کد خبر : 12164 / /
/

المیادین در مطلبی به قلم وسام أبو شمالة نوشت: مذاکرات در مورد برنامه‌های هسته‌ای ایران بین قدرت‌های جهانی و ایران در وین ادامه دارد و هر یک از طرف‌ها با استفاده از ابزار رسانه‌ای تلاش میکند بر دیگری فشار وارد کند؛ در این میان، اسرائیل حاضرِ غایب مذاکرات است.

اسرائیل با تمام توانش سعی می‌کند که در مذاکرات وین مانع از هر توافقی با ایران شود تا تحریم‌ها علیه آن باقی بماند.

 المیادین در مطلبی به قلم وسام أبو شمالة نوشت: مذاکرات در مورد برنامه‌های هسته‌ای ایران بین قدرت‌های جهانی و ایران در وین ادامه دارد و هر یک از طرف‌ها با استفاده از ابزار رسانه‌ای تلاش میکند بر دیگری فشار وارد کند؛ در این میان، اسرائیل حاضرِ غایب مذاکرات است. 

در ادامه این مطلب آمده است: ایران در موضع خود ثابت مانده و شرطش، رفع تمام تحریمهاست، علاوه بر اینکه خواهان ضمانتهایی مبنی برعدم خروج واشنگتن از هر توافقی است. 

در مقابل، اظهارات آمریکایی‌ها اشاره به آن دارد که در صورت شکست گزینه دیپلماتیک، با هماهنگی اسرائیل از گزینه نظامی علیه برنامه‌های هسته‌ای ایران استفاده می‌کند. با اینکه تلاش بر آن است تا روند مذاکرات مخفی بماند، جو کلی، حاکی از موفقیت‌آمیز نبودن این گفتگوها و باقی ماندن شکاف و اختلاف بزرگی بین مواضع طرفهاست. در واقع، سرنوشت مذاکرات وین بین شکست و سقوط کلی مذاکرات یا دست‌یابی به یک توافق جزئی و موقت که زمینه ساز مذاکرات در مراحل بعدی باشد و یا موفقیت دو طرف غربی و ایرانی در مسیر ساخت یک توافق فراگیر، در نوسان است. 

اسرائیل معتقد است که تمام گزینه ها، بین بد و بدتر است و با اینکه با تمام توانش سعی می‌کند مانع از هر توافقی با ایران شود تا تحریم‌ها علیه آن باقی بماند و در نهایت، دولت آمریکا در مورد استفاده از گزینه نظامی برای نابودی برنامه‌های هسته‌ای ایران، قانع شود. با وجود برتری این گزینه برای اسرائیل، باید گفت چنین اقدامی موجب وقوع یک جنگ فراگیر منطقه‌ای در چند جبهه خواهد شد و از این جهت، گزینه نظامی بعید به نظر می‌رسد. 

دولت آمریکا تلاش می‌کند از متحد اسرائیلی خود برای تهدید مکرر ایران به حمله نظامی استفاده کند، تا بر تهران برای پایین آمدن از موضعش در جریان مذاکرات، فشار وارد کند و شاهد نرمش بیشتری از سوی آن باشد. 

اسرائیل معتقد است تبدیل ایران به یک دولت هسته ای، تهدید بزرگی برای آن بوده و موجب وقوع مسابقه تسلیحاتی هسته‌ای در منطقه خاورمیانه می‌شود، این امر به معنای شکسته شدن یکه تازی اسرائیل در داشتن سلاح هسته‌ای است. در این حالت، ایران از نفوذ و تاثیر بیشتری برخوردار می‌شود و حتی می‌تواند تکنولوژی هسته‌ای خود را به هم پیمانانش در منطقه انتقال دهد، در ادامه، دولتهایی که وارد عادی‌سازی روابط با اسرائیل شده اند، اعتماد کمتری به آن می‌کنند و تمام تلاشهای صهیونیست‌ها برای پیوند زدن دولت‌ها تحت عنوان «توافقهای ابراهیم» با شکست مواجه می‌شود. 

در نظر اسرائیل، ایالات متحده در دوره جو بایدن هرگز وارد مقابله نظامی با ایران نمی‌شود، ولو اینکه ایران به ساخت بمب هسته‌ای هم نزدیک شود. صهیونیست‌ها بر این عقیده‌اند که آمریکا و جامعه بین الملل، می‌توانند با ایران هسته‌ای همزیستی کنند و حتی شاید مسئولیت این هسته‌ای شدن ایران را متوجه اسرائیل و نتانیاهو کنند که ترامپ را در مورد خروج از توافق هسته‌ای با ایران، تشویق نمود. 

اسرائیل سناریوی توافق ایران و دولت‌های غربی در مذاکرات وین را یک موفقیت برای تهران می‌داند که موجب تامین خواسته‌های ایران و رفع تحریم‌ها از آن می‌شود، این امر مشروعیت بیشتری به نظام ایران داده و نفوذ و ائتلاف‌های منطقه‌ای و بین المللی بیشتری را برایش به ارمغان می‌آورد، علاوه بر اینکه توافق، تضمینی برای توقف برنامه‌های هسته‌ای ایران نخواهد بود و این بدترین حالت برای اسرائیل است. 

به نظر می‌رسد تمام سناریوهای مرحله پس از مذاکرات وین، برای اسرائیل خوشایند نیست و دلیل آن، موفقیت ایران در شکست دادن سیاست فشار حداکثری ترامپ و مجبور شدن آمریکا به بازگشت به میز مذاکرات است. 

تهران تمام تلاش‌ها برای ضربه زدن به نظام از طریق جبهه داخلی و بهانه‌های اقتصادی را شکست داده و توانست بر چالشهای خارجی و داخلی غلبه کند، به همین دلیل است که اکنون از موضع قدرت و با اعتماد به نفس بیشتری وارد مذاکرات شده و می‌داند آخرین چیزی که به فکر بایدن می‌رسد، مقابله نظامی جدیدی در خاورمیانه است. 

اسرائیل احساس می‌کند به تنهایی با پیامدهای مذاکرات وین مواجه است و دولت آمریکا تمام توجه خود را معطوف به دو پرونده روسیه و چین می‌کند. صهیونیست‌ها اقرار می‌کنند که تمام گزینه‌ها سخت است و می‌تواند عواقب خطرناکی برای موجودیت و آینده آن‌ها داشته باشد.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.