کد خبر : 12575 / /
/

روند برگشت میوه‌های صادراتی از ایران حالا طولانی شده و حتی بسیاری از کشورها تمایلی به خرید میوه از ایران ندارند.

 

مدتی پیش، میوه‌های ایرانی از کشورهای ازبکستان و ترکمنستان، هند و روسیه برگشت خورد. اما دلیل برگشت این میوه‌ها چه بود و چگونه باید مشکل صادرات میوه‌ را حل کرد؟

روند برگشت میوه‌های صادراتی از ایران حالا طولانی شده و حتی بسیاری از کشورها تمایلی به خرید میوه از ایران ندارند.

به گفته رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد دلیل برگشت این میوه‌ها، استفاده از سموم نامناسب بوده است.

صابری، کارشناس بین‌المللی محیط زیست در همین باره به تجارت‌نیوز می‌گوید: در ماجرای برگشت خوردن میوه‌های صادراتی اول باید به این سوال جواب داد که این میوه‌ها به دلایل فنی برگشت خورده‌اند یا اغراض سیاسی باعث برگشت این میوه‌ها شده است.

او ادامه می‌دهد: در مرحله دوم اگر به این نتیجه برسیم که مشکل فنی بوده باید چند مساله بررسی شود و ببینیم آفت‌کش‌هایی که وارد شدند، استاندارد بوده‌ یا نه. چون بخش مهم آفت‌کش‌ها و سموم ایران از چین و هند وارد می‌شود و این دو کشور، ااز کشورهای توانمند در زمینه تولید آفت‌کش‌ هستند. ممکن است این کشورها آفت‌کش‌های ضعیف هم تولید کنند اما فناوری‌‌های تولید آفت‌کش پیشرفته هم دارند.

این کارشناس بیان می‌کند: باید ببینیم چه آفت‌کشی استفاده شده است. ممکن است آفت‌کش استفاده شده استاندارد بوده باشد اما میزان استفاده و شرایط استفاده از آن غلط باشد. در این صورت باید به کشاورزان آموزش بدهیم تا نحوه استفاده از سموم کشاوورزی را یاد بگیرند.

استانداردسازی صادرات و واردات

صابری توضیح می‌دهد: قوه قضاییه باید به این مساله ورود کند. در بحث صادرات گاهی اقلام ضعیف صادر می‌شوند. این مساله برای صادرکنندگان ما تبعات دارد. گاهی در واردات هم اجناس بی‌کیفیت وارد می‌کنیم. آن هم باید استانداردسازی شود. این چند نکته باید بررسی شود.

او یادآوری می‌کند: کشور ما باید به سمت آفت‌کش‌های زیست‌سازگار برود. آفت‌کش‌هایی که مشکلی برای انسان و حتی جانداران دیگر نمی‌آورند. این آفت‌کش‌ها هم برای محیط زیست بی‌ضررند و هم برای انسان.

این کارشناس خاطرنشان می‌کند: ممکن است هزینه این آفت‌کش‌ها مقداری بیشتر از بقیه آفت‌کش‌ها باشد. دولت باید وام مناسب به محققان و تولیدکنندگان این حوزه بدهد. آفت‌کش‌های زیست‌سازگار باید در تولید و واردات سوبسید داشته باشند تا سلامت مردم به خطر نیفتد.

او می‌افزاید: برخی از این آفت‌کش‌ها را می‌توانیم در داخل وارد کنیم. آفت‌کش مانند واکسن کروناست. باید بتوانیم این محصولات را آنالیز کنیم تا مشکلی برای ما پیش نیاید. هند و چین در این زمینه به محققان خود سرمایه می‌دهند.

صابری اضافه می‌کند: شرکت‌هایی که می‌توانند آفت‌کش‌های زیست‌سازگار تولید کنند، حمایت شوند و در میان‌مدت، شرکت‌های دانش‌بنیانی که می‌توانند چنین آفت‌کش‌هایی وارد کنند. در بلندمدت هم تولیدکنندگان را با اعطای تجهیزات مادی به این سمت تشویق کنند.

او در آخر اشاره می‌کند: اگر سرمایه‌گذاری کنیم و دولت حمایت‌های معنوی و مادی خود را دریغ نکند حتی می‌توانیم صادرکننده این محصول باشیم. محیط زیست را باید برای آیندگان خود تقویت کنیم و از طرفی در وضعیت تحریم، نباید اجازه دهیم محصولات ما برگشت بخورد.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.