کد خبر : 21188 / /
/

رتبه بندی معلمان | رتبه بندی معلمان جدید | رتبه بندی معلمان 1401

هیئت تطبیق باز هم آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان را مغایر با قانون دانست. علی نیکزاد نایب رئیس مجلس، آئین نامه رتبه‌بندی معلمان را مغایر با مصوبه مجلس دانسته و گفت: هیئت تطبیق مصوبات با قوانین مجلس، حذف معلمان طرح مهرآفرین را از قانون رتبه بندی مغایر با مصوبه مجلس دانسته است. بنابراین دولت باید در تدوین آئین نامه‌ها کلیات ذینفعان و قوانین را در نظر بگیرد. بلیط هواپیما را از بین صدها آژانس جستجو کن بلیط هواپیما را از بین صدها آژانس جستجو کن مشاهده yektanet-logo-signتبلیغ نایب رئیس مجلس از رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خواسته، موضوع مذکور را پیگیری کند.

 به نظر می‌رسد طرح رتبه‌ بندی معلمان‌ در حال رسیدن به انتهاست، آن‌گونه که سخنگوی وزارت آموزش و پرورش خبر داده، متن آیین‌نامه رتبه‌ بندی معلمان نهایی گشته و به احتمال قوی تا پایان همین هفته آیین‌نامه رتبه‌ بندی معلمان از سوی رئیس جمهور ابلاغ می‌گردد. به گفته‌ او‌ مقدمات اجرای رتبه‌ بندی معلمان‌ نیز آماده شده است و این روزها مدارک و مستندات معلمان در حال جمع آوری است تا رتبه‌ بندی معلمان انجام‌ شود.
رتبه بندی حقوق معلمان

علی نیکزاد نایب رئیس مجلس، آئین نامه رتبه‌بندی معلمان را مغایر با مصوبه مجلس دانسته و گفت: هیئت تطبیق مصوبات با قوانین مجلس، حذف معلمان طرح مهرآفرین را از قانون رتبه بندی مغایر با مصوبه مجلس دانسته است. بنابراین دولت باید در تدوین آئین نامه‌ها کلیات ذینفعان و قوانین را در نظر بگیرد.

نایب رئیس مجلس از رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خواسته، موضوع مذکور را پیگیری کند.

 

سامانه رتبه‌بندی معلمان از 26 مرداد فعال شد و اعلام شد که معلمان مشمول، مدارک خود را بارگذاری کنند اما عده‌ای از معلمان گلایه دارند.

یکی از معلمان گفت: خوداظهاری را چندبار تکمیل کردم و ثبت اطلاعات را می‌زنم اما سیستم می‌زند خطا در عملیات و ذخیره نمی‌شود.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر مستندات زیادی برای بارگذاری پیش‌بینی شده است و جمع آوری این مستندات و بارگذاری آنها بسیار وقت‌گیر است.

معلم دیگری به خبرنگار فارس گفت: باید در رتبه‌بندی معلمان به تدریس یک معلم و نحوه آموزش به دانش‌آموزانش نمره بدهند. اینکه معلم چقدر نسبت به آنچه تدریس می‌کند به‌روز است و چقدر خلاقیت و نوآوری در تدریس دارد.

وی ادامه داد: اینکه از معلم توقع برود که کتاب بنویسد چه معنایی دارد؟ اگر یک معلمی دوست دارد بنویسد، بحث دیگری است اما اینکه معلمان را به سمت نوشتن کتاب ببرند، به چه دلیل است؟

آقای هاشمی یکی از معلمان باسابقه تهران هم به خبرنگار فارس گفت: ما معلمان فعالیت‌های زیادی انجام می‌دهیم اما تاکنون فکر نمی‌کردیم که باید مستندات آنها را نگه می‌داشتیم. اینها همه دردسر شده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر ما انسان‌های زیادی را آموزش و تربیت کردیم و آنها در این سال‌ها به جایگاه‌های رفیع رسیدند، این آموزش و این اتفاق، در کجای رتبه‌بندی دیده شده است؟

علی‌الحساب فوق‌العاده رتبه‌بندی معلمان چگونه محاسبه شد؟

چند روز پیش و در سی و ششمین اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور، علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس: مبلغ علی الحساب رتبه‌بندی برای معلمان واریز شده است و خستگی یک و نیم ساله از تنمان بیرون رفت.

وی ادامه داد: ۸۵۰۰ میلیارد تومان صرف پرداخت علی الحساب شد و شاهد اجرایی شدن رتبه‌بندی معلمان هستیم که طلیعه‌ای نو در آموزش و پرورش است. 

اما علی‌الحساب فوق‌العاده رتبه‌بندی چگونه محاسبه شده است؟

این فوق‌العاده فقط به افرادی تعلق گرفته است که از تاریخ اول مهر 1400 تا 31 مرداد 1401 اشتغال به کار داشته‌اند و حقوق دریافت کرده‌اند. افرادی که در این محدوده زمانی بازنشسته شدند و یا مرخصی بدون حقوق بودند به اندازه کارکرد مشمول این فوق‌العاده شدند.

فوق‌العاده بر اساس روز کارکرد در هر ماه به طور مجزا محاسبه شده است یعنی اگر فردی از ابتدای شروع طرح تاکنون شاغل بوده است، برای او به تعداد 11 ماه فوق‌العاده رتبه‌بندی محاسبه شده است.

به استناد آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان، این فوق‌العاده به میزان 45 درصد بندهای مشمول(حق شغل، حق شاغل و فوق‌العاده شغل) محاسبه و معادل 50 درصد آن برای هر ماه بدون کسورات قانونی به صورت علی‌الحساب به افراد مشمول پرداخت شد. 

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در اختتامیه سی و ششمین اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور خطاب به مدیران آموزش و پرورش خطاب به مدیران آموزش و پرورش تأکید کرد که با دقت و بدون عجله، معلمان را رتبه‌بندی کنند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: «احراز صلاحیت در رتبه بندی جدی است و به گونه‌ای نباشد که بگویند رتبه همینطور داده شد. عجله نکنید. همچنین رتبه هر فرد به خودش داده شود و بی‌عدالتی در حق حتی یک نفر نداشته باشیم».

به گزارش فارس، هنوز وزارت آموزش و پرورش اعلام نکرده است از زمان فعالیت سامانه رتبه‌بندی معلمان تا کنون، چه تعداد معلم، مدارک خود را بارگذاری کردند و این روند تا چه زمانی ادامه دارد.

باید منتظر ماند و دید که فرایند اجرای رتبه‌بندی معلمان چگونه به ثمر خواهد رسید. ​

مدرک در رتبه‌بندی معلمان چقدر تأثیر دارد؟

مدرک دکتری ۸۰ امتیاز، کارشناسی ارشد ۶۰ امتیاز، کارشناسی ۴۰ امتیاز، کاردانی ۳۰ امتیاز، دیپلم ۱۰ امتیاز و اخذ مدرک از دانشسرا و مراکز تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی ۲۰ امتیاز دارد.

در شایستگی‌های حرفه‌ای، یک بُعد آن «به کارگیری تلفیقی دانش، نگرش و مهارت‌های تخصصی و تربیتی» است که ۱۲۰ امتیاز دارد و شایستگی‌های آن شامل «کاربست مهارت‌های یاددهی ـیادگیری»، «مهارت‌های تربیت در ساحت‌های ششگانه» است.

در بُعد عملکرد رقابتی در موقعیت آموزشی و پرورشی که ۱۲۰ امتیاز دارد شایستگی‌های «مشارکت در شوراها و امور مدرسه و مراکز آموزشی، تربیتی و اداری»، «یادگیری مستمر» و «کسب مقام در مسابقات و رویدادها و جشنواره‌های تابعه وزارت و معتبر ملی» پیش‌بینی شده است.

اما در شایستگی‌های تجربه یک بُعد توانمندی‌های کسب شده در طول سال‌های خدمت در حیطه تعلیم و تربیت و مدیریتی دیده شده که ۲۰۰ امتیاز دارد و شایستگی‌های آن شامل سنوات خدمتی، ارزیابی عملکرد سالانه آموزشی و اداری، گواهی‌های ضمن خدمت، سابقه تدریس به همکاران، دریافت تقدیرنامه مرتبط با آموزش و پرورش است.

در مجموع هر معلم برای کسب رتبه آموزشیار معلم باید ۴۶۰ امتیاز، مربی معلم، ۵۳۰ امتیاز، استادیار معلم ۶۰۰ امتیاز، دانشیار معلم ۷۵۰ امتیاز و استاد معلم ۹۰۰ امتیاز کسب کند.

صادقی یکی از دبیران آموزش و پرورش باسابقه ۲۰ ساله به خبرنگار فارس گفت: معتقدم امتیازدهی در سامانه عمدتا سلیقه‌ای است و این موضوع باعث می‌شود که افراد با شرایط برابر، امتیازهای مختلف بگیرند.

وی ادامه داد: در هر صورت رتبه‌بندی ۸۰۰ هزار معلم کار راحتی نیست و وزارت آموزش و پرورش باید طوری برنامه‌ریزی کند که حقی ضایع نشود.

احمدزاده یکی دیگر از معلمان باسابقه به خبرنگار فارس گفت: ما معلمان بیش از آنکه سر رتبه‌بندی حرف داشته باشیم سر نحوه اطلاع‌رسانی آموزش و پرورش حرف داریم که چرا همه را خبر می‌کنند که می‌خواهند معلمان را رتبه‌بندی کنند و یک مبلغی به آنها بدهند.

یکی دیگر از معلمان اظهار کرد: برای حق و حقوق رتبه بندی ۱۰ ساله فرهنگیان این همه بوروکراسی نیاز نیست. بارگذاری این همه مدارک برای افزایش حقوق، بی ارزش کردن زحمت فرهنگیان است؛ زحماتی که شاید هیچ گواهی برای آن صادر نشده است.

وی افزود: از آنجایی عشق معلمی قابل اندازه گیری نیست باید مدرک تحصیلی، سابقه آموزشی، تشویقی‌های کاری، ساعات ضمن خدمت چهار عامل رتبه بندی قرار گیرد و بس و این روند کاغذ بازی را جمع کرد.

قرار شده است تا اجرای رتبه‌بندی معلمان، مبلغی به عنوان علی‌الحساب به معلمان مشمول پرداخت شود که بخشنامه‌ای در این خصوص به ادارات‌کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ شده است و سامانه رتبه‌بندی معلمان هم از ۲۶ مرداد آغاز به کار کرده است و باید دید فرایند کار چگونه پیش می‌رود و آیا آموزش و پرورش موفق به اجرای رتبه‌بندی معلمان خواهد شد؟

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.