کد خبر : 12772 / /
/

طرح صیانت از فضای مجازی چند ماه است که مطرح شده است، این طرح دارای ابعاد فراوانی است که واکنش‌های زیادی را به همراه داشت.

 

علی‌رغم مخالفت‌هایی برای اجرای طرح صیانت وجود دارد، بسیاری از مسئولان از ایجاد شبکه ملی اطلاعات کشور دفاع می‌کنند و آن از نان شب واجب‌تر می‌دانند.

طرح صیانت از فضای مجازی چند ماه است که مطرح شده است، این طرح دارای ابعاد فراوانی است که واکنش‌های زیادی را به همراه داشت.

مرداد امسال طرح صیانت از فضای مجازی مطابق اصل ۸۵ قانون اساسی در مجلس مطرح شد. این طرح نیز مانند طرح‌های دیگر دارای مخالفان و موافقان خود در نهادهای مختلف کشور است.

مخالفان چه می‌گویند؟

کارشناسان می‌گویند که طرح صیانت موجب آسیب به کسب‌وکارهای اینترنتی، ارتباطات بین‌المللی و افزایش میل مهاجرت می‌شود.

اولین واکنش رئیس مجلس شورای اسلامی به طرح صیانت این بود که «مسدود سازی پلتفرم‌های پرکاربرد مانند اینستاگرام و واتساپ» در دستور کار مجلس شورای اسلامی نیست.

نماینده مردم ارومیه یکی از مخالفان طرح صیانت بوده است که به عقیده او در شرایط کنونی که فضای مجازی محل تعامل و ارتباط مردم است، محروم کردن مردم از این امکان روش شایسته‌ای نیست.

معین‌الدین سعیدی، نماینده مجلس نیز  مخالف طرح پیشنهادی مجلس است. او می‌گوید این موضوع که دسترسی مردم محدود شود اما مسئولان دسترسی داشته‌ باشند، با اصل استقرار قانون اساسی در تضاد است.

یکی دیگر از نمایندگان مجلس طرح صیانت را به دردسر برای مردم تعبیر کرده است.

علاوه بر مخالفانی که در مجلس حضور دارند؛ صاحبان و کارشناسان کسب‌وکار‌های اینترنتی نیز مخالفت خود را  با این طرح در جلسات مختلف بیان کردند.

براساس گزارش‌های به دست آمده نمایندگان سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی درباره مشکلاتی که در آینده کسب‌وکارها به دلیل این طرح با آن مواجه خواهند شد، پرداخته‌اند.

اینترنت داخلی باعث محدودیت می‌شود

با افزایش انتقادات به این طرح، تعدادی از مسئولان کشور ادعا کردند که هدف از این طرح ایجاد شبکه ملی اطلاعات است، نه محدودیت شبکه‌های اجتماعی خارجی.

با این که رئیس مجلس در ابتدای مطرح شدن صیانت از فضای مجازی گفت که هدف فیلترینگ نیست، اما به تازگی مهم‌ترین موضوع کشور را شبکه ملی اطلاعات عنوان کرده و گفته که این موضوع از نان شب هم واجب‌تر است.

با وجود اینکه ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری گفته است که مردم نگران اینترنت نباشند اما او معتقد است که همان گونه که فضای فیزیکی و واقعی نیاز به صیانت و تامین امنیت دارد، باید از فضای سایبری هم صیانت کرد.

احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران خواستار محدودیت اینترنت شده است چرا که به عقیده او آمریکا می‌خواهد بر روی جوانان ما تاثیر بگذارد.

وزیر ارتباطات نیز قول داده که شبکه ملی اطلاعات را تکمیل کند.

عیسی زارع‌پور می‌گوید: اعتقاد دارم که فضای مجازی تبدیل به شئون زندگی مردم شده و باید قاعده‌مند باشد.

رئیس سازمان صدا و سیما موافقت خود را برای ایجاد شبکه ملی اعلام کرده و گفته که جمهوری اسلامی در مقابل «اینترنت آمریکایی» در حال شکل دادن اینترنت ملی است.

به گفته او الگوی ایران برای ایجاد شبکه ملی اینترنت، کشورهای چین و روسیه است.

به نظر می‌رسد اغلب مسئولان کشور با محدودسازی موافقند. این سخنان نشان می‌دهد که محدودیت شبکه‌های اجتماعی خارجی و اینترنت منوط به ایجاد شبکه ملی اطلاعات است.

بر اساس زمانی که زیرساخت‌های لازم و شبکه ملی اطلاعات ایجاد شود تا بتواند جایگزینی برای شبکه‌های خارجی باشد، اینترنت بین‌الملل و آزاد نیز با محدودیت روبه رو خواهد شد.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.