کد خبر : 20886 / /
/

یارانه معیشتی | یارانه معیشتی 1401 | جزییات یارانه معیشتی

شهروندانی که در تیر ماه به فهرست یارانه بگیران اضافه شده‌اند ماه مرداد معوقات ماه‌های گذشته را دریافت کرده‌اند اما با کسانی که در مرداد به این فهرست اضافه شدند نحوه تسویه یارانه معیشتی چگونه خواهد بود؟

پرداخت یارانه معیشتی تجمیعی چندی پیش تصویب شده بود. یارانه معیشتی ترکیبی است از چند یارانه که مجلس تصویب کرده است. یارانه معیشتی  به ۶۰ میلیون ایرانی برای تامین کالاهای اساسی خود تعلق گرفت. یارانه معیشتی قرار است به صورت کالابرگ پرداخت شود . یارانه معیشتی مهرماه به صورت کالایی خواهد بود.

یارانه معیشتی

چهارمین موعد واریز یارانه معیشتی مطابق روال جدید شامگاه بیستم مرداد پرداخت شد، در دو ماه گذشته استحقاق شماری از شهروندان برای دریافت این یارانه تایید و به فهرست یارانه‌‎بگیران اضافه شدند.

طبق قرار قبلی دولت متعهد است تا به این افراد یارانه معیشتی جدید را از اردیبهشت ماه پرداخت کند اما سازمان هدفمندی یارانه‌ها به چه صورت معوقات یارانه‌ای را پرداخت می‌کند؟

براساس پیگیری‌های تجارت‌نیوز از سازمان هدفمندی یارانه‌ها، این گروه از شهروندان اگر در تیرماه به جمع یارانه بگیران اضافه شده‌باشند، معوقات یارانه‌ای دو برج قبل را همزمان با واریز یارانه مرداد ماه دریافت کرده‌اند.

اما اگر این گروه از شهروندان در ماه مرداد به فهرست یارانه‌بگیران شده باشند، معوقات یارانه‌ای سه ماه گذشته را همزمان با واریز یارانه شهریور ماه دریافت خواهند کرد.

اما در خصوص آن گروه از شهروندان سرپرست خانواری که مدعی هستند امکان برداشت از حساب بانکی خود را ندارند و یا اینکه با وجود داشتن احراز صلاحیت دریافت یارانه معیشتی جدید، مبلغی به حساب بانکی آنها واریز نشده است، می‌توان از طریق سازمان هدفمندی یارانه‌ها علت را جویا شد. 

متقاضیان یارانه معیشتی کجا پیگیر مطالباتشان باشند؟

براین اساس افرادی که در چنین وضعیتی به سر می‌برند باید از طریق سامانه https://refahi.ir/ ( متعلق به سازمان هدفمندی یارانه‌ها) از وضعیت یارانه‌های واریزی خود مطلع شوند.

از طریق این سامانه ریز اطلاعات مربوط به یارانه‌های پرداخت شده سازمان هدفمندی یارانه‌ها مشخص می‌شود.

نتیجه این استعلام برای شخصی که مستحق دریافت یارانه است اما ادعای نگرفتن آن را دارد از دوحالت کلی خارج نیست: یا در زمان ثبت اطلاعات اشکالی در ثبت مشخصات حساب بانکی روی داده است که در این صورت فرد می‌تواند با مراجعه به یکی از شعب بانکی این موضوع را اصلاح کند.

اما در حالت دوم اگر مشخص شود یارانه واریز شده اما توسط صاحب حساب قابل برداشت نیست، آنگاه فرد متقاضی باید در مرحله اول با مراجعه به بانک علت را جویا شوند و در صورت لزوم در مرحله دوم با مستندات و مدارک لازم به سازمان هدفمندی یارانه مراجعه کنند.

از سوی دیگر شهروندانی که همچنان به حذف شدن از لیست یارانه بگیران و نحوه دهک بندی خود و خانوارشان معترض هستند، می‌توانند از طریق سامانه hemayat.mcls.gov.ir در جریان ریز اطلاعات مالی خانوارهایشان قرار بگیرند.

زمان پرداخت کالابرگ یارانه معیشتی

از ابتدای کار قرار بود دولت دو مرحله یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی برای ۹ دهک درآمدی واریز کند تا زیرساخت‌های پرداخت کالابرگ فراهم شود. بعد از آن قرار بود این کمک نقدی، در قالب کوپن الکترونیک به خانوارها تعلق بگیرد.

کمی بعد گفته شد احتمالا زیرساخت‌های کالابرگ به زودی فراهم نمی‌شود و فعلا واریز یارانه نقدی ادامه دارد.

اما روز گذشته مدیرکل توزیع و فروش شرکت بازرگانی دولتی ایران از اجرایی شدن طرح کالا برگ الکترونیک در ماه آینده خبر داد. حجت براتعلی به تسنیم گفته است پرداخت یارانه نقدی تنها دو ماه اجرا می شود و بعد وارد اجرای فاز دوم که پرداخت کالابرگ است می‌شویم.

گفته این مقام مسئول به این معناست که یارانه نقدی در تیرماه حذف می‌شود و به جای آن کالابرگ پرداخت می‌شود.

سبد کالابرگ یارانه معیشتی شامل چه کالاهایی است؟

به گفته براتعلی کالابرگ یا همان کوپن برای خرید کالاهای اساسی مانند نان، مرغ، تخم مرغ، لبنیات و روغن است. یعنی کالاهایی که یارانه آنها اصلاح شده است.

براتعلی گفت: بر این اساس  افراد هنگام خرید مبلغ کالا را به قیمت قبل (یارانه‌ای) خریداری می‌کند و مابقی آن را دولت به حساب فروشنده پرداخت می‌کند یا اینکه مبالغ به کارت‌های بانکی افراد واریز می‌شود اما از آن تنها می‌توان کالاهای یاد شده را خریداری کرد.

بر این اساس اگر دولت بتواند ظرف یک ماه باقیمانده زیرساخت کالابرگ را فراهم کند، خانوارها در تیرماه نباید منتظر ریافت یارانه نقدی باشند و تنها می‌توانند کالابرگ را دریافت کنند.

مدیرکل روابط عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه گفت: جاماندگان یارانه کمک‌معیشتی برای ثبت‌نام باید به سایت سازمان هدفمندی مراجعه کنند که هنوز راه‌اندازی نشده است، در سامانه حمایت وزارت رفاه، امکان اعتراض به دهک درآمدی برای حذف شده‌ها وجود دارد.

‌ثبت‌نام یارانه‌ کمک‌معیشتی و اعتراض به حذف یارانه در 2 سامانه مجزا‌ انجام می‌شود

تعدادی از مخاطبان و شهروندان در تماس با خبرگزاری فارس نسبت به حذف یارانه معیشتی خود اعتراض داشتند و عنوان کردند با مراجعه به سامانه حمایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به سختی توانسته‌اند وارد شوند و یا سامانه با اختلال همراه بوده است.

وی در این‌باره می‌گوید: از ابتدا اجرای طرح اصلاح یارانه‌ها تاکنون چندین بار سامانه حمایت وزارت رفاه به‌روز رسانی ‌و ارتقا ظرفیت داده شده و پهنای باند آن چندین بار افزایش یافته است. همچنین تغییراتی در این سامانه جهت تسهیل امور مردم اعمال شده است.

موتورچی افزود: مشکل این است که حدود هشت میلیون نفر جامانده یارانه هستند که یا از ابتدا یارانه نمی‌گرفتند یا در سال‌های قبل سرپرست خانوار با انصراف از یارانه موجب شده‌اند که فرزندان خانواده نتوانند یارانه بگیرند و اکنون پس از تشکیل خانواده نمی‌توانند‌ جزو متقاضیان یارانه باشند و یا فرزندان آنها که به دنیا می‌آیند به دلیل انصراف پدر خانواده از دریافت یارانه جا مانده‌اند.

مدیرکل روابط عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این را‌‌‌‌‌‌‌‌ هم گفت که باید سامانه سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها برای ثبت‌نام جاماندگان یارانه اعلام شود که البته آنها هم در تلاش هستند، اما هنوز سامانه هدفمندی یارانه‌ها اعلام نشده است و این باعث شده است حجم تقاضا و ترافیک در سامانه حمایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزایش یابد.

امکان اعتراض به حذف در سایت سامانه حمایت وزارت تعاون‌

وی اضافه کرد: کسانی می‌توانند به سامانه حمایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مراجعه کنند که یا نسبت به دهک‌بندی خود اعتراض دارند یا به خاطر قرار گرفتن در دهک دهم درآمدی حذف شده‌اند، بنابراین بعد از ورود به سامانه می‌توانند اعتراض خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ ثبت کنند.

موتورچی افزود: علاوه بر سامانه حمایت شماره تلفن گویای 0216369 و شماره کارشناسی 09200006369 پاسخگوی شهروندان است.

مدیرکل روابط عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد ‌دلیل حذف یارانه معیشتی افراد گفت: بر اساس قانون و دهک‌بندی که از سوی دولت اعلام شده، کسانی که در دهک 10 پردرآمدی شمرده می‌شوند، یارانه آنها حذف شده و این هم به روش سیستمی و با کامپیوتر از طریق تقاطع‌گیری اطلاعات از سامانه‌های مختلف مانند ثبت احوال، ثبت اسناد،‌ مجموع درآمد خانوار، مایملک خانوار، تعداد سفر خارجی،‌ تعداد خودرو و تعداد منزل مسکونی مدنظر قرار می‌گیرد که مجموع این موارد دهک‌بندی را‌‌‌‌‌‌‌‌ شکل می‌دهد و این هم مصوبه دولت است و تصمیم‌گیری فردی نیست، بلکه سیستم با تقاطع‌گیری اطلاعات یک فرد را‌‌‌‌‌‌‌‌ جزو دهک ده به شمار می‌آورد و حذف می‌کند.

وی افزود: در عین حال امکان ثبت اعتراض تقاضای مجدد از سوی شهروندان در سامانه حمایت فراهم شده است.

موتورچی این را‌‌‌‌‌‌‌‌ هم گفت: کسانی که از ابتدا یارانه نمی‌گرفتند، باید صبر کنند تا سامانه سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها راه‌اندازی شود و تقاضای خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ در آنجا ثبت کنند.

دولت در راستای طرح اصلاح یارانه کالاهای اساسی، از شب گذشته دو یارانه کمک معیشتی300 هزار یا 400 هزار تومانی برای 9 دهک‌ جامعه واریز کرده است.

 همزمان با گزارش حجت الاسلام رئیسی رئیس جمهور به مردم که شب گذشته به صورت زنده از طریق رسانه ملی انجام شد، واریز یارانه حمایتی به 9 دهک مورد نظر دولت آغاز شد.

بر اساس آنچه رئیس جمهور اعلام کرد و مقامات بانک مرکزی و سازمان هدفمندی آن را‌‌‌‌‌‌‌‌ تکرار کردند، یارانه حمایتی برای 3 دهک کم‌درآمد جامعه به ازای هر نفر ماهانه 400 هزار تومان و برای 6 دهک با درآمد بیشتر به ازای هر نفر 300 هزار تومان ماهانه واریز شد.

البته این مبالغ هنوز قابل برداشت نیست و در موقع مقرر از طریق دولت اعلام و قابل برداشت خواهد شد.

همچنین برخی از بانک‌ها پیامک دادند که «بسته حمایتی طرح مردمی‌سازی و عادلانه کردن یارانه‌ها نوبت اول به حساب شما واریز گردید که پس از اعلام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها قابل برداشت می‌باشد»، همچنین پیامک دیگری به همین مضمون برای یارانه نوبت دوم نیز از طریق این بانک اعلام شده است.

به گزارش فارس، برخی از شهروندان در تماس با خبرگزاری فارس، اعلام کردند از مبالغ واریز شده یارانه حمایتی دولت قسط 31 هزار تومانی بابت وام یک میلیون تومانی قرض‌الحسنه در دوران کرونا نیز کسر شده است.

​یک عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر بناست روند حذف ارز ترجیحی کالاها ادامه داشته باشد یارانه هر فرد باید حداقل به ۶۰۰ هزار تومان افزایش یابد.

محمد حسن آصفری با اشاره به حذف یارانه آرد و افزایش نرخ نان و ماکارونی بیان کرد: اینکه ما تاکید داریم حذف ارز ترجیحی منجر به فشار به مردم می‌شود، یکی از نمونه‌های پس لرزه آن اکنون در بحث ماکارونی و نان‌های صنعتی قابل مشاهده است. دولت باید نظارت خود را بر توزیع ارز ترجیحی افزایش دهد تا اینکه بخواهد آن را حذف کند. حذف یک باره ارز ترجیحی افزایش قیمت‌ها را به دنبال دارد.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.