کد خبر : 20437 / /
/

یارانه نقدی | تغییر قیمت یارانه نقدی | یارانه نقدی 1401

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: عبارت «کالابرگ الکترونیک» به همراه «قیمت‌های شهریور 1400» معنا پیدا می‌کند و ارائه آن بدون رعایت قیمت شهریور 1400 خلاف قانون است.

اخبار جدیدی مبنی بر تغییر قیمت یارانه نقدی یا جایگزینی کالابرگ بجای یارانه نقدی منتشر شد. هنوز برای تغییر یارانه نقدی تصمیم گیری نشده است. وزیر اقتصاد گفت: تا مردادماه خبری از تغییر یارانه نقدی وجود ندارد. وام یارانه قرار است پرداخت شود. همچنین زمان دقیق واریز یارانه نقدی مردادماه مشخص شد.

یارانه نقدی

 سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به قانون بودجه ۱۴۰۱ گفت: مکانیزم کالابرگ الکترونیک و تامین کالاهای اساسی با قیمت شهریور ۱۴۰۰ با یکدیگر معنا پیدا می‌کند و انتخاب یکی و رها کردن دیگری بی معنا است.
مهدی طغیانی درباره درخواست دولت مبنی بر حذف عبارت "به نرخ پایان شهریور سال 1400 " از قانون بودجه در رابطه با تامین کالاهای اساسی با استفاده از کالابرگ الکترونیکی گفت: از آنجاکه برنامه دولت در مرحله نخست مدیریت ارز 4200 تومانی، در موعد مقرر اجرایی نشد و دولت ناچار شد مراحل بعدی را به تعویق بیاندازد و در ماه‌های اردیبشهت، خرداد و تیر پرداخت نقدی انجام داد، شرایط تغییر کرده به این معنا که ممکن است مردم از پرداخت مابه التفاوت ارز ترجیحی از طریق کالابرگ استقبال نکنند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: ما در مجلس بر این نظر بودیم که موضوع مذکور از ابتدا به صورت کالابرگ الکترونیک انجام شود تا کالاهایی که امنیت غذایی لازم را برای مردم به همراه دارد، تامین شود.

وی اضافه کرد: مجلس، تامین کالای اساسی براساس نرخ ارز ترجیحی را بر پرداخت نقدی ترجیح می‌داد زیرا هدف از این سازوکار تامین امنیت غذایی برای همه اقشار جامعه بود اما شرایط در اردیبشهت و خرداد در مرحله نخست حذف ارز 4200 تومانی، دولت را به سمت پرداخت نقدی برد. پرداخت نقدی شرایط جدیدی است و با گذشته متفاوت است لذا اگرچه ما در مجلس معتقد بودیم پرداخت کالایی از طریق کالابرگ الکترونیک بهترین راهکار است اما اکنون که چندین ماه، پرداخت نقدی انجام شده بنابراین بحث استقبال جامعه مهم شده است؟ بنابراین اگر با یک نظرسنجی قوی اثبات شود که مردم همچنان کالابرگ الکترونیک را ترجیح می‌دهند قطعا نظر ما برگشت به مکانیزم کالابرگ الکترونیک است.

طغیانی ادامه داد: قانون بودجه یک کل تفکیک ناپذیر بود و در این قانون از ابتدا عبارات «قیمت شهریور 1400» با «کالابرگ الکترونیک» مبنا شد، این دو موضوع با یکدیگر معنا پیدا می‌کند به این معنا که به طور مثال اگر در شهریور 1400، شیر کیلویی 5 هزار تومان و اکنون 13 هزار تومان است، مابه التفاوت مصرف استاندارد خانوار به نحوی جبران شود که سرپرست خانوار بتواند شیر را در میزان مصرف استاندارد با همان نرخ شهریور خریداری کند. منابعی برای این مهم پیش‌بینی شده بود که اکنون منابع مذکور به صورت نقدی توزیع می‌شود؛ ممکن است افراد با این منابع کالاهای مدنظر را خریداری کنند یا ممکن است کالاهای مذکور را خریداری نکنند و گزینه‌های جدیدی را انتخاب کنند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد:باید توجه کرد عبارت «کالابرگ الکترونیک» به همراه «قیمت‌های شهریور 1400» معنا پیدا می‌کند و نکته دوم این است که اگر خانواری با مبلغ پیش‌بینی شده کالاهای موردنظر را خریداری کند، آیا منابعی که در اختیار قرار می‌گیرد با توجه به افزایش هیجانی قیمت کالاها در اردیبهشت و خرداد ماه کفاف پر شدن این فاصله را می‌دهد؟

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه دو مسئله در موضوع اصلاح سیاست ارز ترجیحی وجود دارد، توضیح داد: نخست اینکه کالابرگ و تامین کالاهای اساسی با قیمت شهریور 1400 با یکدیگر معنا دارد و انتخاب یکی و رها کردن دیگری بی معنا است و نکته دوم مسئله منابع موردنیاز است.

یارانه نقدی است یا کالایی؟

از اردیبهشت ماه و همزمان با پرداخت یارانه نقدی، قرار بود زیرساخت‌های توزیع کالابرگ فراهم شود و پس از آن دولت به جای یارانه نقدی، به مردم کوپن الکترونیک بدهد. حالا وزیر اقتصاد گفته تا اوایل شهریور تصمیم‌گیری نهایی درباره توزیع کالابرگ گرفته می‌شود.

اما چقدر احتمال دارد که یارانه نقدی قطع و به جای آن کالابرگ پرداخت شود؟ بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۱، دولت موظف است که با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، اقدام به پرداخت کالابرگ کند. اما با توجه به اینکه تاکنون مقدمات پرداخت کالابرگ فراهم نبوده، یارانه جدید در قالب نقدی پرداخت شده شده است.

حالا احسان خاندوزی گفته ارائه کالابرگ منوط به این است گزارش استقرار زیرساخت‌های فنی خدمت آقای رئیس‌جمهور ارائه شود. این گزارش قرار است تا آخر مرداد توسط دوستان ارائه شود. امیدواریم اوایل شهریور ماه، بعد از ارائه گزارش، تصمیم نهایی در خصوص جزئیات تغییر شیوه پرداخت یارانه‌ها صورت گیرد.

وزیر اقتصاد اعلام کرده که پس از تصمیم نهایی ستاد اقتصادی دولت، شیوه پرداخت کالابرگ و نحوه دریافت آن را اعلام می‌کنیم.

این اظهارات خاندوزی به این معناست که از شهریورماه به بعد یارانه نقدی حذف می‌شود و جای آن را کالابرگ می‌گیرد. چراکه پرداخت آن را مشروط نکرده و تنها گفته پرداخت کالابرگ منتظر تصمیم ستاد اقتصادی دولت است تا شیوه پرداخت را مشخص کند.

اما از طرف دیگر، برخی از نمایندگان مجلس می‌گویند دولت هیچ اراده‌ای برای پرداخت کوپن الکترونیک ندارد و می‌خواهد به روند پرداخت پول نقد ادامه دهد و به سمت توزیع کالابرگ نمی‌رود.

مردم هم در این میان معتقدند که پرداخت یارانه نقدی بهتر از توزیع کالابرگ است چون به خانوارها امکان می‌دهد که خودشان درباره نحوه هزینه‌کرد یارانه خود تصمیم‌گیری کنند نه آنکه دولت مشخص کند که یارانه آنها صرف چه کالایی شود.

هنوز معلوم نیست سرنوشت یارانه نقدی چه می‌شود و آیا دولت به بهای حذف این یارانه، به نارضایتی جدیدی در جامعه دامن می‌زند یا نه. اما فعلا پرداخت یارانه نقدی ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود که یارانه مرداد و شهریورماه همچنان نقدی باشد. درباره یارانه مرداد با قطعیت می‌توان این مساله را اعلام کرد. اما درباره یارانه شهریور کمی تردید وجود دارد.

اما با توجه به اینکه گزارش زیرساخت‌ها، شهریور اعلام می‌شودف بعید است دولت بتواند ظرف یکی دو هفته یارانه را حذف و به جای آن کوپن بدهد. برای همین پیش‌بینی می‌شود تغییر در شیوه پرداخت یارانه‌ها از مهرماه کلید بخورد. البته اگر دولت قصد تغییر شیوه پرداخت را داشته باشد.

یارانه نقدی جاماندگان کی واریز می‌شود؟

بخشی از یارانه بگیران که تا فروردین ماه یارانه نقدی به حساب شان واریز شده بود، در مرحله ۱۳۵ و ۱۳۶ اعلام کردند که یارانه آن‌ها قطع شده است. پس از آن دولت سامانه‌ای معرفی کرد و از آن معترضان خواست تا اعتراض خود را ثبت کنند.

در نهایت هم دولت اعلام کرد که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی رسیدگی کرده و افرادی که در دهک اول تا نهم قرار گرفته اند، یارانه مرحله تیر ماه به حساب شان واریز شده است. سخنگوی  سازمان هدفمندی یارانه‌ها هم گفته بود که به محض تکمیل جریان بررسی و محاسبات، معوقه اردیبهشت و خرداد هم به حساب مشمولان واریز می‌شود.

اما پس از آن هم گروهی معترض شدند که به اعتراض آن‌ها رسیدگی نشده است، یا قرارگیری شان در دهک‌ها اشتباه محاسبه شده است. در این رابطه  سازمان هدفمندی یارانه‌ها دوباره اعلام کرد که متقاضیان همچنان می‌توانند نسبت به ثبت اعتراض به دلیل قطع یارانه و یا ثبت نام برای ورود به لیست یارانه‌بگیران اقدام کنند. 

با این وجود به نظر می‌رسد، یارانه جاماندگانی که اعتراض کرده اند و ثبت اعتراض آن‌ها مورد بررسی قرار گرفته، در این مرحله به حساب شان واریز شود.

دهه سوم مرداد، زمان واریز یارانه است!

به نظر می‌رسد که زمان واریز یارانه نقدی جدید متغیر است اما چندی پیش رئیس جمهور در یک برنامه زنده تلویزیونی اعلام کرد که زمان واریز ماهانه یارانه‌ها بیستم هر ماه است. اگرچه یارانه ماه گذشته ۲۱ تیر ماه واریز شد. هنوز نه دولت و نه سازمان هدفمندی یارانه‌ها زمان دقیق واریز یارانه مرداد را اعلام نکرده‌اند اما انتظار می‌رود که این یارانه مانند سه ماه گذشته روز بیستم یا بیست و یکم مرداد ماه واریز شود.

احتمالا تفاوتی که یارانه مرداد ماه با دفعات قبل دارد، واریز همزمان یارانه دهک‌های یک تا ۹ و یارانه جاماندگان است. چون این ماه تکلیف جاماندگان مشخص شد و انتظار می‌رود که یارانه این گروه بعد از این در تاریخ معین واریز شود.

این در حالی است که با گذشته بیش از ۱۰ روز از واریز یارانه تیر ماه، هنوز یارانه برخی از جاماندگان واریز نشده و یا هنوز قابل برداشت نیست. عدم واریز این یارانه در حالی است که رئیسی دستور داده بود یارانه جاماندگان قبل از ۲۰ تیر ماه واریز و قابل برداشت شود. او گفته بود خوشایند نیست که عده‌ای سومین مرحله یارانه را دریافت کنند، اما عده‌ای هنوز در انتظار بررسی اطلاعات خانوار خود باشند.

یارانه خرداد هنوز قابل برداشت نیست؟

«ما از جاماندگان یارانه هستیم. این ماه ۸۰۰ ریختن ولی قابل برداشت نیست. چرا؟»

«برای من یارانه تیر ماه واریز شده و قابل برداشت هم شد.اما پولی که اردیبهشت واریز شده هنوز هم مسدود هست. چرا دومی قابل برداشته اولی نه؟»

«یارانه ما از اردیبهشت قطع شد ماه قبل نفری ۳۰۰ تومن ریختن که مسدود بود دیشب هم نفری ۳۰۰ ریختن که باز هم مسدود است با توجه به اعتراضی که کرده بودیم اگر قرار است یارانه نگیریم چرا به عنوان یارانه مبلغی رو میریزن ولی قابل برداشت نیست لطفا جواب بدید»

«برای ما دونوبت یارانه ریختن ولی قابل برداشت نیست چرا؟»

«برای من علاوه بر اولی گویا دومی همواریز شده. کارت که میزنم موجودی رو نشون نمیده اما رفتم بانک گفتن مبلغ جدید به حسابم اومده. »

«من تونستم یارانه تیر رو برداشت کنم. اما اون یارانه‌ای که خرداد واریز کردن توی حسابم هست اما قابل برداشت نیست.»

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.