کد خبر : 12337 / /
/

بانکی پور با بیان اینکه پیری جمعیت چون رخ نداده است آن را شوخی گرفته‌ایم، گفت: فرق جدی که بحران پیری با کرونا دارد این است که هیچ راه درمانی در دوران بحران جمعیت وجود ندارد.

 

رئیس کمیسیون جوانی جمعیت مجلس گفت: ما ١۵٠ سال در بحران پیری جمعیت اسیر خواهیم شد و ٧ سال برای جلوگیری از وقوع بحران زمان داریم.

بانکی پور با بیان اینکه پیری جمعیت چون رخ نداده است آن را شوخی گرفته‌ایم، گفت: فرق جدی که بحران پیری با کرونا دارد این است که هیچ راه درمانی در دوران بحران جمعیت وجود ندارد و ١۵٠ سال طول می‌کشد از این بحران نجات پیدا کنیم، این بحران خطرناکی است و اغلب به اشتباه بحران جمعیت را به دهه شصتی ها نسبت می‌دهند و باید دانست که ما ١۵٠ سال در بحران پیری جمعیت اسیر خواهیم شد، ما ٧ سال برای جلوگیری از وقوع بحران زمان داریم البته جلوی پیری جمعیت را نمی‌توان گرفت بلکه می‌توان از بحران پیشگیری کرد، تنها راهی که می‌توان از وقوع بحران جلوگیری کرد این است که ما در ٧ سال آینده رشد جمعیت جدی داشته باشیم و باید از جمعیت دهه شصت استفاده کرد وگرنه دهه هفتادی‌ها ١١ میلیون بیشتر نیستند و نمی‌توان مشکل پیری جمعیت را به کمک آنها حل کرد.

رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی درباره اصلاح بارداری در سنین بالای ٣۵ سالگی تصریح کرد: ما باید سن ازدواج و باروری را پایین بیاوریم و باید مانند غربی‌ها مانع بارداری در سن بالای ٣۵ نشویم بلکه مراقبت‌ها را افزایش دهیم اگر سن فیزیولوژی بارداری را که تا ۴٩ سال است به رسمیت نشناسیم موفق نخواهیم بود. میانگین ازدواج دختران در تهران ٣٠ سالگی است و باید برخی ادبیات مانند بارداری در بالای ٣۵ سال در شبکه بهداشت تغییر کند، اگر خانواده‌ها ٢ فرزند داشته باشند نمی‌توانیم با بحران مقابله کنیم و باید برخی خانواده‌ها سه تا چهار فرزند داشته باشند چرا که برخی یک فرزند خواهند داشت و برخی زوجین نابارور خواهند بود و با خانواده های سه یا چهار فرزند باید اینگونه جمعیت جوان را جبران کرد.

بانکی پور درباره قانون جوانی جمعیت اظهار کرد: ما در قانون جمعیت به دید دانشگاهی نگاه کردیم و ٢١ مسئله را مدنظر قرار دادیم و اگر این ٢١ مسئله اگر حل نشود نمی‌توان از بحران جمعیت جلوگیری کرد و پیش از این با پارادایم تنظیم خانواده نظام سلامت و اقتصاد و مالیات و ... برنامه ریزی‌ها انجام می‌شد، برای هر مسئله یک ماده قانونی در طرح جوانی جمعیت دیدیم و به مرخصی زایمان، نظام آموزشی، حقوق و دستمزد و ... نگاه کردیم اکنون وقتی اذعان می‌شود زنان تحصیلکرده دیر باردار می‌شوند علت آن نبود حس مادری نیست بلکه شرایط نادرست نظام آموزشی است و خانم‌های تحصیلکرده به دلیل شرایط نمی‌توانند بیش از یک یا فرزند داشته باشند که ما در قانون این مورد را دیده‌ایم.

رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات پزشکان طرحی بیان کرد: باید توجه داشت، مادرانی که باید طرح پزشکی بگذارند در منطقه خود باید طرح بگذرانند و وزارت بهداشت مقاومت می‌کند چون در مناطق محروم پزشک ندارند و من به وزیر بهداشت اعلام کردم وزارتخانه وقتی می‌خواسته مشکل مناطق محروم را حل کند به فرزند آوری توجه نداشته است و اگر این مورد مهم بود حقوق مناطق محروم را دو برابر می‌کردند یا از طرق دیگر پزشک را در منطقه محروم ماندگار کرد و ما می‌خواهیم با خانم‌ها مشکل مناطق محروم را حل کنیم اما امکان گذراندن طرح با فرزند در مناطق دورافتاده از محل زندگی برای خانم‌های پزشک ممکن نیست و اگر متخصص ما باردار نشود چطور می‌تواند به مادران بگوید که باردار شوید.

 حق اولاد پول خرید یک بسته پوشک کودک نمی‌شود

وی درباره افزایش حق اولاد در حقوق بیان کرد: حق اولادی که اکنون پرداخت می‌شود یعنی به جوان می‌گوییم ازدواج نکن؛ فرزند نیاور و این رقم برای فرزندآوری شبیه شوخی است و بر این اساس ما در قانون تعیین کردیم که حق اولاد ٢ تا ۵ برابر شود و ۵ سال بعد با تولد فرزند ٨ میلیون به حقوق فرد اضافه خواهد شد تا حق اولاد معنادار شود و اکنون حق اولاد پول خرید یک بسته پوشک کودک نمی‌شود.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.