کد خبر : 6069 / /
/

بوژیدار رادوشویچ اعتنایی به مسیج‌های مدیران باشگاه پرسپولیس ندارد چرا که طبق قرارداد می‌تواند تا آخرین یوروی دستمزدش را از طریق شکایت در فیفا دریافت کند.

 

پرداخت آنلاین یا پرداخت درب باشگاه؟ این خلاصه اختلاف مدیران پرسپولیس با بوژیدار رادوشویچ است که حالا مسیر مذاکرات را در بن بستی قرار داده که به نظر، راه خروجی از آن وجود ندارد و باعث می‌شود تا سرخپوشان بدون دروازه‌بان ذخیره آخرین هفته‌های لیگ برتر و بازی‌های سرنوشت ساز جام حذفی را سپری کنند.

این در حالی است که باشگاه پرسپولیس شب گذشته با انتشار بیانیه‌ای تحت عنوان «موافقت با همه شروط بوژیدار رادوشویچ» درخواست کردند که او هرچه سریعتر به ایران بازگردد. اما در همان بیانیه آمده که پرداخت در ساختمان باشگاه انجام خواهد شد که همین جمله، نشان می‌دهد یکی از شروط مهم دروازه‌بان قرمزها پذیرفته نشده است.

نکته جالب اینکه در این بیانیه باشگاه پرسپولیس ابتدا خود را ملزم به پرداخت ۸۸ هزار یورو دانست و سپس با اصلاح آن، رقم را ۹۰ هزار یورو قلمداد کرد؛ ۷۰ هزار یورو دستمزد و ۲۰ هزار یورو هزینه وکیل که البته سرخها اصرار دارند که پرداخت آن برعهده باشگاه نیست.

جزئیات شکایت از باشگاه پرسپولیس

اما با این حال شاید سوال بسیاری از اهالی فوتبال این باشد که چگونه دروازه‌بانی بی‌حاشیه که به نیمکت نشینی اعتراضی نداشت، به یاغی این روزهای باشگاه پرسپولیس تبدیل شد؟

پرده اول/ تتو - دزدی - اجاره خانه: رادوشوویچ در ابتدای لیگ شانزدهم به پرسپولیس پیوست و جانشین لوبانفی شد که به عنوان «گلر شماره یک تیم ملی ازبکستان» سرخپوش شده بود اما با نمایش‌های ضعیف، انتقادات بسیاری را متوجه خود دید و در نهایت جای خود را به بوژیدار رادوشویچی داد که برانکو در لیگ پانزدهم نیز تلاش‌هایی برای جذب وی انجام داده بود.

رادو در بدو ورود با مشکل پوشاندن تتوهایش مواجه شد و این را در گفت‌وگوی با نشریه کروات اعلام کرد و به باشگاه پرسپولیس نیز اعتراض داشت اما در ادامه این مشکلش حل شد. سپس نوبت به سرقت از منزل گلر قرمزها رسید که رادو این موضوع را هم به باشگاه اطلاع داد و خواستار جبران اموال دزدیده شده بود. اما با این حال مشکل بعدی حادتر بود و سبب شد تا رادوشویچ حتی عزم جدایی از پرسپولیس را داشته باشد. باشگاه پرسپولیس از حل مشکل خانه او ناکام بود و اجاره‌اش را پرداخت نمی‌کرد.

پرده دوم/ بودیمیر به جای خانواده: پرسپولیس در لیگ هجدهم ماریو بودیمیر، هموطن بوژیدار را از دیناموزاگرب به خدمت گرفت تا شمار کروات‌های این تیم افزایش یابد. اما دوباره مسئله مسکن به وجود آمد؛ باشگاه پرسپولیس که نتوانسته بود محلی برای اقامت بودیمیر دست و پا کند، از رادو خواست تا چند روز او را در خانه‌اش بپذیرد و دروازه بان پرسپولیس نیز قبول کرد. اما این چند روز تا اسفند ۱۳۹۷ ادامه پیدا کرد و سرانجام باعث اعتراض تند رادوشویچ شد.

گلر ذخیره سرخپوشان آن زمان عنوان کرد: «من فقط از باشگاه خواستم که برای ماریو بودیمیر یک آپارتمان بگیرد، من فقط میخواهم که با خانواده ام زندگی کنم. خانواده من در کرواسی منتظر هستند این مسئله حل شود و سپس به ایران بیایند.»

پرده سوم/ در جست‌وجوی حقوق و مزایا: اگر دستمزد یک بازیکن یا خارجی به صورت مرتب در ایران پرداخت شود، احتمالا همه اهالی فوتبال تعجب خواهند کرد. رادو نیز از این قاعده مستثنا نبوده و در تمام این سال‌ها مشکلاتی را برای دریافت حقوقش داشته است. او در زمستان ۱۳۹۷ با مشکلات دریافت پاداش مواجه بود و همچنین حقوقش به موقع پرداخت نمی‌شدند.

اما این موضوع در سال بعدی بدتر شد و در سال ۱۳۹۹ به اوج خود رسید. به طوری که او پس از فینال آسیا ابتدا یک نامه به فیفا نوشت و وضعیتش را اطلاع داد و سپس در نامه‌ای به باشگاه پرسپولیس، آنها را در جریان امور قرار داد و می‌توانست با نامه سوم، جدایی‌اش را قطعی کند که چنین کاری نکرد.

پرده چهارم/ دروغ می‌گویند، دروغ: اما سرانجامِ داستان‌های رادو و پرسپولیس، در خرداد ۱۴۰۰ به وقوع پیوست. جایی که او خسته از وعده‌های تکراری راه کرواسی را در پیش گرفت و انگار مدیران باشگاه پرسپولیس هم چندان از این موضوع ناراحت نبودند چرا که احتمالا نمی‌خواستند برای یک دروازه‌بان ذخیره پرداخت با ارز خارجی داشته باشند.

با این حال اکنون باشگاه پرسپولیس ادعا می‌کند که به هر شکلی شده خواستار بازگشت رادوشویچ است و باید دید که دروازه‌بان کروات چه تصمیمی در این باره خواهد کرد.

رادوشویچ باسابقه‌ترین خارجی تاریخ پرسپولیس محسوب می‌شود

* جدایی بوژیدار؛ چه کسی مقصر است؟

رادوشویچ در قرارداد دو سال اول خود که توسط علی اکبر طاهری بسته شد و در ادامه حمیدرضا گرشاسبی و ایرج عرب وظیفه اجرای آن را داشتند، تقریبا به مشکل خاصی نخورد یا اگر هم مشکلی بود، کار را به جدایی یا غیبت در تمرین نرساند اما در سه فصل بعدی یعنی لیگ هجدهم، نوزدهم و بیستم بوژیدار رادوشویچ مرتب مصاحبه‌هایی علیه مدیران باشگاه انجام می‌داد.

در ماجرای رادو ۳ نقطه عطف وجود دارد:

۱. تیر ماه ۱۳۹۸ گابریل کالدرون از طریق محسن خلیلی در پایان تمرین، به رادو اطلاع داد که نیازی به او برای لیگ نوزدهم ندارد. این در حالی است که یک روز قبل رادوشویچ در مصاحبه‌ای علاقه‌اش به کالدرون را ابراز کرده و برای او آرزوی موفقیت کرده بود. با این حال در همان شبِ ۱۸ تیر، رادو به قرارداد دو سال‌هاش اشاره کرد و در نهایت باشگاه پرسپولیس به گابریل کالدرون گفت که جدایی وی هزینه زیادی روی دست باشگاه خواهد داشت؛ برتری حقوقی رادو بر تصمیمات فنی سرمربی.

۲. این جدایی خیلی زود به باد فراموشی سپرده شد چرا که رادو جای بیرانوند را در ترکیب اصلی گرفت و کالدرون اعتماد زیادی به او پیدا کرد. نمایش‌های مطمئن وی، یک تصمیم عجیب را از روی انصاری فرد به همراه داشت: تمدید قرارداد سه ساله با افزایش ۱۵ درصدی قرارداد در هر سال و به صورت یورویی!

۳. یحیی گل‌محمدی پس از شهرآورد پایتخت به غیبت علیرضا بیرانوند اشاره کرد و در پستی اینستاگرامی نوشت: «وقتی دروازه‌بان اصلیتو به خاطر مشکلات مالی رد میکنی بره...» اگرچه اعتراض اصلی یحیی به مدیران باشگاه بود اما لایه پنهانش، نارضایتی از عملکرد دروازه بانی بود که شاید یحیی ترجیح می‌داد یک گزینه دیگر را جانشینش کند.

حالا نکته دوم سبب شده تا رادوشویچ امکان فسخ قرارداد یک طرفه با پرسپولیس و گرفتن غرامت فصول باقی مانده قراردادش را هم داشته باشد و از آن طرف پرسپولیس در موضع ضعف قرار گیرد.

تمدید قرارداد سه ساله انصاری فرد با بوژیدار رادوشویچ

نخستین قرارداد رادو که به صورت دلاری بسته شد، معادل ۳۶۰ میلیون تومان بود و او را در زمره ارزان‌ترین دروازه‌بان‌های ایران قرار می‌داد اما در ادامه افزایش نرخ ارز باعث شد تا این رقم به ۳ میلیارد و ۶۰۰ برسد. سپس محمدحسن انصاری‌فرد قراردادی را با وی منعقد کرد که «تعهدی ۷۰۰ هزار یورویی» را برای باشگاه پرسپولیس به وجود می‌آورد. حالا اگر رادو به فیفا شکایت کند، فرصت این را خواهد داشت تا مثل بودیمیر، مبلغ باقی مانده قراردادش در سالیان بعد را هم بگیرد.

باید توجه کرد که رادو هر سال برای تمدید قرارداد در دسترس بود و باید از محمدحسن انصاری فرد پرسید که چرا با چنین گزینه‌ای قرارداد سه ساله امضا کرد؟

نکته مهم اما این است که مدیران فعلی باشگاه پرسپولیس با علم بر چنین تعهدی، به خشم بوژیدار رادوشویچ کمک کردند و با جمله «بیاید و در ایران پولش را بگیرد» خاطره دوشنبه‌های ایرج عرب را برای هواداران پرسپولیس زنده کردند.

با این تفاسیر حالا باید دید روزهای آینده چه اتفاقی رخ می‌دهد و پرسپولیس با دروازه‌بان یاغی و تعهد نسبتا سنگینی که به او دارد، چه خواهد کرد؟

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.