کد خبر : 12284 / /
/

وبگاه اندیشکده «شورای آتلانتیک» در مطلبی مدعی شده است که «مرگ و میر ناشی از کووید-19 در ایران 2.5 برابر بیشتر از آمار وزارت بهداشت است».

از آغاز همه‌گیری بر اساس آمار رسمی، کرونا جان بیش از 130هزار نفر را گرفته است. اما مرگ و میر مازاد اصطلاحی است که در طول یک بحران دلالت بر تعداد مرگ و میر بیش از حد انتظار در وضعیت «عادی» دارد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، وبگاه اندیشکده «شورای آتلانتیک» در مطلبی مدعی شده است که «مرگ و میر ناشی از کووید-19 در ایران 2.5 برابر بیشتر از آمار وزارت بهداشت است». نویسنده ناشناس گزارش که «نام‌آشنا در عرصه سیاسی ایران» توصیف شده، در نیمه نخست مطلب به انتقاد از سیاست‌های وزارت بهداشت و دولت در قبال شیوع ویروس کرونا -از ابتدای ظهور آن تا هم‌اکنون در قبال گونه اومیکرون- پرداخته است.

در نیمه دیگر مطلب، نویسنده در  مدعایی نوشته است:  در 26 آبان، تعداد تک دوزهای تزریق شده در ایران از صد میلیون گذشت. یک مقام وزارت بهداشت گفت: تقریباً 80 درصد ایرانیان بالای 12 سال حداقل یک نوبت واکسن دریافت کرده اند و 60 درصد از این گروه کاملاً واکسینه شده اند. علیرغم این آمارهای اطمینان‌بخش، به نظر می‌رسد ایران - که در حال حاضر بالاترین تعداد مرگ و میر و موارد ابتلا را در خاورمیانه دارد - وارد موج ششم کووید-19 شده است که پایانی برای آن متصور نیست.

مرگ و میر مازاد

از آغاز همه‌گیری بر اساس آمار رسمی، کرونا جان بیش از 130هزار نفر را گرفته است. اما مرگ و میر مازاد اصطلاحی است که در طول یک بحران دلالت بر تعداد مرگ و میر بیش از حد انتظار در وضعیت «عادی»  دارد.

بر اساس گزارشی که در ماه آوریل توسط مجله بین المللی بیماری های عفونی منتشر شد، مطالعات فنی انجام شده در مورد مرگ و میر بیش از حد در میان ایرانیان به این نتیجه رسیدند که «میزان مرگ و میر ناشی از ویروس جدید کرونا 2.5 برابر بیشتر از آمار اعلام شده توسط وزارت بهداشت است».

فوتی‌های کرونا در ایران ۲.۵برابر آمار رسمی است

سازمان ثبت احوال ایران تعداد فوتی ها را در سراسر ایران به صورت هفتگی گزارش می کند. آمارهای این کشور نشان می دهد که ایران از ابتدای همه گیری در ژانویه 2020 تا پایان تابستان 2021 تقریباً 257هزار مرگ مازاد را تجربه کرده است. در این 21 ماه تقریباً 915هزار نفر فوت کرده اند و این رقم برای دوره های 21 ماهه در سال های گذشته حدود 658هزار بوده است که مابه‌التفاوت آن 257 هزار مورد است.

تعداد موارد و در نتیجه میزان عفونت و آزمایشات مثبت نیز کمتر گزارش شده است زیرا مواد آزمایشی کم بوده است.از ابتدای شیوع این بیماری در ایران تعداد آزمایشات به ازای هر هزار نفر  هرگز بالای 1.5 نبوده است. این رقم برای سایر کشورهای منطقه بین 2.5 تا 3.5 بوده است.

فوتی‌های کرونا در ایران ۲.۵برابر آمار رسمی است

نویسنده در ادامه یک ادعای دیگر را نیز طرح می کند: نسبت تست‌های مثبت تایید شده به تعداد کل آزمایش‌ها همیشه در ایران به‌طور خطرناکی بالا بوده است – گاه بالای ۴۶ درصد، یعنی از هر ده ایرانی تست ۴ تا ۵ نفر مثبت بوده‌است. این نرخ دو ماه است که در حال کاهش بوده و در حدود 8 تا 10 درصد تثبیت شده است. این میزان در همسایگان عرب ایران 1 تا 2.2 درصد است.

به نوشته مقاله تعداد مبتلایان به ازای هر ۱۰۰هزار نفر تا اوایل نوامبر دو رقمی بود و تنها دو هفته پیش به سطح تک رقمی کاهش یافت. تعداد آزمایشات روزانه در اوت 2020 حدود 25 هزار مورد در روز بود و به تدریج در آگوست 2021 به 105 تا 110 هزار مورد افزایش یافت. اگر میزان آزمایش در میانگین منطقه ای 3 درصد بود، تعداد کل موارد در ایران باید نزدیک به 13 میلیون می بود؛ یا بیش از دو برابر عدد 6,069,559 مورد گزارش شده توسط وزارت بهداشت در 19 نوامبر. این ارقام بالاتر همچنین از نسبت مرگ و میر اضافی 220 درصد حکایت می‌کند.

فوتی‌های کرونا در ایران ۲.۵برابر آمار رسمی است

گفتنی است، روند کلی اعداد روزانه گزارش شده توسط وزارت بهداشت و حرکت شاخص ها را می توان صحیح دانست. هیچ کس نمی تواند از صحت اعداد مطلق مطمئن باشد مگر اینکه و تا زمانی‌که تعداد تست های روزانه به محدوده قابل قبولی افزایش یابد. با این حال، روند موارد روزانه به وضوح نشان دهنده پایان موج پنجم با کاهش تعداد موارد و تلفات است.

اما خطر هنوز تمام نشده است. با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، کسب‌وکارهای پرخطر مانند سالن‌های سینما، و نگرانی‌های روزافزون بین‌المللی نسبت به نوع Omicron، ایرانی‌ها هشدارهای دائمی می‌شنوند که چنین سیاست‌هایی اشتباه هستند و نیاز به بازنگری دارند. در غیر این صورت، موج ششم افزایش موارد و مرگ و میر اجتناب ناپذیر خواهد بود.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.