته، حداقل ۱۰۰ میلیارد دلار کاهش داشته اما بهار امسال، رشد اقتصادی بهار ۱۴۰۰ به ۶.۲ درصد رسیده و بنا بر محاسبات بانک مرکزی درآمدهای نفتی ۲۳ درصد ارتقا پیدا کرده است.

تا پیش از این هم رشد قیمت نفت در اقتصاد کشور، رشد قابل توجه داشته است. حمیدرضا قاسمی، دبیر کمیسیون اقتصاد کلان به تجارت‌نیوز می‌گوید: اگر تحریم‌ها برقرار باشد و اف ای تی اف همچنان امضا نشود و ما در به دست آوردن منابع ارزی دچار مشکل باشیم، افزایش قیمت نفت نمی‌تواند به بازار ارز ما کمک چندانی کند و باعث افزایش نرخ ارز می‌شود.

قاسمی همچنان توضیح می‌دهد: اگر تحریم نباشد، عرضه ارز افزایش پیدا می‌کند و نرخ دلار باید کاهش پیدا کند اما معمولا دلار در کشور ما تابع این نظریه نیست.

با این حال این کارشناس اقتصادی بیان می‌کند: بازارهای ما آمادگی پذیرش دلارهای نفتی را ندارند و این دلار صرف واردات کالاهای غیر ضروری می‌شود و ممکن است حتی نرخ دلار دوباره برخلاف نظریه‌های اقتصادی افزایش پیدا کند.

او ارزان بودن دلار را این گونه توجیه می‌کند: ارزانی دلار ناشی از امور دستوری است و کمتر واقعیت بازار است. ما در دسترسی به منابع ارزی و مدیریت آن دچار مشکل هستیم.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.