کد خبر : 11891 / /
/

هر چند هنوز این ابلاغیه به اتاق شهرستان‌ها نرسیده است اما چنانچه قانون درست اجرا شود، به نفع مردم است. چون تا پیش از این مردم هنگام خرید طلا ۹ درصد مالیات می‌دادند اما در صورت اجرای این مصوبه، این ۹ درصد حذف می‌شود و طلا برای مردم ارزانتر تمام می‌شود.

 

قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده طلا از ۱۳ دی ماه ۱۴۰۰ اجرا می‌شود. اما هنوز ابهاماتی برای اجرای این طرح وجود دارد. گویا هنوز این مصوبه به اتحادیه طلای تهران هم ابلاغ نشده است. ماجرا چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز، امروز اتاق اصناف ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده ساخت «طلا، جواهر و پلاتین» باید از ۱۳ دی‌ماه امسال از تولیدکنندگان طلا دریافت شود. این در حالی است که مالیات بر ارزش افزوده سال‌هاست که از مردم دریافت می‌شود.

اطلاعیه‌ای که امروز از سوی اتاق اصناف خبرساز شد برای فروشندگان ابهامات زیادی دارد. هنوز مشخص نیست این مالیات در نهایت از اجرت گرفته می‌شود یا از اصل طلا.

سید مهدی تاجداران، رئیس اتحادیه طلا و جواهر بابل به تجارت‌نیوز گفته است: هر چند هنوز این ابلاغیه به اتاق شهرستان‌ها نرسیده است اما چنانچه قانون درست اجرا شود، به نفع مردم است. چون تا پیش از این مردم هنگام خرید طلا ۹ درصد مالیات می‌دادند اما در صورت اجرای این مصوبه، این ۹ درصد حذف می‌شود و طلا برای مردم ارزانتر تمام می‌شود.

مالیات را طلافروشان می‌دهند یا مردم؟

دریافت مالیات از اجرت سالهاست که دغدغه فعالان بازار است. طلا فروشان به جای دریافت مالیات از اجرت، از اصل طلا مالیات دریافت می‌کردند که این مساله باعث می‌شد عملا مردم برای خرید طلا هزینه گزافی پرداخت کنند.

آیا این بار مالیات بر ارزش افزوده از تولیدکنندگان گرفته می‌‌شود یا از مردم؟ رئیس سابق اتحادیه طلا بابل گفت: هنوز زوایای این طرح مشخص نیست. با این حال اگر هدف قانون‌گذار از اجرای مالیات بر ارزش افزوده طلا دریافت مالیات از اجرت باشد، از این پس مردم برای خرید طلا پول کمتری می‌دهند. چرا که این بار به جای مردم تولیدکنندگان باید مالیات بپردازند.

تاجداران توضیح داد: چنانچه این قانون اجرا شود قیمت تمام شده مصنوعات طلا برای مردم کاهش پیدا می‌کند.

او ادامه داد: یعنی چنانچه امروز قیمت اصل طلا گرمی یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان باشد، طلا فروش با اعمال دریافت اجرت ۱۸ درصد، سود ۷ درصد و همچنین دریافت مالیات ۹ درصد قیمت طلا برای مصرف‌کننده یک میلیون و ۷۵۵ هزار تومان آب می‌خورد. این در حالی که با اجرای این قانون قیمت طلا برای مصرف‌کننده یک میلیون و ۵۹۷ هزار تومان می‌شود.

قانون دریافت مالیات به سال آینده موکول می‌شود

در عین حال اما رئیس اتحادیه طلای کرج به تجارت‌نیوز گفت: اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده تا پایان سال قابل اجرا نیست. چرا که هنوز نحوه اجرای آن مشخص نشده و در عین حال بودجه کشور بسته شده است. بنابراین به نظر می‌رسد دریافت مالیات ارزش افزوده به سال آینده موکول شود.

مسعود ضرابی گفت: بازار طلا همچنان راکد است. اکنون طلافروشان هر روز دست به دعا می‌شوند تا بلکه مشتری‌ها از آنها یک گرم طلا بخرند. این در حالی است که در بازار تقاضایی نیست.

او معتقد است: با اجرای این طرح ممکن است بسیاری از طلاسازها به دلیل افزایش هزینه‌ها تعطیل شوند.

هر چند که رئیس روابط عمومی اتحادیه طلای تهران گفته است هنوز دستور العملی به اتحادیه طلا ابلاغ نشده حال باید منتظر ماند و دید که مجریان در قبال این قانون چه واکنشی نشان می‌دهند؟

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.