کد خبر : 12588 / /
/

مدیرعامل شرکت ملی نفت: صادرات بنزین هیچگاه متوقف نشده، اما نوسان دارد، اولویت ما تأمین نیاز داخلی است.

محسن خجسته مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: شرکت ملی نفت ایران در راستای توسعه علم و فناوری گام عملی برداشته و واگذاری کار‌های فناورانه و دانش محور به شرکت‌های فناورانه، چشم انداز نویدبخشی برای ملت ایران است.

او ادامه داد: در همین راستا قرارداد و تفاهم نامه‌ای با ارزش ۲۷۵ میلیون دلار و ۱۶ میلیارد تومان میان وزارت نفت و جهاد دانشگاهی امضا شد. برای ساخت تجهیزات فراورشی سریع الاحداث حدود ۷۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری بود که توسط شرکت ملی نفت ایران با مجموعه جهاد دانشگاهی منعقد شد و زمین مورد نظر نیز در منطقه میدان مشترک آزادگان جنوبی در اختیار جهاد دانشگاهی قرار می‌گیرد که کار ساخت را شروع کنند.

خجسته مهر گفت: قرارداد بعدی مربوط به تصفیه پساب‌های صنعتی است که اهمیت زیست محیطی دارد. همچنین استفاده بهینه از آب‌های صنعتی که در گردش صنعتی و در صورت لزوم به عنوان آبی کشاورزی در منطقه قشم صورت خواهد گرفت، ارزش آن ۱۶ میلیارد تومان است.

این مقام مسئول گفت: سومین قرارداد نیز ساخت رول کلاف دستگاه‌های سیار حفاری است که تعداد آن‌ها به ۵۹ عدد می‌رسد و حدود ۵ میلیون یورو ارزش آن است. همچنین نوسازی و بازسازی حدود ۳۰ دستگاه دکل حفاری نیز در این راستا انجام می‌شود که هر سال، ۶ دکل بازسازی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران گفت: میدان گازی پارس جنوبی یکی از بزرگترین میادین گازی دنیا که درصد مناسبی از گاز هلیوم را در خود جا داده است. برای اولین بار با کمک و استفاده از ظرفیت شرکت‌های فناور به زودی کار تولید هلیوم از میدان گازی پارس جنوبی را آغاز خواهیم کرد.

او درباره صادرات بنزین گفت: از سالیان گذشته موفق شدیم علاوه بر تامین نیاز داخلی صادرات بنزین را هم داشته باشیم و طبیعی است که ادامه دار بودن این وضعیت نیازمند صرفه‌جویی و بهینه سازی مصرف توسط مردم است.

این مقام مسئول گفت: صادرات بنزین هیچگاه متوقف نشده، اما نوسان دارد، اولویت ما تأمین نیاز داخلی است.

او ادامه داد: میدان مشترک آزادگان به دو بخش تقسیم می شود که درباره آزادگان شمالی، در حال مذاکره با شرکت های خارجی هستیم تا فاز دوم این میدان مشترک را توسعه دهیم. شرکت های مختلفی در این زمینه اعلام آمادگی کرده‌اند و کار را با هر کدام که سریع‌تر به نتیجه برسد، آغاز خواهیم کرد.

خجسته مهر ادامه داد: در آزادگان جنوبی نیز یک قرارداد به ارزش ۵ و ۶ دهم میلیارد دلار داشتیم که در حال حاضر، یکی از شرکت های داخلی در حال اجرا و تکمیل آن است. برنامه ما سرعت بخشیدن در جهت تکمیل و توسعه کامل این میدان است.

او خبر داد: اتفاقات خوبی در این باره رخ داده و تا پایان امسال، ۱۷ حلقه چاه از چاه هایی که تولیدی نبودند، به تولید این میدان اضافه می‌شود. امیدوار هستیم که تا اوایل سال ۱۴۰۲، میدان آزادگان جنوبی به طور کامل به بهره‌برداری برسد که ظرفیت تولید از آن، به حدود ۳۲۰ هزار بشکه خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ضمن تاکید بر اینکه تولید گاز از میدان پارس جنوبی رکورد خود را شکسته درباره لایه نفتی این میدان نیز گفت: این لایحه دارای طرح مصوب، به زودی با تنفیذ قرارداد پیمانکار مشخص خواهد شد که اکنون در مرحله تصویب خواهی است./باشگاه خبرنگاران

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.