کد خبر : 12137 / /
/

یارانه معیشتی| یارانه نقدی در دولت رئیسی| یارانه ها در دولت جدید چه می شود؟

یارانه آذر ماه واریز شد. امیدحاجتی، مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه های کشور از واریز یکصد و سی و مین مرحله یارانه به حساب سرپرستان خانوار در ساعت 24، 20 آذر ماه1400 دو روز گذشته خبر داد.

یارانه نقدی از زمان دولت احمدی نژاد واریز می شود. یارانه نقدی تا الان 45000 تومان بوده است. یارانه نقدی در دولت رئیسی قرار بود افزایش بیابد. یارانه نقدی بر اساس وضعیت دهک ها قرار است پرداخت شود. جزئیات بیشتر درباره یارانه نقدی را در ادامه بخوانید.

درشرایطی از سال آینده ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی حذف می‌شود که دولت خود را مکلف به پرداخت یارانه جبرانی کرده است به طوری که یارانه‌ها درسال بعد بین ۹۰ تا ۱۲۰ هزار تومان خواهد بود.

همزمان با تقدیم نخستین لایحه بودجه دولت سیزدهم توسط رئیس‌جمهور به مجلس، حملات منتقدان هم به این سند مالی آغاز شد. پیش از آنکه منتقدان فرصت مطالعه دقیق و کامل لایحه بودجه ۱۴۰۱ را پیدا کنند، با چند عدد حملات خود را به دولت سازماندهی کردند. در میان انتقادات به لایحه رشد بودجه صداوسیما و نهاد ریاست جمهوری، عوارض خروج از کشور، حذف ارز ترجیحی و افزایش قابل توجه مالیات‌ها بیشتر به چشم می‌خورد. این درحالی است که رئیس سازمان برنامه و بودجه و برخی مسئولان دولتی پاسخ‌های روشنی درباره ابهامات وارد شده دارند. برای مثال رشد بودجه نهاد ریاست جمهوری به‌دلیل ادغام بودجه تمام دستگاه‌های زیرمجموعه همانند معاونت امور زنان و همچنین اعتبارات مورد نیاز برای سفرهای استانی بوده است. درخصوص عوارض خروج از کشور نیز داده‌ها نشان می‌دهد اعدادی که در فضای مجازی دست به دست می‌شود، حقیقت ندارد و به قول رئیس سازمان برنامه و بودجه فعلاً اعداد نهایی تصویب نشده است! از سوی دیگر، درشرایطی از سال آینده ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی حذف می‌شود که دولت خود را مکلف به پرداخت یارانه جبرانی کرده است به طوری که یارانه‌ها درسال بعد بین ۹۰ تا ۱۲۰ هزار تومان خواهد بود.

بودجه ۱۴۰۱ پاسخگو است

در ابتدای این نشست رئیس سازمان برنامه و بودجه، با اشاره به وضعیت منابع غنی ایران گفت که با وجود تمام این امکانات این موضوع مطرح است که چرا اوضاع اقتصادی مردم مناسب نیست و چند دهک وضعیت مناسبی ندارند، چرا رشد اقتصادی آن طور که هدف‌گذاری شد محقق نشده یا بیکاری دو رقمی است وقتی که هدف‌گذاری‌ها به گونه‌ای دیگر بوده است. وی گفت: وقتی اهداف کلان محقق نمی‌شود نمی‌دانم باید از چه کسی سؤال کنیم یا مورد سؤال قرار دهیم پس بودجه باید پاسخگو باشد و اهداف را پوشش دهد، بر این اساس جهت‌گیری بودجه ۱۴۰۱ رفتن به سمت پاسخگویی است.

نیاز ارز ۴۲۰۰ تومانی به ۱۸ میلیارد دلار رسید

وی با بیان اینکه زمانی که دولت را تحویل گرفتیم برخی ذخایر راهبردی بین ۳۰ تا ۷۰ درصد از سقف خود پایین‌تر بود، ادامه داد: بر این اساس باید این ذخایر تکمیل می‌شد ولی در مجموع با دو مشکل مواجه هستیم؛ اول نیاز به افزایش واردات به‌دلیل کاهش تولید داخل که در اثر خشکسالی اتفاق افتاده و دیگر افزایش تند قیمت در بازار جهانی که برخی اقلام مانند روغن تا دو برابر گران شد، نیاز بود رقم ارز ۴۲۰۰ تومانی از هشت به ۱۸ میلیارد دلار افزایش پیدا کند در حالی که چنین مجوزی نبود و باید در نیمه دوم امسال تعیین تکلیف می‌شد. وی همچنین با اشاره به اینکه تورم و افزایش قیمت کالا بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را رد نمی‌کنیم، گفت: به هر صورت این افزایش قیمت با توجه به انتظارات تورمی طبیعی است ولی باید توجه داشت که در حال حاضر هم برخی کالاهایی که مستقیم یا غیر مستقیم از ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده می‌کنند مطابق با نرخ ترجیحی نیست و دلیلی ندارد ارز در بازار بریزیم و دلالان و واسطه‌ها از آن سوءاستفاده کنند.

مبلغ جدید یارانه چقدر است؟

رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه با اشاره به اینکه برای جبران حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و حمایت از دهک‌های پایین حدود ۱۰۰ هزار میلیارد پیش‌بینی شده است، گفت: مبلغ پرداختی بابت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی احتمالاً بین ۹۰، ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومان در دهک‌های پایین متغیر خواهد بود. به گفته میرکاظمی، جریان به نحوی خواهد بود که قدرت خرید حدود پنج دهک پایین افزایش یافته و دهک‌های بالا که سرانه مصرف بالاتری دارند پول بیشتری خرج خواهند کرد. وی این را هم گفت که در حال حاضر ۸۵ میلیارد دلار یارانه پنهان پرداخت می‌شود که عمده آن را پردرآمدها مصرف می‌کنند. میرکاظمی همچنین گفت که پرداخت یارانه نقدی و معیشتی هم در سال بعد ادامه دارد ولی به گونه‌ای که یارانه پردرآمدها حذف و به سمت کم درآمدها حرکت و افزایش پیدا کند.

افزایش یارانه نقدی 1401

رئیس سازمان برنامه و بودجه در واکنش به سؤالی در خصوص حذف ارز 4200 تومانی گفت: متوسط پرداختی یارانه ناشی از حذف ارز 4200 تومانی بین 90 تا 120هزار تومان خواهد بود و این مسئله براساس وضعیت دهک‌ ها در جلسات کارشناسی تعیین خواهد شد.    

یارانه آذر ماه واریز شد. امیدحاجتی، مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه های کشور از واریز یکصد و سی و مین مرحله یارانه به حساب سرپرستان خانوار در ساعت 24، 20 آذر ماه1400 دو روز  گذشته خبر داد. حاجتی درباره واریز یارانه آذر ماه گفت: واریز این مرحله از یارانه، مانند سنوات گذشته پرداخت خواهد شد. رئیس سازمان برنامه و بودجه در اظهار نظری جدید گفته است که یارانه پس از حذف ارز 4200 تومانی به 90 تا 120 هزار تومان می رسد.

یارانه نقدی| برنامه دولت برای تورم انتظاری 

 

به گزارش اقتصادی رکنا، میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به این پرسش که برای جلوگیری از تورم حذف ارز 4200 تومانی در مقطع ابتدایی سال بعد و همزمان با ماه مبارک رمضان که به‌صورت طبیعی تقاضای خوراکیها افزایش می‌یابد، کنار تورم انتظاری ناشی از تغییر نرخ محاسباتی ارز در گمرک، چه برنامه‌ای لحاظ شده است گفت: دولت مکلف به اجرای قانون است و سال جاری نیز در شش‌ماهه دوم امکان استفاده از ارز ترجیحی را نداشتیم. دولت قبل نیز اجازه گرفت تا این کار را با تأخیر انجام بدهد. امروز نیاز واردات به‌دلیل خشکسالی افزایش یافته است.

وی افزود: وقتی دولت شروع به کار کرد بین 30 تا 70 درصد ذخیره راهبردی کالاهای اساسی  پایین‌تر از حد مجاز بود در نتیجه انجام این کار یک ضرورت بود. قانون ذکر کرده بود که بیش از هشت میلیارد دلار دولت نباید ارز 4200 را اختصاص دهد. مواردی مانند نیاز به گندم و افزایش قیمت جهانی اقلام خوراکی نیز در بودجه دیده نشده بود. در صورتی که بخواهیم همان هشت میلیارد را عملیاتی کنیم به 18 میلیارد دلار می‌رسیم. دولت باید فکری برای این موضوع می‌کرد و مازاد ارزی را که نیاز داشت با مجلس حل می‌کرد.

میرکاظمی ادامه داد: نظرات مختلفی در این حوزه وجود دارد و این بحث مربوط به همین امسال است. سال آینده موضوع شفاف‌تر خواهد بود. امسال از نیم سال دوم دولت اجازه‌هایی را گرفت تا بتواند ذخایر استراتژیک را تأمین کند و امروز نیز تخصیص ارز ترجیحی ادامه دارد. سال آینده دیگر امکان ادامه این روند وجود ندارد. نظر مجلس این است که ما بیاییم از یارانه برای جبران هزینه‌ها استفاده کنیم. ارز ترجیحی یک نامعادله در اقتصاد است و موجب به‌هم‌ریختگی اقتصاد می‌شود.

وی گفت: اگر قرار باشد سیاست ارز ترجیحی ادامه پیدا کند دچار کسری شدید در بودجه خواهیم شد چرا که به‌اندازه کافی منابع ارزی در اختیار نداریم. ماهیانه یک و نیم میلیارد دلار ارز ترجیحی داده می‌شود اما قیمت این کالاها نیز در بازار رشد داشته است. دولت باید فکری برای این مسئله انجام دهد و جلسات کارشناسی در این خصوص در جریان است تا شکل حمایت اصلاح شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: امروز در برخی کالاها دیگر مفهومی از ارز 4200 در بازار وجود ندارد در نتیجه دیگر دلیلی برای پرداخت ارز ترجیحی وجود ندارد، در نتیجه دولت در تبصره 14 یکصد هزار میلیارد تومان برای حمایت از اقشار کم‌درآمد مردم در نظر گرفته است، ضمن اینکه بسیاری از افراد که سطح درآمدی بالایی دارند یارانه دریافت می‌کنند و دولت باید به این مسئله رسیدگی کند.

وی اضافه کرد: دولت به‌دنبال اجرای یک برنامه کامل است که تمام زوایای این مسئله را در نظر گرفته باشد. حذف ارز ترجیحی تورم دارد اما این مسئله در کارگروه‌های تخصصی بررسی شده است، بر این اساس 7.6 درصد تورم ایجاد می‌شود اما به‌سبب جلوگیری از افزایش پایه پولی بخش زیادی از این رقم به جامعه بر خواهد گشت. امیدوار هستیم بتوانیم از منابع موجود در کشور به‌درستی استفاده کنیم.

میرکاظمی در مورد پرداخت رقم یارانه‌ ریالی به‌ازای حذف ارز ترجیحی در سال بعد، گفت: متوسط پرداختی یارانه ناشی از حذف ارز 4200تومانی بین 90 تا 120 هزار تومان خواهد بود و این مسئله براساس وضعیت دهک‌ها در جلسات کارشناسی تعیین خواهد شد./تسنیم

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.