کد خبر : 19467 / /
/

جاماندگان یارانه | آخرین خبر جاماندگان یارانه | جاماندگان یارانه بخوانند

ثبت نام جاماندگان یارانه معیشتی آغاز شد!

ثبت نام دریافت کنندگان یارانه چندی پیش انجام شد. تعدادی از ثبت نام کنندگان مجاز به دریافت رایانه نشدند و در این خصوص معترض بودند. دولت برای جاماندگان یارانه که شرایط دریافت یارانه را داشته باشند، مصوبه ای جدید ابلاغ کرده است. جاماندگان یارانه که موقف به دریافت یا ثبت نام برای یارانه جدید نشدند و یا جاماندگان یارانه که در ثبت نام خود دچار مشکل بودند، میتوانند مجددا ثبت نام کنند. پرداخت یارانه به جاماندگان یارانه احتمالا تا آخر تیر قطعی شود. تا کنون 2.5 میلیون نفر از هنوز موفق به دریافت یارانه نشدند و در لیست جاماندگان یارانه قرار دارند. 

یارانه نقدی

شرایط و شیوه ثبت نام جاماندگان یارانه

این سامانه در چهارچوب «پنجره ملی خدمات دولت هوشمند» به آدرس https://my.gov.ir امکان ثبت نام را برای جاماندگان فراهم نموده است. همچنین به دلیل آزمایشی بودن این سامانه در صورت قطع شدن دسترسی به مراحل ثبت نام، متقاضیان در صورت بروز مشکل می‌توانند با شروع دوباره مراحل و بروزرسانی صفحه مرورگر خود به مراحل ثبت نام ادامه دهند.

ورود به این سامانه با یک شماره تماس و ارائه کد ملی ممکن خواهد بود.

در صورت مشمول پرداخت یارانه بودن افراد، این سامانه به‌صورت اتوماتیک فرد یارانه بگیر را شناسایی و پنجره ثبت نام برای این افراد باز نخواهد شد.

همچنین سامانه در صورت شناسایی فرد به‌عنوان مشمول دریافت یارانه که نیاز به ثبت نام جدید ندارد، پیامی به این محتوا را نشان می‌دهد: “چنانچه شما به دهک اعلام شده خانوار خود توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اردیبهشت ماه معترض هستید به آدرس اینترنتی hemayat.mcls.gov.ir وزارتخانه مذکور مراجعه فرمایید.”

به این ترتیب معترضان به دهک بندی و مبلغ پرداختی می‌توانند به سامانه «حمایت» وزارت کار به آدرس فوق مراجعه و درخواست بازنگری خود درباره دهک‌بندی را ثبت کنند.

 پرداخت یارانه به معترضان و جاماندگان یارانه در تیرماه

سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها همچنین در خصوص آخرین وضعیت رسیدگی به درخواست معترضان یارانه معیشتی گفت: رسیدگی به درخواست این افراد از ابتدا با وزارت رفاه بود. با تاکید شب گذشته شخص رئیس‌جمهور انتظار می‌رود که وزارت رفاه اسامی معترضان مستحق دریافت یارانه را تا موعد پرداخت یارانه تیر در اختیار سازمان هدفمندی یارانه‌ها قرار دهد.

وی یادآور شد: وظیفه رسیدگی به درخواست معترضان و جاماندگان یارانه معیشتی با وزارت رفاه است و سازمان هدفمندی یارانه‌ها فقط مطابق لیست ارائه شده از سوی وزارت رفاه یارانه معیشتی را واریز می‌کند.

حسینی افزود: باتوجه به اینکه موعد پرداخت یارانه معیشتی بیستم هر ماه خواهد بود، وضعیت معترضان و جاماندگان یارانه جدید تا این تاریخ روشن می‌شود. در این میان برای کسانی که اعتراضشان مورد قبول واقع نشده است، امکان ثبت اعتراض وجود خواهد داشت.

سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها در عین حال برای چندمین بار تاکید کرد: این سازمان به هیچ وجه برای هیچ کس پیامکی در ارتباط با دریافت یارانه نقدی ارسال نمی‌کند. بنابراین شهروندان مراقب پیامک‌ افراد سودجو باشند و فریب آنها را نخورند.

 هدفمندسازی یارانه و تلاش برای رسیدگی به جاماندگان یارانه 

رئیسی در حاشیه سخنرانی خود در روز شنبه بیان داشت: هم در جلسات هیأت دولت و هم در جلسه شورای اداری استان‌ها، به همه استانداران و مدیران تاکید جدی بر برقراری ارتباط با مردم داشتم.

رئیسی در پاسخ به پرسشی درباره ارزیابی خود از اجرایی شدن نظام توزیع عادلانه یارانه‌ها تا به امروز که چه فرصت‌هایی را فراهم کرده و جلوی چه ضررهایی را توانست بگیرد، گفت: نسبت به مسأله هدفمند کردن و عادلانه کردن توزیع یارانه‌ها، باید نکاتی را اشاره کنم. دولت سوم شهریور سال ۱۴۰۰ در حالی فعالیت خود را آغاز کرد که در بودجه ۱۴۰۰ مبلغی به عنوان ارز ترجیحی برایمان باقی نمانده بود. آنچه بود در دولت گذشته هزینه شده بود.

رئیس جمهور ادامه داد: وقتی از مجلس خواستیم که مبلغی را به عنوان ارز ۴۲۰۰ تومانی در اختیار دولت قرار دهند یا اجازه دهند که از طریقی آن را برای مردم جبران کنیم، به فوریت لایحه ما در مجلس رأی ندادند و طبیعتاً همان موقع در همان تاریخی که درخواست کرده بودیم، شرایط اصلاح اقتصادی را آغاز می‌کردیم. در ابتدا زمینه‌ها و مقدمات کار را آماده نمی‌دیدیم، لذا ۷ ماه را با اجازه‌ای که از مقام معظم رهبری داشتیم سپری کردیم. در ایام عید و ماه مبارک رمضان هم که امکان اجرای این طرح نبود تا اینکه بعد از ماه رمضان کار اصلاح اقتصادی را شروع کردیم.

رئیسی در توضیح چند نکته در این زمینه گفت: نکته نخست اینکه باید در بودجه ۱۴۰۱ طبیعتاً به این الزام قانونی توجه می‌کردیم که آن ارزی که داریم ارز نیمایی و به اصطلاح ارز قریب به آزاد است و باید با این ارز کالاهای اساسی خریداری می‌شد و ارز ترجیحی مثل قبل در قانون قرار داده نشده بود. نکته دیگر اینکه شرایطی که در کشور داشتیم شرایطی بود که از این ارز، نادرست استفاده می‌شد. یعنی ارزی بود که استفاده آن برای سفره مردم نبود، بخشی از آن در سفره مردم بود ولی بخشی حتماً نبود. این را طبق نظر همه کارشناسان می‌گویم.

رئیس جمهور اظهار داشت: همه معتقد بودند بخشی از این ارز در سفره مردم قرار نمی‌گیرد و در دست دلال‌ها می‌چرخد و رانت و فساد به دنبالش هست. این ارز را به جای اینکه باید در جهت تولید مورد استفاده قرار می‌دادیم، در جهت واردات کالا از آن استفاده می‌کردیم. باید ارز کشور، نقدینگی کشور به طرف تولید برود. هر چه نقدینگی به طرف تولید برود آثار اقتصادی آن و رشد اقتصادی برای کشور، حتمی است. از سوی دیگر ادامه این وضعیت فاصله طبقاتی ایجاد می‌کرد.

رئیسی گفت: حتی شاهد چند برابر شدن قیمت کالاهایی بودیم که برای آنها ارز ترجیحی قرار داده شده بود که این افزایش قیمت گاهی بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد بود. یعنی معلوم بود که این تخصیص ارز ترجیحی مشکلی را حل نکرده و همچنان شاهد رشد قیمت نسبت به همان کالاها در بازار هستیم.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.