کد خبر : 20824 / /
/

قیمت خودرو | تغییرات قیمت خودرو | وضعیت قیمت خودرو

بازار خودرو همچنان در رکود است. اما قیمت برخی از خودروها که فروش آنها از فرایند قرعه‌کشی خارج شده است، حدود شش درصد کاهش داشت.

قیمت خودرو دچار تغییراتی شد. قیمت خودرو با نوسان همراه است. قیمت خودرو داخلی به شدت گران شده است. قیمت خودرو صفر داخلی با تغییراتی همراه شده است. برای اطلاع از قیمت خودرو با خبر روز همراه باشید.

قیمت خودرو

اسد کرمی، نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی تهران گفت: در حال حاضر بازار به روال قبلی خود، یعنی رکود و آشفتگی ادامه می‌دهد.

او ادامه داد: اما قیمت برخی از خودروها، مانند کوییک و شاهین که فروش آنها از فرایند قرعه‌کشی خارج شده است، حدود شش درصد کاهش داشت. این موضوع، تاثیر کمی بر قیمت خودروهای داخلی گذاشته است.

 

نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی تهران توضیح داد: تا زمانی که تکلیف واردات خودرو به کشور مشخص نشود، به نظر می‌رسد این روال در بازار خودروی کشور ادامه داشته باشد. زیرا تولید خودروهای داخلی به اندازه‌ای نیست که جوابگوی تقاضای بازار باشد.

پیش از این نیز، امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو گفت: با توجه به اینکه از ابتدای سال بازار خودرو در رکود به سر می‌برد، اگر نتیجه مذاکرات مثبت شود، قیمت دلار به صورت موقتی کاهش پیدا می‌کند. این کاهش قیمت می‌تواند باعث افت ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت خودروهای خارجی شود. قیمت خودروهای داخلی نیز اندکی کاهشی می‌شود، اما این کاهش خیلی جدی نخواهد بود.

طرح واردات خودرو قیمت خودرو را دچار چه تغییری کرد؟

طبق برنامه قبلی، انتظار می‌رود واردات خودروهای خارجی از شهریورماه آغاز شود که می‌تواند بازار خودرو را در روزهای آینده متاثر کند. به ‌دنبال رشد پرشتاب قیمت خودرو از سال۱۳۹۷ تا اواخر سال قبل، دولت برنامه‌های مختلفی را برای ایجاد تعادل در بازار خودرو آغاز کرد.

وزارت صنعت از یک طرف تلاش کرد تا میزان تولید خودروهای داخلی را افزایش دهد و از طرف دیگر مکانیسم عرضه و تقاضا را از طریق سامانه یکپارچه اصلاح کند. به موازات این رویداد، وزارت صنعت طرحی را تدوین کرد که براساس آن واردات خودرو با تعرفه پایین امکان‌پذیر می‌شود.

چند ماه پیش آیین‌نامه این طرح تدوین و به هیأت دولت ارسال شد تا پس از تأیید از سوی هیأت دولت امکان واردات فراهم شود؛ حالا آن طور که مقام‌های مسئول خبر داده‌اند این طرح در هیأت دولت تصویب شده که به‌معنای صدور مجوز نهایی برای واردات خودرو است و می‌توان انتظار داشت طبق وعده قبلی مسئولان وزارت صنعت، واردات خودرو ازجمله خودروهای اقتصادی ارزان‌قیمت از شهریور ماه آغاز شود.

منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت پیش از این گفته بود: براساس برنامه‌ریزی انجام شده، تا شهریور۱۴۰۱ واردات خودرو انجام می‌شود؛ با این حال اجرایی شدن آن منوط به تصویب آیین‌نامه واردات خودرو در هیأت دولت است. آن طورکه معاون امور مجلس رئیس‌جمهور دیروز خبر داد هیأت دولت پنجشنبه شب پیشنهاد وزارت صنعت درباره واردات خودرو را تصویب و نهایی کرده است.

سیدمحمد حسینی با بیان اینکه دولت با موضوع واردات خودرو موافق است درباره جزئیات آن افزود: دولت آیین‌نامه‌ای برای این موضوع تدوین کرده است؛ باید برای تحقق این امر همه‌جانبه‌نگری صورت گیرد و به‌طور مثال تأثیری که این موضوع بر قیمت ارز دارد، مشخص شود.

او تأکیدکرد: جلسات مختلفی درباره این موضوع با حضور بانک مرکزی، وزارت صنعت و معاونت اقتصادی برگزار شد تا همه نظرات خود را بیان کنند و این موضوع نتایج مثبتی برای مردم داشته باشد. او اما اشاره‌ای به متن و جزئیات آیین‌نامه‌ای که در دولت تصویب شده نکرد و هنوز مشخص نیست واردات خودرو قرار است با چه مکانیسمی انجام شود.

اگرچه هنوز متن نهایی آیین‌نامه واردات خودرو به‌صورت رسمی منتشر نشده است، اما ۲ هفته پیش این آیین‌نامه برای بررسی‌های بیشتر به مجلس ارسال شد و اظهارنظر برخی نمایندگان مجلس در چند هفته گذشته درباره متن آن نشان می‌دهد که احتمالا قرار است واردات خودرو در ۲ سقف ۱۰ و ۲۰ هزار دلاری انجام شود و تمرکز اصلی آن بر واردات خودروهای ارزان‌قیمت است تا از این طریق بخش زیادی از نیاز سالانه بازار خودرو پوشش داده شود. به این معنا که میزان تعرفه درنظر گرفته شده به‌صورت پلکانی است و برای خودروهای ۱۰هزار دلاری یک تعرفه و برای خودروهای گران‌تر تعرفه بیشتری در نظر گرفته خواهد شد.

جلال رشیدی‌کوچی، عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس پیش از این در این‌باره گفته بود: دسته اول این خودروها، خودروی اقتصادی است که حقوق ورودی این خودروها جمعا ۱۰درصد، شامل ۴‌درصد حقوق گمرکی و ۶درصد سود بازرگانی است.

مصطفی طاهری، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در این‌باره گفته بود: نرخ تعرفه در آیین‌نامه مذکور، طبق آیین‌نامه‌های قبلی همچنان پلکانی است، اما برای خودروهای اقتصادی شامل خودروهای کمتر از ۱۰هزار دلار و حدود ۶ تا ۸هزار دلار این تعرفه کاهش یافته و بین ۱۰ الی ۲۰درصد است.

این سخنان احتمالا به‌ معنای آن است که قیمت خودروهای وارداتی رقمی در حدود ۳۰۰میلیون تومان خواهد بود. حتی چنانچه طبق این طرح خودروهای ۶تا ۸هزار دلار وارد کشور شود می‌توان انتظار داشت خودروهای خارجی با رنج قیمت ۲۰۰ تا ۲۷۰میلیون تومان نیز به بازار عرضه شود.

نرخ تعرفه واردات خودروها یکی از مهم‌ترین موضوعات این آیین‌نامه است چرا که اثر زیادی بر قیمت نهایی دارد. به زعم کارشناسان چنانچه نرخ تعرفه پایین درنظر گرفته شود می‌تواند نیاز اقشار کم‌درآمد را آن طور که مدنظر دولت است، تامین کند. معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت بارها اعلام کرده که هدف از تدوین این آیین‌نامه واردات خودروهای اقتصادی برای اقشار کم‌درآمد جامعه است.

این موضوعی است که نمایندگان مجلس هم بر آن تأکید داشته‌اند. به‌ گفته رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، یکی از اهداف این آیین‌نامه، واردات خودروهایی است که نیاز تمام اقشار درآمدی را پوشش دهند.

گمانه‌زنی‌ها از سایر مفاد این آیین‌نامه ۱۰بندی همچنین حاکی از آن است که احتمالا طبق نظر دولت، واردات خودروهای بالای ۲۰هزار دلار ممنوع شده و در عین حال خودروسازان داخلی مکلف‌اند خودروهای اقتصادی وارداتی را بعد از مدتی در کشور تولید کنند. انتظار می‌رود با آغاز واردات، بازار خودرو ظرف روزهای آینده تحت‌ تأثیر این تصمیم مهم دولت قرار بگیرد.

منتظر افت ۴۰ درصدی قیمت‌ خودرو باشیم؟

برخی کارشناسان براین باور هستند که به نتیجه رسیدن برجام می‌تواند قیمت خودرو را حتی تا 40 درصد کاهش دهد. هرچند قیمت خودرو در بازار تابع متغیرهای دیگر هم هست.

پیش بینی‌ها اما بر سناریوهای مختلفی استوار است. سناریوی نخست این است که برجام احیا شود و مذاکره‌کنندگان به نتیجه قطعی برسند. امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در این باره به تجارت‌نیوز گفت: با توجه به این که حدود شش ماه است که بازار خودرو در رکود به سر می‌برد، اگر نتیجه مذاکرات مثبت شود، قیمت دلار به صورت موقتی کاهش پیدا می کند. این کاهش قیمت می‌تواند باعث افت 30 تا 40 درصدی قیمت خودروهای خارجی شود. قیمت خودروهای داخلی نیز اندکی کاهشی می‌شود اما این کاهش خیلی جدی نخواهد بود.

او ادامه داد: اما نباید انتظار داشت اگر برجام امضا شود، همه چیز ناگهانی تغییر کند و اصلاح شود. بلافاصله پس از مشخص شدن نتیجه مذاکرات، یک شوک روانی به بازار وارد می‌شود. در ابتدا شرایط بازار به طور موقتی مطلوب خواهد بود اما ادامه روند معاملات و رونق اقتصادی، به کیفیت توافق بستگی دارد.

سناریوی دوم البته مربوط به شکست مذاکرات است. کاکایی در این باره بیان کرد: می‌توان گفت اگر نتیجه برجام به طور قطعی منفی شود، بازار به هم می‌ریزد و قیمت‌ها روند افزایشی را پیش می‌گیرند.

او افزود: بسیاری از برنامه‌های دولت برای رونق بخشیدن به تولید کشور به نتیجه مذاکرات و قیمت دلار گره خورده و شکست برجام مسیر بازارها را به سمت دیگری می‌برد.

کاکایی با اشاره به اینکه شکست مذاکرات و صعود قیمت دلار می‌تواند تقاضا را برای سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو افزایش دهد گفت: وجود تورم بالا در کشور می‌تواند تقاضا را برای خرید خودرو به منظور سرمایه‌گذاری افزایش دهد که این اتفاق به اقتصاد کشور ضربه می‌زند.

سومین سناریویی که برای نتیجه مذاکرات محتمل است، ادامه روند فعلی آن، یعنی نوعی بلاتکلیفی است. کاکایی ضمن اشاره به اینکه ادامه روند عادی مذاکرات با احتمال بالای شکست می‌تواند تا حدودی باعث رونق بازار شود گفت: هم اکنون انتظار مردم برای نتیجه مذاکرات موجب توقف خرید و فروش‌ها شده است. اما ادامه روند فعلی می‌تواند باعث آغاز دوباره خرید و فروش‌ها جدای از بحث قیمت‌ها در بازار شود.

وی همچنین بیان کرد: با ادامه این روند تا پایان سال، ممکن است حتی تا حدود 40 تا 50 درصد تورم داشته باشیم. در نتیجه خودروهای معمولی تا پایان سال افزایش قیمت را تجربه می‌کنند ولی اینکه خریداری باشد یا نه هنوز مشخص نیست.

کسانی که اکنون خودرو دارند و عجله‌ای هم برای تعویض خودرو ندارند، بهتر است که خرید از کارخانه را پیگیری کنند.

از آنجا که دلالان تا حدودی از این بازار عقب‌نشینی کرده اند، بهتر است که مردم هم با خریدهای هیجانی، باعث تشویق و برگشت این گروه به بازار خودرو نشوند. کسانی که اکنون خودرو دارند و عجله‌ای هم برای تعویض خودرو ندارند، بهتر است که خرید از کارخانه را پیگیری کنند.

افرادی هم که خودرو ندارند بهتر است حداقل دو ماه صبر کنند تا بازار به صورت کامل به آرامش برسد و اگر هم می‌توانند وارد فرایند ثبت نام خودروسازان شوند تا با قیمت مناسب خودرو را خریداری کنند.

این روزنامه به نقل از یک کارشناس نوشت: کسانی که به هر دلیل در خرید خودرو عجله دارند، وارد بازار خودرو شوند اما سعی کنند که در دام واسطه‌ها و دلالان قرار نگیرند، چرا که دلالان با بهانه‌های مختلف قیمت خودرو را افزایش می‌دهند.

رجبی فعال بازار خودرو در پاسخ به این سؤال که برخی از مردم اعتقاد دارند که اگر اکنون خودرو خریداری نکنند، قیمت‌ها دوباره افزایش پیدا خواهد کرد، گفت: احتمال افزایش قیمت خودرو بسیار کم و حتی محال است چرا که با افزایش تولید خودرو، رشد قیمت در بازار معنا ندارد، اما اگر قیمت کارخانه ای خودرو توسط دولت (ستاد تنظیم بازار) افزایش پیدا کند، ممکن است که قیمت خودرو در بازار هم افزایش پیدا کند اما با شرایط موجود کشور بسیار بعید است که در سال جاری قیمت‌ها دستخوش تغییر شود بخصوص در شرایطی که دولت سیزدهم موضوع واردات خودرو را پیگیری می‌کند.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.