کد خبر : 1224 / /
/

دستورهای ساخت زیادی برای ماسک‌های خانگی در اینترنت وجود دارد. کافی عبارت ماسک خانگی را جستجو کنید تا روش ساخت انواع و اقسام ماسک‌ را ببینید. در این بخش ما به معرفی ۶ مورد از بهترین ماسک‌های دست ساز صورت بسنده کرده‌ایم که روش ساخت ساده‌ای دارند و موثرتر از بقیه‌ی ماسک‌ها نشان داده‌اند.

ماسک صورت برای سلامت و شفافیت پوست ضروری است. ماسک صورت مورد استفاده فراوان قرار می گیرد. ماسک صورت را می توان در خانه تهیه کرد. ماسک صورت به صورت تجاری نسز وجود دارد. ماسک صورت را باید بهطور صحیح مصرف کرد وگرنه اثربخشی ندارد. 

انواع ماسک صورت

ماسک صورت

ماسک‌های صورت با اهداف مختلفی ساخته می‌شوند، برخی سفید کننده‌اند، برخی جلوی جوش زدن را می‌گیرند و برخی هم برای آبرسانی پوست یا پاکسازی استفاده می‌شوند. ماسک‌ها را می‌توانیم بر اساس نحوه‌ی ساخت نیز دسته‌بندی کنیم. مثلاً می‌توانید خودتان در خانه و با استفاده از مواد مختلف یک ماسک شفاف کننده‌ی مؤثر بسازید. یا اگر سری به فروشگاه‌های لوازم بهداشتی بزنید، می‌بینید که انواع ماسک‌های تجاری که از مواد مختلف (مثل جلبک دریایی، عسل، زغال و …) ساخته شده‌اند، با قیمت‌ها و برندهای مختلف وجود دارند.

ماسک‌ صورت را از نظر شیوه‌ی ساخت می‌توان به چهار دسته‌ی کلی تقسیم کرد:

ماسک صورت

1- ماسک‌های دست ساز یا DIY که خودتان در خانه می‌سازید.

2- ماسک‌های تجاری که از داروخانه و فروشگاه‌های لوازم آرایشی بهداشتی خریداری می‌کنید.

3- ماسک‌های نیمه حرفه‌ای که در آرایشگاه‌ها، اسپاها و سالن‌های خدمات پوست استفاده می‌شوند.


کلیک کنید:عکس مهتاب کرامتی با تیپ خاص ! + تصاویر دیده نشده


4- ماسک‌های کلینیکی که با کیفیت‌ترین ماسک‌ها هستند و معمولاً مؤثرتر از موارد قبلی‌اند.

بهترین ماسک‌های دست ساز صورت

دستورهای ساخت زیادی برای ماسک‌های خانگی در اینترنت وجود دارد. کافی عبارت ماسک خانگی را جستجو کنید تا روش ساخت انواع و اقسام ماسک‌ را ببینید. در این بخش ما به معرفی ۶ مورد از بهترین ماسک‌های دست ساز صورت بسنده کرده‌ایم که روش ساخت ساده‌ای دارند و موثرتر از بقیه‌ی ماسک‌ها نشان داده‌اند.

ماسک صورت مناسب آکنه

ماسک صورت

آکنه احتمالاً شایع‌ترین مشکل پوست صورت است. این جوش‌های اعصاب خورد کن زمانی ایجاد می‌شوند که باکتری‌ها، سلول‌های مرده، آلودگی‌ها و چربی، منافذ پوستی را مسدود می‌کنند. بهترین ماسک صورت برای آکنه، سفیده‌ی تخم مرغ است. سفیده می‌تواند باکتری‌ها را از بین ببرد و التهاب پوست را کاهش بدهد.

تهیه‌ی ماسک تخم مرغ

زرده و سفیده‌ی ۲ یا ۳ تخم مرغ را از هم جدا کنید. سفیده‌ها را در یک‌ کاسه بریزید. یک گوش پاک‌کن را درون کاسه ببرید و به صورت خود بزنید. استفاده از گوش پاک‌کن بهتر از پنبه یا پد آرایشی است چون جزو تمیزترین وسایل بهداشتی در خانه به حساب می‌آید. بگذارید ماسک بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی صورت‌تان بماند، سپس صورت خود را بشویید و با استفاده از یک مرطوب کننده مناسب آکنه، صورت‌تان را آبرسانی کنید.

ماسک مناسب منافذ مسدود شده

هر ماسکی که خاصیت اگزفولیاسیون داشته باشد، می‌تواند به باز کردن منافذ مسدود شده‌ی پوستی کمک کند. اگزفولیاسیون یعنی برداشت سلول‌های مرده‌ی پوست. یکی از بهترین ماسک‌های صورت برای اگزفولیاسیون، ماسک اوت میل (جو پرک) و جوش شیرین است. این ماسک می‌تواند سلول‌های مرده را از سطح پوست جدا کرده و منافذ پوستی را باز کند.

تهیه‌ی ماسک جو پرک و جوش شیرین

۲ قاشق چای‌خوری جوی پرک را با یک قاشق چای‌خوری جوش شیرین در ظرفی بریزید و هم بزنید. اندک اندک آب اضافه کنید تا ترکیب خمیری شود. ماسک را به آرامی به صورت بزنید و ماساژ دهید. سپس بگذارید خشک شود. بعد از اینکه ماسک خشک شد، صورت‌تان را با آب گرم بشویید و از محصولات آبرسان استفاده کنید.

ماسک مناسب لکه‌های تیره

گاهی اوقات به خاطر افزایش سن، تابش پرتوهای مضر آفتاب و آکنه‌ها، لکه‌های تیره‌ای روی صورت ایجاد می‌شود. به این مشکل هایپرپیگمنتیشن می‌گویند. ماسک‌های خانگی می‌توانند این لکه‌ها را تا حدی بهبود ببخشند ولی برای درمان کامل آن‌ها باید از روش‌های کلینیکی مثل لایه برداری عمیق استفاده کنید.

بهترین ماسک‌های صورت برای درمان لکه‌های صورت آن‌هایی هستند که حاوی زردچوبه‌اند. در ادامه نحوه‌ی ساخت یک ماسک زردچوبه خوب را برایتان آورده‌ایم.

تهیه‌ی ماسک زردچوبه و عسل

نصف قاشق چای‌خوری زردچوبه را با ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید. مواد را خوب هم بزنید. حالا ماسک را  به صورت بزنید و با ملایمت ماساژ بدهید. بگذارید ماسک ۱۰ دقیقه بماند. سپس صورت‌تان را با آب گرم بشویید.

ماسک مناسب پوست چرب

ماسک صورت

در کسانی که پوست چرب دارند، غدد سباسه یا چربی موجود در پوست، بیش از اندازه سبوم (روغن طبیعی پوست) می‌سازند. این سبوم اضافی می‌تواند منافذ پوستی را مسدود کند و باعث آکنه و التهاب شود. در این مواقع موز می‌تواند روغن اضافی پوست را جمع آوری کند و لیمو نیز در پاکسازی منافذ پوستی مؤثر خواهد بود.

تهیه‌ی ماسک لیمو و موز

یک موز را در یک‌ ظرف بکوبید تا له شود. ۱۰ قطره آب لیمو به همراه ۱ قاشق چای‌خوری روغن زیتون فوق بکر (اکسترا ویرجین) به موز له شده اضافه کنید و مخلوط کنید تا حالت خمیری پیدا کند. ماسک را روی صورت بمالید، بگذارید ۱۵ دقیقه بماند و سپس با آب گرم بشویید.

ماسک مناسب پوست خشک

پوست خشک زمانی ایجاد می‌شود که پوست نمی‌تواند رطوبت خود را حفظ کند. برای همین ماسک مناسب پوست خشک، ماسکی است که بتواند به پوست آبرسانی کند. آبرسانی و مرطوب نگه داشتن پوست خشک، از کدر شدن و خارشناک شدن آن جلوگیری می‌کند.

ساخت ماسک آبرسان خیار و آلوئه‌ورا

ماسک صورت

 نصف یک خیار را در غذاساز یا مخلوط کن بریزید. می‌توانید رنده هم بکنید. به خیار ۲ قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا اضافه و خوب مخلوط کنید. ماسک را با ملایمت به صورت خود بزنید و ماساژ دهید. بگذارید که ماسک ۳۰ دقیقه روی صورت‌تان بماند و سپس با آب بشویید.

ماسک مناسب چین و چروک

تحقیقات نشان داده است که استفاده از ماسک‌های صورت و پاکسازی منظم می‌تواند در پیشگیری از ایجاد خطوط صورت، بهبود چین و چروک‌ها و افزایش سفتی پوست مؤثر باشد. یکی از بهترین ماسک‌های صورت برای بهبود چین و چروک‌ها، ماسک آووکادو و پودر کاکائو است که کلاژن سازی را تحریک می‌‌کند. این ماسک عسل هم دارد که باعث آبرسانی و لطیف شدن پوست می‌شود.

ساخت ماسک آووکادو و پودر کاکائو

هسته‌ی ۲ آووکادو را جدا کنید و بخش گوشتی میوه را با قاشقی از پوست آن جدا کنید. آووکادوها را در ظرفی بکوبید و سپس ۲ قاشق غذاخوری پودر کاکائو و ۱ قاشق غذاخوری عسل به آن‌ها اضافه کنید. ترکیبات را خوب مخلوط کنید. ماسک را به صورت خود بزنید و ماساژ دهید. بگذارید ۲۰ دقیقه بماند و سپس با آب گرم بشویید.

بایدها و نبایدهای ماسک‌های دست ساز خانگی

برای اینکه بیشترین بهره را از ماسک‌های دست ساز ببرید، حتماً به بایدها و نبایدهای زیر توجه کنید:

بایدها

بگذارید که ماسک بین ۱۰ تا ۳۰ دقیقه روی صورت‌تان بماند. این زمان برای جذب مواد موجود در ماسک کافی است. کار خوبی که می‌توانید بکنید اینه که ماسک‌ را پیش از رفتن به حمام بگذارید.

پیش از گذاشتن ماسک، صورت‌تان را با آب و یک شوینده‌ی ملایم بشویید. این کار باعث می‌شود که مواد بهتر جذب پوست بشوند.

بعد از شستن ماسک، از کرم‌های آبرسان یا مرطوب کننده‌ی سازگار با نوع پوست‌تان استفاده کنید.

بعد از پاک کردن ماسک، روی صورت‌تان آب سرد بپاشید یا اسپری کنید تا منافذ پوستی بسته شوند.

ماسک صورت

نبایدها

اگر پوست‌تان دچار التهاب یا واکنش‌های آلرژیک شده است، از ماسک‌های صورت استفاده نکنید. علایم التهاب و حساسیت شامل قرمزی، خارش یا بثورات پوستی (جوش و ضایعات دیگر) است.

هر روز از ماسک‌ها استفاده نکنید. یک یا دوبار در هفته کافی است.

نگذارید که ماسک برای مدت طولانی روی صورت بماند، وگرنه باعث التهاب و آزار پوست می‌شود.

زمانی که می‌خواهید ماسک را بشویید، پوست خود را نسابید. ملایمت به خرج دهید وگرنه پوست‌تان ملتهب و قرمز می‌شود.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.