کد خبر : 19441 / /
/

بازنشستگان تامین اجتماعی | بیمه بازنشستگان تامین اجتماعی | حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی خبر از بهبود و ارتقای امتیازات بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی داد!

از ابتدای امسال قرار به تغییر حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بود. چندی پیش اعلام شد: مصوبه هایی مبنی بر افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام شده است؛ اما بعد افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی تکذیب شد. بازنشستگان تامین اجتماعی نگرانی هایی در این خصوص داشتند که بالاخره مجلس برای رسیدگی به حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به تصمیم نهایی رسید. در این بین، رئیس سازمان تامین اجتماعی، خبر از افزایش امتیازات بیمه سازمان تامین اجتماعی داد!

حقوق بازنشستگان

امتیازات جدید بیمه تامین اجتماعی چیست؟!

میرهاشم موسوی گفت: در حال حاضر حدود ۷۰ درصد جامعه تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی هستند و ما در سازمان تأمین‌اجتماعی افتخار داریم که ۵۳ درصد کل جامعه را تحت پوشش داریم. سازمان تأمین‌اجتماعی یک نهاد عمومی غیردولتی و سازمانی خدمت‌محور است که در اجرای تکالیف اصل ۲۹ قانون اساسی و دیگر اصول قانون اساسی، نقش و سهمی عمده دارد.

موسوی با اشاره به اینکه در سال گذشته حدود یک میلیون نفر جدید تحت پوشش بیمه تأمین‌اجتماعی قرار گرفتند که پوشش نزدیک ۷۰۰ هزار نفر آنان در نیمه دوم سال و بعد از استقرار تیم جدید مدیریتی اتفاق افتاده، گفت: برای توسعه پوشش بیمه تأمین‌اجتماعی، دو طرح خوب را اجرا کردیم که خوشبختانه با استقبال خوبی هم مواجه شده است. یکی از این طرح‌ها، طرح تسهیل پوشش بیمه زنان خانه‌دار بود. قبل از اجرای این طرح، کل افراد تحت پوشش بیمه زنان خانه‌دار حدود ۱۰ هزار نفر بود که الان به نزدیک ۱۹۰ هزار نفر رسیده؛ یعنی نزدیک ۱۸ برابر شده است. طرح دیگر در این حوزه ایجاد فرصت برای بیمه دانشجویان بود. این قشر فرهیخته در برخی رشته‌ها تا هفت سال و بیشتر به تحصیل می‌پردازند و این طرح، این فرصت را فراهم کرده که این مدت به عنوان سوابق بیمه‌پردازی آنان لحاظ شود. الان نزدیک ۳۵ هزار نفر تحت پوشش بیمه دانشجویی هستند که قبل از اجرای این طرح، تعداد بیمه‌شدگان دانشجویان از ۱۵۰۰ نفر بیشتر نبود. در عین حال در تلاش هستیم که فرصت بیمه را برای همه اقشار مختلف که تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی نیستند، فراهم کنیم.

وی افزود: بعد از استقرار تیم مدیریت جدید سازمان تأمین‌اجتماعی، تسهیل‌گری و توسعه هوشمندسازی را در تأمین‌اجتماعی دنبال کردیم. در قبل از استقرار تیم جدید، در بحث نسخه الکترونیک چالش‌های خیلی زیادی وجود داشت و ضریب پوشش و استقرار طرح نیز در حدود ۶۵ درصد بود که هم‌اکنون به حدود نزدیک ۹۰ درصد رسیده است. همچنین در خدمات بیمه‌ای غیرحضوری، امکان ارائه حدود ۳۰ خدمت پیش از این فراهم شده بود که در ۱۰ ماه گذشته، ۱۲ خدمت دیگر به این خدمات اضافه شد.

موسوی در پاسخ به پرسش مجری این برنامه تلویزیونی در زمینه برخی ادعاها در مورد ورشکسته بودن سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: این درست است که سازمان تأمین‌اجتماعی چالش‌هایی در بحث منابع و در زمینه نقدینگی دارد؛ اما به این معنی نیست که بگوییم صندوق تأمین‌اجتماعی یک صندوق ورشکسته است. در همین شرایط هم ما به لحاظ بودجه تعهدی مشکلی نداریم و اگر کارفرمایان ما تعهدات خودشان را به موقع انجام دهند و تعهداتشان را بپردازند ما به لحاظ منابع، مشکلی نخواهیم داشت.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در مورد اقدامات تحولی و توسعه‌ای در بخش درمان این سازمان گفت: حدود ۳۸۸ مرکز درمانی اختصاصی داریم که ۸۸ مورد از آنها بیمارستان‌های تخصصی و فوق‌تخصصی است و مابقی دی‌کلینیک، پلی‌کلینیک و مراکز درمانگاهی عمومی است. در تمامی این مراکز، خدمات درمانی برای بیمه‌شدگان رایگان است.

به گفته وی در عین حال از حدود ۵۰ هزار مرکز طرف قرارداد نیز خدمات درمانی را خریداری می‌کنیم که این خریدها نیز بر اساس تعرفه‌های مشخص شده توسط شورای عالی بیمه عمل می‌شود. در بخش درمان با توجه به حساسیت این خدمات برای بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران، همواره سعی کرده‌ایم که توسعه خدمات را داشته باشیم.

موسوی با تاکید بر اینکه در ۱۰ ماه گذشته پوشش خدمات ناباروری زوجین را توسعه دادیم که در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری نیز مورد تأکید قرار گرفته است اظهار کرد: ۴۷ قلم داروی بیماران خاص را تحت پوشش قرار دادیم. بیماران اوتیسم به برخی خدمات نیاز دارند که در مراکز دولتی قابل دریافت نیست و ما پرداخت سهم بیمه در مراکز غیر دولتی را تحت پوشش قرار دادیم. توسعه پوشش خدمات در مراکز غیرملکی، از رویکردهای اصلی است و در کنار آن چون مردم تمایل زیادی به استفاده از خدمات درمان مستقیم دارند و درمان مستقیم، پیشانی کار ما محسوب می‌شود، اولویت ما توسعه خدمات درمان مستقیم در مناطق محروم است و در این دولت که همه ما به دنبال عدالت هستیم، باید به مناطق کم‌برخوردار توجه بیشتری داشته باشیم.

وی افزود: در سال گذشته ۴۱ پروژه درمانی ایجادی و توسعه‌ای را در مناطق محروم داشته‌ایم و در چند روز آینده نیز ۸ یا ۹ درمانگاه افتتاح می‌کنیم و ۱۰ تا ۱۵ برنامه توسعه‌ای نیز اعم از تخت بیمارستانی، خدمات تخصصی و دستگاه‌های های‌تک را بهره‌برداری خواهیم کرد. حدود ۱۰ پروژه جدید درمانی نیز در مناطق محروم آغاز می‌شود.

موسوی عنوان کرد: بحث توسعه خدمات الکترونیک در راستای تسهیل‌گری و ایجاد شفافیت و مدیریت بهینه منابع، جزو اولویت‌های راهبردی مجموعه سازمان تأمین‌اجتماعی است. در نسخه الکترونیک وقتی که قانون به شکل کامل اجرا شد و تلاش بیشتری صورت گرفت ما از عدد ۶۵ درصدی پوشش و استقرار نسخه الکترونیک به حدود ۹۰ درصد رسیده‌ایم. در زمینه پایداری سیستم نسخه الکترونیک به استثنای مواردی که ممکن است قطعی برق یا اینترنت داشته باشیم، به لحاظ نرم‌افزار و سامانه، پایداری ۱۰۰ درصدی داریم و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. زمینه بسیار مناسبی وجود دارد که می‌تواند در آینده مقدمه پرونده الکترونیک سلامت را که در قانون آمده است، برای ما محقق کند. آثار پرونده الکترونیک سلامت برای کشور بسیار بیشتر از رویکردهای مالی و مدیریت منابع است و امیدواریم بعد از این مرحله باسیاست‌گذاری متولی سلامت که وزارت بهداشت است و همراهی بیمه‌ها، به این افق بلند در حوزه سلامت برسیم.

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.