کد خبر : 12434 / /
/

شرکت خودروسازی ایران‌خودرو در سال ۹۹ طرح پیش‌فروشی را برگزار کرد. افرادی که در قرعه‌کشی برنده خودروی سمند سورن مدلELX شدند، در شهریور همان سال ۵۰ درصد قیمت روز خودرو را پرداخت کردند.

 

برخی برندگان قرعه‌کشی شرکت‌های خودروسازی در زمان تحویل با جایگزینی محصولات مواجه شدند. از نظر بعضی کارشناسان، خودروسازها تخلف می‌کنند. ماجرا چیست؟

شرکت خودروسازی ایران‌خودرو در سال ۹۹ طرح پیش‌فروشی را برگزار کرد. افرادی که در قرعه‌کشی برنده خودروی سمند سورن مدلELX شدند، در شهریور همان سال ۵۰ درصد قیمت روز خودرو را پرداخت کردند.

اما حال که نزدیک به ارسال دعوتنامه از سوی خودروسازی‌ها هستیم، شرکت ایران‌خودرو سورن پلاس را جایگزین سورن کرده است که قیمت بالاتری نسبت به سورن معمولی دارد. اما برندگان باید مابه‌التفاوت را بپردازند.

چرا خودرو جایگزین می‌شود؟

با پیگیری‌های خبرنگار تجارت‌نیوز از شرکت ایران‌خودرو مشخص شد که علت جایگزینی خودروها کمبود یا نبود خودروی قرعه‌کشی شده در کارخانه است.

در زمان ثبت‌نام پیش‌فروش‌، قطعات و مواد اولیه در کارخانه موجود بوده و این خودروها در حال تولید بودند. علاوه بر آن تحریم‌ها نیز فشار کمتری بر اقتصاد و وضعیت کشور وارد کرده بود.

اما حالا چالش‌ها باعث می‌شود گاهی خودروسازی‌ها از موجودی محصولات خود به مشتری پیشنهاد دهند که جایگزین خودروی اصلی شود.

به گفته ایران‌خودرو اگرچه مابه‌التفاوت پرداختی بیشتر از قیمت مقرر شده است اما مشتری ضرر نمی‌کند. زیرا قیمت خودرو در بازار اختلاف قیمتی زیادی دارد.

اما شرکت سایپا اعلام کرد این جایگزینی خودرو در قراردادها ذکر نشده است اما خودروسازان نسبت به موجودی محصولات پیشنهاد جایگزین کردن خودرو را می‌دهند.

اگر مابه‌تفاوت پرداخت نشود چه اتفاقی می‌افتد؟

به ادعای شرکت سایپا درصد مشارکت مشتری اگر در قرارداد ذکر شده باشد، مشتری می‌تواند پول خود را از کارخانه پس بگیرد.

این پول که شامل سود مشارکت است، به مشتری پرداخت می‌شود.

خودروسازها تخلف می‌کنند

اما فربد زاوه در گفتگو با تجارت‌نیوز در خصوص جایگزین کردن خودروها از طرف خودروسازها گفت: این حرکت حاصل نگاه طمع‌دار به اقتصاد و بازار است که مردم و خودروسازها بازنده می‌شوند.

او گفت: چرا خودروسازها خودرویی که در کارخانه موجود نداشتند را فروختند؟ خودروسازها باید با برنامه‌ریزی بلندمدت محصولات را به فروش برسانند. اگر می‌دانستند که در سال آینده این خودرو را ندارند در مرحله نخست نباید آن را به فروش می‌رساندند. اگر خودروسازها خودرویی را جایگزین خودروی فروخته شده کنند، باید به قیمت خودروی قبلی باشد.

زاوه افزود: شرکت‌ها یک محصولی را در طی یک قرارداد فروخته‌اند. اگر می‌دانستند که آن خودرو را ندارد و اقدام به فروش کرده‌اند، تخلف کرده‌اند. اگر به این موضوع آگاهی نداشتند باید در زمانی که مطلع شدند اعلام می‌کردند. زیرا در طی یک سال گذشته تحریم نشده‌ایم.

این کارشناس خودرو در ادامه گفت: خودروسازان اگر خودروی جدید را به قیمت خودروی قبلی عرضه نکنند، مردم می‌توانند شکایت کنند. چون خودروساز است که محصول فروخته شده را نمی‌تواند تحویل دهد و ملزم به پرداخت خسارت است.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.