کد خبر : 12457 / /
/

طبق اعلام آقای میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه مبنای محاسبه میزان حقوق و دستمزد کارمندان در سال آینده به صورت پلکانی است.

هر چه به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم، بازار حدس و گمان و شایعات در مورد حقوق و دستمزد و همچنین مبلغ عیدی داغ می‌شود.

 اما در این سال‌ها با توجه به تورم و وضعیت اقتصادی و معیشتی کارمندان، این موضوع اهمیت بیشتری پیدا کرده است و تقریبا می‌توان گفت که بیشتر کارمندان به دنبال این هستند که زودتر از این مبالغ باخبر شوند تا بتوانند برای زندگی و معیشت خود برنامه ریزی کنند. در این مقاله قصد داریم تا درباره مبلغ حقوق و دستمزد و عیدی بر اساس فرمول‌های ثابت و صحبت‌های گفته شده سازمان برنامه و بودجه صحبت و رقم آن را بیان کنیم.

طبق اعلام آقای میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه مبنای محاسبه میزان حقوق و دستمزد کارمندان در سال آینده به صورت پلکانی است. به این معنا که درصد افزایش حقوق برای کارمندان از 5 تا 29 درصد متغیر خواهد بود. با توجه به این رویه میزان حقوق و دستمزد در سال 1401 برای تمام افراد یکسان نخواهد بود و حقوق افرادی که از متوسط حقوق کمتر می‌گیرند از حقوق افرادی که از متوسط بیشتر می‌گیرند، بیشتر رشد خواهد داشت شد و ممکن است بالاترین رشد یعنی همان 29 درصد باشد.

طبق خبر منتشر شده در بلاگ ایران سلری، حداقل حقوق در سال 1401 برای کارگران و کارمندان حداقل و پایه حقوق و دستمزد سال 1401 برای کارمندان و کارگران با 29% رشد از 3 میلیون و پانصد هزار تومان به 4 میلیون و پانصد هزار تومان افزایش می‌یابد. در برنامه ارائه شده توسط سازمان برنامه و بودجه، برای بازنشستگان نیز مبلغ 533 هزار و 800 تومان ثابت و 3% رشد در حقوق 1401 در نظر گرفته شده است.

البته این رقم هنوز به تصویب شورای عالی کار، دولت و مجلس نرسیده است و تا بهمن و اسفند ماه باید منتظر ماند تا رقم نهایی برای حقوق کارمندان، آن زمان مشخص شود. 

بر اساس اخبار منتشر شده و مطابق آنچه برای لایحه بودجه در نظر گرفته شده است، کارمندان، کارگران و بازنشستگانی که دریافتی آنها در سال 1401 مبلغ 5 میلیون تومان یا کمتر باشد، از پرداخت مالیات معاف هستند.

عیدی نیز از مهم‌ترین مواردی است که کارمندان و کارگران به دنبال آگاهی از مبلغ آن هستند و محاسبه آن توسط شرکت‌ها، معمولا فرمول ثابتی دارد مگر اینکه از طرف دولت، شورای عالی کار و مجلس رقم آن کمتر و یا بیشتر شود.

طبق قانون کار، کارفرمایان باید حداقل دو برابر پایه حقوق و حداکثر سه برابر پایه حقوق به کارمندان خود عیدی سالانه بدهد. از این رو، دو حالت در مورد پایه حقوق را به عنوان مثالی برای مبلغ عیدی بیان خواهیم کرد که به شرح زیر است:

• مبلغ عیدی برای کارمندان با پایه حقوق 3 میلیون و 500 هزار تومان با کسر مالیات برابر با 5 میلیون و 400 هزار تومان خواهد بود.

• مبلغ عیدی برای کارمندان با پایه حقوق 4 میلیون تومان برابر با 7 میلیون و 960 هزار تومان خواهد بود.

همچنین در مقاله منتشر شده بلاگ ایران سلری برای عیدی 1401، درباره نحوه محاسبه حداقل و حداکثر عیدی با توجه به میزان دستمزد روزانه صحبت شده است که فرمول محاسبه آن به صورت زیر است:

البته باید عنوان کنیم که این دو فرمول برای افرادی است که حداقل یک سال از همکاری آنها با شرکت گذشته است و برای افرادی که مدت قرارداد آنها کمتر از یک سال است، کارایی ندارد. برای افرادی که کمتر از یک سال با شرکتی همکاری داشتند، عیدی با کمک فرمول زیر محاسبه خواهد شد:

عیدی نهایی 1401 = حقوق ماهیانه ضرب در (تعداد ماه‌های همکاری) نتیجه تقسیم بر 12

به عنوان مثال، اگر فردی به مدت 6 ماه با شرکتی همکاری کرده باشد عیدی او با پایه حقوق 3 میلیون 500 هزار تومان می‌شود یک میلیون و 750 هزار تومان که این مبلغ برای 6 ماهی است که همکاری داشته است.

سخن پایانی

در مورد مبلغ حقوق و دستمزد باید منتظر ماند و دید مجلس و دولت چه تصمیمی دارند و درصد افزایش حقوق را چه رقمی اعلام می‌کنند. در مورد عیدی نیز این ارقام با کمک فرمول‌های استاندارد شرکت‌ها برای محاسبه عیدی به دست آمده است. به نظر شما این مبالغ برای معیشت و زندگی کارمندی کافی است و با توجه به تورم حال حاضر، مبلغ منصفانه‌ای است؟

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.