کد خبر : 12559 / /
/

آن دسته از متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن که با توجه به محل سکونت پنج سال اخیر خود شهرهایی بجز شهرهای مجاز اعلام شده از سوی وزارت راه وشهرسازی را انتخاب کرده‌اند باید ثبت نام خود را حذف و مجددا بر اساس شهر مجاز، ثبت نام کنند.

با وجود آنکه متقاضیان می‌توانند برخی اطلاعات شناسنامه‌ای خود را در سامانه نهضت ملی مسکن ویرایش کنند امکان ویرایش گزینه شهر وجود ندارد. به همین دلیل کسانی که در انتخاب شهر مجاز، اشتباه کرده‌اند باید به طور کلی انصراف بدهند و مجددا مطابق شهرهایی که مجاز به انتخاب آن هستند ثبت نام خود را انجام دهند. در غیر این صورت تقاضای آنها در مراحل بعدی رد خواهد شد.

پیگیری‌ها از روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی حاکی از آن است که در اولین مرحله از فراخوان طرح نهضت ملی مسکن، شرایط نسبت به مراحل ثبت نام طرح اقدام ملی، تسهیل شده است. بدین صورت که در مرحله اول صرفا اطلاعات اولیه متقاضیان دریافت خواهد شد و بعد از پالایش، در صورت واجد شرایط بودن از آنها درخواست می‌شود تا نسبت به ارایه سایر مدارک اقدام کنند.

بنابراین مرحله اول ثبت نام طرح جهش تولید و تامین مسکن (نهضت ملی مسکن) پیچیدگی خاصی ندارد و متقاضیانی که قصد ویرایش شهر خود را دارند می‌توانند به راحتی با حذف درخواست خود مجددا ثبت نام کنند.

برای ساکنان شهر تهران، اداره کل راه و شهرسازی استان تهران تاکید کرد که ساکنان شهر تهران صرفا مجاز به انتخاب شهرهای جدید پرند، هشتگرد، ایوانکی و همچنین رباط کریم و پاکدشت هستند و اگر به طور مثال شهرهای بومهن، رودهن، دماوند یا اسلامشهر را انتخاب کنند تقاضای آنها رد می‌شود. در شهرهای مذکور فقط کسانی که طی پنج سال اخیر در آن محدوده‌ها سکونت داشته‌اند مجاز به ثبت نام هستند.

به عنوان نمونه برای ساکنان شهر اصفهان، شهرهای جدید بهارستان، ‌ فولادشهر و مجلسی در نظر گرفته شده و ساکنان شهر اصفهان نمی‌توانند گلپایگان را انتخاب کنند اما ساکنان کلیه شهرهای استان اصفهان مجاز به ثبت نام در شهر جدید مجلسی هستند.

یکی از مشکلاتی که متقاضیان در ثبت نام نهضت ملی مسکن دارند این است که امکان ثبت نام در تمامی شهرهای استان برای متقاضیان وجود دارد و به همین دلیل بسیاری از افراد شهرهای غیرمجاز را انتخاب می‌کنند. امکان اصلاح شهر نیز وجود ندارد و به همین دلیل افراد باید ثبت نام خود را حذف و مجددا نام‌نویسی کنند.

بنابراین گزارش، از ۲۸ مهرماه که ثبت نام طرح نهضت ملی مسکن آغاز شده تا کنون بیش از ۲ میلیون و ۲۷۳ نفر در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده اند و نام نویسی تا ۱۵ دی ماه ادامه دارد. متقاضیان برای ثبت نام به سامانه saman.mrud.ir مراجعه کنند. نهضت ملی مسکن یکی از سیاست‌های کلان دولت سیزدهم در حوزه مسکن است که بر اساس این سیاست، احداث ۴ میلیون واحد مسکونی در ۴ سال در برنامه دولت قرار گرفته است.

متقاضیان با داشتن چهار شرط تاهل و سرپرست خانوار بودن، حداقل سابقه ۵ سال سکونت در شهر موردتقاضا، فاقد مالکیت خصوصی و در نهایت عدم استفاده از امکانات دولتی از اول انقلاب در حوزه مسکن، می‌توانند نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

بر اساس قانون جهش تولید و تامین مسکن، زنان خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل ۳۵ سال سن، معلولان جسمی و حرکتی با ۲۰ سال سن، می‌توانند در قانون جهش تولید مسکن (نهضت ملی مسکن) مشارکت داشته باشند. همچنین، قانون برای سرپرستان خانوار، محدودیت سنی نگذاشته است چرا که این افراد سرپرست خانوار تعریف می‌شوند و برای قانونگذار متاهل یا سرپرست خانوار بودن ملاک است. در عین حال، زنان و مردان سرپرست خانوار که به دلیل متارکه به صورت مجردی زندگی می‌کنند و سرپرست فرزندان خود هستند خانوار تلقی شده و بدون ملاک سن می‌توانند ثبت‌نام کنند.

بر اساس مصوبه تازه شورای‌عالی مسکن، مردان مجرد بالای ۴۵ سال سن و بیماران خاص با تاییدیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، امکان ثبت‌نام در نهضت ملی مسکن را دارند.

برای مهاجران از کلانشهرها، سابقه سکونت به یکسال تقلیل پیدا کرده است. بدین‌معنا اگر کسی ساکن کلانشهری بوده و در شهر دیگر، تقاضای مسکن دارد با حدود یکسال سابقه سکونت در همان شهر امکان ثبت‌نام در طرح نهضت ملی مسکن را دارد. همچنین برای کارکنان دولت و نیروهای نظامی و روحانیون بر اساس حکم اداری و یا بر اساس تشخیص حوزه‌های علمیه، سابقه سکونت ۵ ساله در طرح نهضت ملی مسکن مورد نیاز نیست. این افراد می‌توانند بجز تهران در سایر شهرهای کشور از این مزیت بهره‌مند شوند. ایجاد امکان ثبت نام برای افراد مجرد بالای ۲۵ سال توسط وزیر راه و شهرسازی در حال بررسی است که احتمالا به زودی محقق می‌شود./ ایسنا

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.