کد خبر : 12654 / /
/

محسن فرهادی معاون فنی و مرکز سلامت محیط وزارت بهداشت در نشست خبری گفت: با توجه به واریانت امیکرون و گذر از پیک پنجم، طرح مدیریت هوشمند به تصویب ستاد ملی کرونا رسیده است.

 

فرهادی از لزوم نصب کارت واکسن در معرض دید توسط رانندگان تاکسی ملزم خبرداد و گفت: ما موضوع تعطیلی مدارس را فعلا در برنامه نداریم.

محسن فرهادی معاون فنی و مرکز سلامت محیط وزارت بهداشت در نشست خبری گفت: با توجه به واریانت امیکرون و گذر از پیک پنجم، طرح مدیریت هوشمند به تصویب ستاد ملی کرونا رسیده است. پایه این طرح بر اصل واکسیانسیون و رعایت دستورالعمل های بهداشتی و کنترل سامانه ای واحد‌های مختلف تاکید دارد، به همین منظور سامانه سکوی امید راه اندازی شده است.

وی ادامه داد: فاز سوم کنترل طرح هوشمند در واحدهای صنفی و در مرحله چهارم مسافرت ها و مراکز آموزشی اجرایی می شود؛ در این فاز مسائل مختلف مانند تزریق واکسن و رعایت دستورالعمل ها مورد توجه قرار می‌گیرد. طرح مدیریت هوشمند زندگی ها را مختل نمی‌کند بلکه تاکید زیادی بر رعایت نکات بهداشتی دارد.

فرهادی بیان کرد: ارائه خدمت به خدمت گیرنده فقط با توجه به واکسیناسیون و بیمار نبودن صورت می‌گیرد و غیر از این باشد، نباید خدمتی ارائه شود. مثلاً برای رفتن به سینما، تئاتر و…، باید واکسن زده باشیم و بیمار هم نباشیم.

این مقام مسئول ادامه داد: ۱۶۸ تا ۱۷۰ شیوه نامه بهداشتی داشتیم که از زمان شروع همه گیری کرونا در جهان، برای کشور خودمان طراحی و اجرا کردیم که لازم است به روز رسانی شوند.

وی افزود: دستورالعمل های تدوینی جدید در اختیار سازمان های نظارتی، اجرایی و دیگر نهادهای ذی‌ربط داده شده است. الزامات مربوط به واکسیانسیون در تمام دنیا انجام می شود. سامانه سکوی امید باید ارتباطات اش را با تمام دستگاه ها برای کنترل سفرهای درون شهری برقرار کند.

 معاون فنی و مرکز سلامت محیط وزارت بهداشت خطاب به رانندگان تاکسی‌ گفت: تمام راننده ها باید کارت واکسن را در معرض دید مسافر قرار دهند.

فرهادی گفت: فعلاً این کنترل ها و نظارت ها باید اعمال شود. اولین گزارشی که هفته پیش در ستاد ملی کرونا ارائه دادیم، این بود که ۸۰ درصد کسانی که خدمت در بخش ها و صنف‌های مختلف ارائه می‌دادند، واکسن خود را دریافت کرده بودند.

وی  ادامه داد: در مورد مدارس باید گفت که عمده مشکل ما تهویه است و در برخی از مدارس و استان‌ها، مشکل فاصله گذاری و تراکم کلاس‌ها را داریم. البته در نقاط محروم و روستایی، مشکل تهویه و فاصله گذاری را نداریم؛ بلکه در کلانشهر مثل تهران، با چنین مشکلاتی مواجه هستیم.

فرهادی گفت: مدارسی که شرایط حضور دانش آموزان را ندارند، باید کلاس‌ها را به صورت مجازی برگزار کنند.

فرهادی از تاکسی‌ها، خودروهای اینترنتی و…، به عنوان پر خطرترین نقاط انتقال ویروس نام برد و افزود: کنترل مسافر در تاکسی‌های گردشی سخت است اما کنترل واکسیناسیون رانندگان آسان‌تر است.

او بیان کرد: تهویه ناوگان حمل و نقل عمومی باید به خوبی انجام شود. در خودروهای برون شهری و درون شهری مشکلات تهویه داریم به همین دلیل باوجود افراد واکسینه، نباید بیش از ۸۰ درصد از ظرفیت خودرو پُر شود اما این موضوع در ناوگان حمل و نقل درون شهری اجرا نمی شود.

فرهادی گفت: فعلاً این کنترل ها و نظارت ها باید اعمال شود. اولین گزارشی که هفته پیش در ستاد ملی کرونا ارائه دادیم، این بود که ۸۰ درصد کسانی که خدمت در بخش ها و صنف‌های مختلف ارائه می‌دادند، واکسن خود را دریافت کرده بودند.

معاون فنی و مرکز سلامت محیط وزارت بهداشت گفت: ما موضوع تعطیلی مدارس را در برنامه نداریم و فقط مدارسی که توان برگزاری حضوری ندارند به سوی دوره های مجازی خواهند رفت.

فرهادی بیان کرد: شاخص های بهداشتی مانند زدن ماسک دانش آموزان و کارکنان در حدود ۸۰ درصد است. در ادارات دولتی در زمینه رعایت دستورالعمل ها کمتر مشکل داریم. بیش از ۸۰ درصد از کارمندان بخش دولتی واکسن خود را تلقیح کرده اند. نظارت در بخش خصوصی سخت تر از سایر بخش های دولتی است. فازهای چهار و پنج مدیریت هوشمند طی هفته های آینده اجرایی و به پایان خواهد رسید.

او افزود: در طرح مدیریت هوشمند تمام کارکنان  باید واکسینه شده باشند و در صورت عدم تمایل باید هر ۱۵ روز یکبار تست پی سی آر بدهند. در صورت عدم ارائه این تست، توسط مدیر بالادستی به افراد اخطار داده می شود که شامل مرخصی بدون حقوق تا انفصال از خدمت است.

این مقام مسئول ادامه داد: در مورد مدارس باید گفت که عمده مشکل ما تهویه است و در برخی از مدارس و استان‌ها، مشکل فاصله گذاری و تراکم کلاس‌ها را داریم. البته در نقاط محروم و روستایی، مشکل تهویه و فاصله گذاری را نداریم؛ بلکه در کلانشهر مثل تهران، با چنین مشکلاتی مواجه هستیم.

فرهادی گفت: مدارسی که شرایط حضور دانش آموزان را ندارند، باید کلاس‌ها را به صورت مجازی برگزار کنند.

او تاکید کرد: ما با آبیاری سیفی جات با آب فاضلاب مخالف هستیم و این موضوع به سازمان های ذی‌ربط اطلاع داده شده است و نگرانی ما از مناطقی است که دچار کم آبی بوده و نمونه گیری از آب فاضلاب در مناطق کم آب انجام و تا به امروز مشکل خاصی دیده نشده است.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.