کد خبر : 12691 / /
/

در تهران محله‌های مجیدیه، میرزای شیرازی و سنایی بیشترین هم‌وطنان مسیحی را در خود جای داده‌. محله جلفای اصفهان نیز، سالیان طولانی محل زندگی ارامنه بوده است. در زمان برگزاری جشن‌های کریسمس، خیابان‌های این مناطق تزیین می‌شوند و شمایلی جذاب و زیبا می‌گیرند.

 

ریش پنبه‌ای‌های قرمزپوش به بچه‌های ذوق‌زده از دیدن بابانوئل، با کارت‌خوان‌های سیارشان ثبت لجظه‌های شادی را هدیه می‌دهد.

در تهران محله‌های مجیدیه، میرزای شیرازی و سنایی بیشترین هم‌وطنان مسیحی را در خود جای داده‌. محله جلفای اصفهان نیز، سالیان طولانی محل زندگی ارامنه بوده است. در زمان برگزاری جشن‌های کریسمس، خیابان‌های این مناطق تزیین می‌شوند و شمایلی جذاب و زیبا می‌گیرند.

میرزای شیرازی یکی از بورس‌های شناخته‌شده فروش اسباب‌بازی در پایتخت است که البته در روزهای پایانی سال میلادی، یعنی از اواخر آذرماه تا نیمه دی‌ماه، جذابیت‌ مغازه‌های این خیابان منطقه شش تهران خاص‌تر و طبیعتا مشتری‌هایشان هم بیشتر می‌شود. داخل مغازه‌های این راسته، در این ایام پر است از تزیینات رنگی کریسمس؛ درختچه‌های کاج که بر اساس رسوم مسیحیان در مراسم سال نو تزیین می‌شود، گوی‌های رنگی و ستاره‌های طلایی و نقره‌ای.

خیابان میرزای شیرازی به‌علت نزدیکی به یکی از معروف‌ترین کلیساهای تهران، از هفته‌های گذشته حال‌وهوای کریسمس را به‌خود گرفته. راسته مغازه‌های اسباب‌بازی‌فروشی این خیابان، بیشترشان از ارامنه نیستند اما چون آن حوالی همشهریان ارامنه زیادی ساکن هستند، زمینه فروشگاه‌شان را با لوازم کریسمسی تغییر داده‌اند.

ویترین‌های قرمزوسفید جلوه زیبایی به خیابان داده، اما میرزای شیرازی مثل روزهای قبل شلوغ نیست. روی شیشه همه مغازه‌ها برچسب تصویربرداری و عکسبرداری ممنوع چسبانده شده و فروشنده‌ها دوست ندارند کسی با دوربین داخل مغازه‌شان برود. کاج‌های چیده‌شده در پیاده‌روها تقریبا جمع شده و دیگر خبری از بابانوئل‌های نمادین که هر شب خیابان را بالاوپایین می‌کردند، تا به مردم عکس‌های یادگاری هدیه بدهند، نیست. یکی دوتایشان مانده‌اند که به رسم هر سال لباس مخمل قرمز پوشیده و عصای زنگوله‌دارشان را به زمین می‌کوبند تا خبر شروع سال نو همراه با شادی و صلح را به مردم زمین بدهند.

ریش پنبه‌ای‌های قرمزپوش نمادین خیابان میرزای شیرازی، به بچه‌های ذوق‌زده از دیدن بابانوئل، ثبت لجظه‌های شادی‌شان را هدیه می‌دهد و البته کارت‌خوان‌های سیارش را هم برای این لطف پر‌طرفدار  همراه دارند. «هر عکسی می‌شود ١٠ هزار تومان. من‌ هم خرج دارم دیگر.» اما دلیل خلوتی خیابان میرزای شیرازی در شب‌هایی که به ژانویه نزدیک می‌شویم و باید شلوغ‌تر از ایام قبل باشد، گزارش برنامه‌های خارج از عرف عده‌ای بوده که حالا مغازه‌دارها را گله‌مند کرده «ما داریم کاسبی خودمان را می‌کنیم. نمی‌دانم چرا دود هر خطا‌واشتباهی باید به چشم ما برود؟ عده‌ای آمدند و موسیقی آن‌ور آبی گذاشتند و این وسط عده‌ای هم شادی‌های خارج از عرف کردند. اخطار به پلمپش برای منِ کاسب آمده.» گویا به‌دلیل سوءاستفاده‌هایی که از شلوغی‌های کریسمسی در این شب‌های آستانه سال نو میلادی شده، بازرسی اماکن و صنوف به فروشندگان این راسته اخطار داده است که اگر برنامه‌های خیابانی‌شان را جمع نکنند، مغازه‌شان پلمپ می‌شود. هیچ‌کدام از آنها چه ارامنه و مسلمانان، از اینکه فرصت شادی و تفریح سالم مردم به این شکل محدود شده، خوشحال نیستند «مردم ما واقعا به شادی و خنده نیاز دارند؛ اتفاقا یکی از دلایل اقبال زیاد بیشتر تهرانی‌ها فارغ از دین و مذهب‌شان، به جشن‌های کریسمس همین جاذبه‌های دیدنی و شاد این روزهاست.»

منبع: روزنامه شهروند

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.