کد خبر : 19906 / /
/

تلفات سیل | افزایش تلفات سیل | خسارات و تلفات سیل

18 مفقودی دیگر سیل امامزاده داوود پیدا شد! س‌هایی که از سیل امامزاده داوود گرفتیم مثل سیلاب ۱۳۹۸ فراموش نکنیم.»

تلفات سیل‌های اخیر بسیار زیاد بوده است. از جمله تلفات سیل که می‌توان به آن اشاره کرد، تلفات سیل امامزاده داوود، تلفات سیل فیروزکوه و تلفات سیل الیگودرز می‌باشد. برای آنکه در جریان جدیدترین اخبار تلفات سیل قرار بگیرید، خبر روز را دنبال کنید!

سیل

18 مفقودی دیگر که به کام مرگ رفتند، پیدا شدند!

مرتضی مرادی پور عصر جمعه با اعلام این که پس از وقوع سیل امامزاده داوود اعلام مفقودی ۱۸ نفر به هلال احمر شده بود و تاکنون پیکر ۱۸ نفر پیدا شده است؛ گفت: سازمان پزشکی قانونی باید تایید هویت این افراد را انجام دهد.

وی در ادامه افزود: در این جستجوها پیکر ۶ مرد، ۶ زن، ۲ پسر و یک دختر و همچنین بخش های از سه پیکر پیدا شده است؛ البته همچنان عملیات جستجو برای یافتن مفقودین احتمالی ادامه خواهد داشت.

مرادی پور اضافه کرد: ۲۴۰ امداد گر هلال احمر در بازار چه و  ۱۳۰ نفر در رودخانه امامزاده داوود به همراه نیروهای  آتش نشانی به جستجو پیکرها مشغول بودند.

مرادی پور با بیان این که روز گذشته نیز ۸ پیکر پیدا شده بود، افزود: امروز هم ۱۰ پیکر پیدا شد.

ساعت یک و ۳۰ دقیقه بامداد پنجشنبه، در پی باراش شدید در تهران و رانش زمین، سیل در منطقه امامزاده داوود (ع) در شمال پایتخت جاری شد و حجم زیادی از گل و لای را در این منطقه و روستاهای اطرف برجای گذاشت.

کن، در خطر بدترین سیلاب قرار دارد!

دره‌ای در غرب کن وجود دارد که یک حوضه آبریز برای سیلاب است. محدوده کن که دربرگیرنده حوضه آبریز امامزاده داوود نیز هست یک حوضه وسیع و سیلابی با شیب تند است. محدوده درکه، فرحزاد، گلاب‌دره و تجریش و دربند و دارآباد، دره‌رودها و آبراهه‌ها و مسیل‌های پرشیب مشرف بر شهر تهران هستند که متاسفانه در اغلب این موارد، ادامه مسیر این آبراهه‌ها با احداث بناهای متعدد قطع شده و مسیر سیلابی امکان جاری شدن نرمال خود را از دست داده است.

از آن جمله می‌شود به محدوده امامزاده داوود اشاره کرد که موضوع روز هم هست. در این حوضه آبریز با مساحت بسیار کم، طویل‌ترین آبراهه حدود 3700 متر طول دارد، اما شیب تند حوضه بالادست این امکان را فراهم می‌کند که در صورت بارندگی‌های رگباری کوتاه‌مدت، سیلاب با سرعت و قدرت تخریب بالایی جریان پیدا کند که در ۵ مردادماه هم شاهد بودیم. سیلاب در حوضه آبریز امامزاده داوود، ناشی از حدود ۲۰ دقیقه بارش شدید به ارتفاع حدود ۲۷ میلی‌متر بارندگی بوده که سیلاب از چنین بارندگی کوتاه‌مدتی ایجاد شده. در حوضه پرشیب بالادست که شیب آن در برخی نقاط به بیش از ۷۰ درصد نیز می‌رسد موجب حرکت شدید و شتابان روان آب می‌شود و با توجه به سرعت بالایی که دارد قدرت حمل بیشتری پیدا می‌کند.

قلوه‌سنگ‌ها، تخته‌سنگ‌ها و درختان به عنوان بار، وارد این سیلاب شده و وارد امامزاده داوود و بناهای متعدد اطراف آن می‌شوند. در این مقطع که سیلاب می‌رسد، متاسفانه مسیر طبیعی دستخوش تغییرات می‌شود و کانالی برای ورود آب در این دره احداث شده که توانایی گذر آب را با بار جامد به ویژه در پیشانی ورود سیلاب نداشته است. در همان بدو ورود روان‌آ ب و جریانات سیلابی در سطح مقطع این کانال، انسداد مسیر صورت می‌گیرد و آب به روی معابر جریان پیدا می‌کند و وارد صحن امامزاده داوود و نیز موجب خسارت‌های زیادی به ساخته‌های اطراف آن می‌شود که واقعا یک سیل ناگهانی کوتاه در مدت چند دقیقه موجب تخریب بناها می‌شود. متاسفانه به دلیل وجود بنا در صحن امامزاده داوود آب تجمع پیدا می‌کند و تا ارتفاع یک یا یک و نیم متر هم بالا می‌آید که بعدا به دلیل شکستگی درها و دیوارها، جریان سیلابی ادامه پیدا کرده و به سمت جنوب حرکت می‌کند.

این وضعیت در یک حوضه آبریز بسیار کوچکی به اسم حوضه آبریز فرعی امامزاده داوود از حوضه دره کن اتفاق می‌افتد ولی همین وضعیت در دره‌های مشرف در شهر تهران با شدت بیشتر ممکن است وجود داشته باشد و احتمال ایجاد سیلاب نیز وجود دارد به این خاطر که وسعت این حوزه‌ها و نیز سکونتگاه‌ها بیشتر است. بنابراین خطر سیلاب و به ویژه سیلاب‌های تابستانی و سیلاب‌های ناگهانی در شهر تهران نظیر تعداد دیگری از شهرهای بزرگ کشور یک خطر جدی است.

البته اقدامات متعددی برای مقابله با سیل و خطرات سیل می‌شود انجام داد. کنترل احداث بنا در حریم بستر دره‌ها، رودخانه و مسیل‌ها امر بسیار مهمی است علاوه بر آن دو اقدام عمده اجرایی و زودبازده هم این است که می‌توان با احداث بندهای سرعت‌گیر و رسوب‌گیر در بالادست این دره‌ها که مشرف به شهر تهران است، بار جامد سیلاب و سرعت آن را کاهش داد تا قدرت تخریب آن به صورت قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا کند.

علاوه بر این، هشدار میدانی سیل به ویژه برای کلانشهر تهران و ۷ حوضه آبریز آن اقدام ضروری و ویژه‌ای است که اجرای این طرح علاوه بر کم هزینه بودن و بی‌نیاز به استفاده از تجهیزات خارجی، نه تنها در تهران بلکه در بسیاری از شهرهایی که در معرض خطر سیلاب هستند، باعث کاهش تلفات جانی می‌شود.

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.