کد خبر : 19830 / /
/

حوادث | حوادث اجتماعی | حوادث خانوادگی

زاهدان سیلاب شدید غرق شد و خسارت فراوانی دید!

سامانه بارشی «مونسون» که طی روزهای  گذشته در جنوب ایران فعال شده، پس از ایجاد سیل وحشتناک در بخش هایی از کرمان، هرمزگان و فارس، دیروز به سیستان و بلوچستان رسید و آب گرفتگی شدید خیابان ها را به دنبال داشت. بارندگی در استان سیستان و بلوچستان که در ساعت های اولیه صبح آغاز شد، باعث بسته شدن چند مسیر فرعی در جنوب این استان شد و شکسته شدن بند خاکی کاجو در محدوده بخش پلان چابهار را به دنبال داشت که فیلم لحظه تخریب آن در فضای مجازی هم خبرساز شد.

عصر دیروز هم سامانه مونسون با بارندگی بسیار سنگین موجب آب گرفتگی شدید معابر شهر زاهدان شد. شدت آب گرفتگی به نحوی بود که تردد در کوچه و خیابان‌های شهر بسیار دشوار شد و در برخی مسیرها امکان تردد وجود نداشت. همچنین تصاویری که در فضای مجازی خبرساز شد، نشان داد سیل در فارس، کرمان، بخش هایی از خراسان جنوبی و... جاری شده است.

به جز زاهدان و بخش های زیادی از سیستان و بلوچستان، دیروز برخی مناطق استان فارس مانند شهرستان داراب و لار هم  شاهد توفان و بارندگی شدیدی بودند. مثلا در بخش رستاق شهرستان داراب وضعیت بارندگی ها به حدی بود که فقط در 15 دقیقه ۱۵ میلی متر باران باریده و بارش باران در برخی نقاط دیگر این شهرستان موجب جاری شدن روان آب شده است. در استان کرمان هم بارندگی‌ها باعث طغیان برخی از رودخانه‌ها و سیلابی شدن مسیل‌ها و مسدود شدن چند محور روستایی شد. دیروز فیلمی از لحظه ورود هولناک سیل به یک تالار عروسی در شهر جیرفت در استان کرمان در شبکه‌های اجتماعی بازتاب گسترده‌ای داشت. در خراسان جنوبی هم در حالی که سامانه مونسون با این استان فاصله زیادی دارد اما سامانه ناپایدار موجب سیلاب شدید در حوالی طبس مانند روستای خرو شد و چند محور را مسدود کرد.

درباره سامانه مونسون چه می دانیم؟

براساس گزارش‌های هواشناسی، از ابتدای مرداد ۱۴۰۱ تا دومین هفته از دومین ماه تابستان ورود این سامانه بارشی حدود ۴۰ درصد کشورمان را تحت تاثیر قرار داده و تا چند روز آینده جو ناپایدار و بارش‌های فراتر از حد طبیعی در بسیاری از نقاط کشور و استان‌ها به‌جز غرب و شمال‌غربی تجربه خواهد شد.ورود توده بارشی مونسون  به ایران از اوایل روز یک شنبه گذشته تا امروز باعث افزایش قابل توجه حجم بارندگی‌ها در اغلب نقاط جنوب شرق ایران شده و سازمان هواشناسی در خصوص فعالیت غیرطبیعی این توده در برخی از نقاط ایران هشدار صادر کرد. برآورد‌ها حکایت از آن دارد که این بارش‌ها تا پایان هفته ادامه دارد و براساس نقشه‌های هواشناسی از مرکز کشور تا شمال غرب ایران کشیده شده و حتی سواحل خزر را نیز درگیر می‌کند. این درحالی است که اندکی پس از سیل تلخ در استان فارس، یک پیام در فضای مجازی، دست به دست شد و از قول «ناسا»، خبر از باران وحشتناکی داد که نصف ایران را درگیر می‌کند؛ آیا این غول بارشی همان سامانه مونسون است؟

مونسون، مهمان هرساله سیستان و بلوچستان اما...

پدیده مونسون در تابستان روی اقیانوس هند تشکیل می شود که به دنبال آن باران های شدیدی روی دریا در هندوستان و پاکستان می بارد و آثار آن استان سیستان و بلوچستان به ویژه مناطق جنوبی و مرکزی این استان را فرامی گیرد.

بادهای مونسون یا موسمی همه ساله در فصل تابستان طراوت خاصی به آب و هوای گرم جنوب استان به ویژه شهرستان های چابهار، کنارک، نیکشهر و سرباز می بخشد. این پدیده با ویژگی بارز ریزش های رگباری و سنگین در مدت زمان کوتاه همراه با تندباد در تابستان معمولا شهرستان های جنوبی سیستان و بلوچستان را تحت تاثیر قرار می دهد. به گفته برخی کارشناسان بارش های این چنینی در جنوب سیستان و بلوچستان گرچه سبب جاری شدن سیلاب های مخرب و وارد آمدن خسارت های سنگین مالی و بعضا جانی می شود اما در صورت مهار آن ها می توان آب مورد نیاز آشامیدنی و کشاورزی منطقه را که همواره در طول سال از تشنگی رنج می برند، ذخیره کرد.

امسال اما پدیده مونسون به جز سیستان و بلوچستان، چند استان دیگر را دربرمی‌‌گیرد. بارش‌هایی که به دلیل فعالیت بسیار شدید مونسون موجب صدور هشدار قرمز هواشناسی برای چهار استان سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان و فارس شده است. آن طور که ایران آنلاین نوشته: «مونسون» در این چند روزه قرار است چنان بارش‌هایی را روانه مناطق جنوبی و جنوب شرقی کشور کند که هواشناسی می‌‌گوید این بار حتی استان‌های یزد، اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد نیز تحت تأثیر این سامانه قرار می‌‌گیرند و پهنه بارش بسیار فراتر از دفعات گذشته خواهد بود.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.