کد خبر : 12565 / /
/

در حالی دولت تصمیم دارد ارز ۴۲۰۰ کالاهای اساسی را حذف کند که کارشناسان بارها نسبت به احتمال وقوع ابرتورم در اقتصاد ایران هشدار داده‌اند.

 در لایحه بودجه سال آینده که بیست و یکم آذرماه به مجلس فرستاده شد، خبری از پرداخت ارز ۴۲۰۰ هزار تومانی نیست و تنها در تبصره ۱۴ آن، حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان برای جبران اصلاح نرخ کالاهای اساسی، دارو، یارانه نان و خرید تضمینی گندم و در بخش دیگر، ۴ هزار میلیارد تومان برای یارانه نهاده‌های کشاورزی و تنظیم بازار کالاهای اساسی پیش‌بینی شده است. گفته می شود با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، یارانه ریالی برخی دهک‌ها افزایش یابد. خبرهای منتشر شده دلالت بر ان دارد که یارانه ها به ۹۰ تا ۱۲۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت.

در بودجه سال‌جاری دولت ۸ میلیارد دلار بابت ارز ۴۲۰۰ تومانی پیش‌بینی کرده بود که در نیمه سال این رقم به پایان رسیده بود. در حال حاضر شش قلم کالای اساسی شامل گندم، جو، ذرت، سویا، روغن خام و دانه‌های روغنی به همراه بخشی از دارو و تجهیزات پزشکی ارز ۴۲۰۰ دریافت می‌کند.

آن‌گونه که حسن عباسی معروفان، سرپرست دفتر خدمات بازرگانی معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهادکشاورزی درباره زمان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گفته، ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردات گندم و دارو تا آخر سال جاری حذف نمی‌شود و ادامه دارد. اما درباره کالاهای دیگر این احتمال وجود دارد که از ۱۰ روز تا یک ماه آینده اتفاقاتی صورت گیرد، اما ممکن هم است اتفاق خاصی نیفتد.

هشدار کارشناسان از رشد چند برابری قیمت کالاها

در این میان، در شرایطی دولت تصمیم قطعی برای حذف ارز ۴۰۰ تومانی نهاده‌های دامی دارد که هشدارهایی از سوی برخی از کارشناسان از بروز یک ابرتورم شنیده می‌شود. فعالان حوزه دام و طیور نیز هشدار می دهند که در صورت حذف ارز ترجیحی، شاهد رشد چند برابری کالاهای این حوزه خواهیم بود.

در این خصوص، رییس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران هشدار داده که دولت در حذف ارز ترجیحی به قدرت خرید مردم توجه داشته باشد و این کار باید تدریجی انجام شود.

ناصر نبی‌پور در این خصوص به مهر گفت: در تابستان امسال وزارت جهاد کشاورزی از تشکل‌های تولیدی درخواست کرد قیمت محصولات پروتئینی از جمله مرغ و تخم‌مرغ را با ارز نیمایی محاسبه و اعلام کنند که ما نیز این کار را انجام دادیم و براین اساس، اگر ارز ترجیحی از روی نهاده‌های دامی حذف شود، قیمت هر شانه تخم‌مرغ به ۱۱۰ هزار تومان و هر کیلوگرم مرغ به ۸۰ هزار تومان می‌رسد.

حبیب اسدالله‌نژاد، مدیرعامل اتحادیه تعاونی های سراسری مرغداران کشور نیز در پاسخ این پرسش که آیا مشخص است بهای هر کیلو مرغ پس از واردات نهاده‌های دامی با ارز نیمایی چقدر افزایش خواهد یافت؟ به قرن‌نو گفته است: ما هنوز محاسبات دقیق را انجام ندادیم و قیمت‌هایی که برای هر کیلو مرغ پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اعلام می‌شود، از سوی افرادی غیررسمی است.

به گفته وی، محاسبات اولیه نشان می‌دهد قیمت مرغ حدود ۲.۶ برابر افزایش خواهد یافت، بر همین اساس، امیدواریم در این پروسه دولت هم مساله تولیدکننده را مدنظر قرار دهد و هم مساله مصرف‌کننده را. چراکه تولیدکنندگان به تازگی از زیان خارج شده‌اند و طبیعی است وقتی ارز وارداتی نهاده های دامی آزاد محاسبه می‌شود، باید بازار رقابتی را پذیرفت و از پروسه قیمت‌گذاری خارج شد، اما هنوز جزییات تصمیمات دولت اعلام نشده است.

احتمال افزایش قیمت گوشت تا ۳۰۰ هزار تومان؟

در این میان، ۲۴ آذرماه منصور پوریان، رییس شورای تامین دام کشور در رابطه با تاثیر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی روی قیمت گوشت به ایمنا گفته بود؛ بیشتر نهاده‌های بخش دام اکنون با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شود و اگر این ارز به ۲۳ هزار تومان برسد شاهد گران شدن قیمت در بخش نهاده خواهیم بود که گران شدن گوشت و سایر محصولات دامی را به دنبال دارد. بنابراین این تصمیم باید با دیدگاه کارشناسانه‌تری گرفته شود.

در این خصوص، آبان ماه رییس اتحادیه دامداران خراسان رضوی پیش‌بینی‌ای داشت که در صورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، ممکن است قیمت گوشت به کیلویی۳۰۰هزار تومان برسند. به گفته مهدی مهدوی، هرچند این عدد کارشناسی نیست، اما باکارشناسی دقیق می‌شود این قیمت را کامل برآورد کرد.

او تاکید کرده بود: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در زمینه تولید گوشت و شیر تبعات بسیار غیرقابل جبرانی دارد و ممکن است قیمت گوشت مرغ را به کیلویی ۱۰۰ هزار تومان برساند، چون‌ مرغداران تمام‌ نهاده‌ مورد نیاز خود را با همین ارز ۴۲۰۰ تومان تامین می‌کنند./خبرآنلاین

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.