کد خبر : 12802 / /
/

چند ماهی می‌شود که جلسات شورای عالی کار در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آغاز شده است.

 

با توجه به سطح پایین درآمدی کارگران نتواسته‌اند از طرح‌های مسکن دولتی استفاده کنند، طرح مسکن کارگران در شورای عالی کار در حال بررسی است. چه کسانی می‌توانند از طرح مسکن کارگران استفاده کنند؟

 

 چند ماهی می‌شود که جلسات شورای عالی کار در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آغاز شده است.

براساس اظهارات یکی از نمایندگان گروه کارگری در شورای عالی کار، بررسی موضوع مزد منطقه‌ای در کارگروه جلسه دستمزد بررسی شده و قرار است در جلسه آینده شورای عالی کار مطرح و درباره آن تصمیم گیری شود.

علی خدایی به تجارت‌نیوز می‌گوید: امیدواریم که نتیجه برآورد هزینه خانوار تا پایان بهمن ماه مشخص شود، همچنین شورا به صورت جدی از جلسه ماه آینده به موضوع دستمزد کارگران ورود می‌کند.

آنطور که این نماینده کارگری می‌گوید، در حال حاضر شورای عالی کار در حال بازبینی ماده ۱۴۹ قانون کار درباره مسکن کارگران است. در این ماده ظرفیت‌هایی برای تامین مسکن کارگری وجود دارد که درخواست برگشت مجدد اصلاحیه داده شده است.

براساس آمارها تامین مسکن ۴۳ درصد از سبد هزینه خانوار را تشکیل می‌دهد و تهرانی‌ها ۶۰ درصد هزینه‌ای که می‌کنند در بخش مسکن است.

دولت‌ها تلاش کرده‌اند که با اجرای طرح‌های مسکن حمایتی، برای تامین مسکن به خانوارهای کارگری کمک کنند اما موفق نبوده‌اند و کارگران همچنان مستاجر هستند.

خدایی در این خصوص توضیح می‌دهد: کارگران نتوانسته‌اند از طرح‌هایی که در دولت‌های گذشته برای موضوع مسکن مطرح شده استفاده کنند. باید تدابیری اندیشیده شود که کارگران بتوانند با توجه به سطح درآمدی و معیشتی خودشان به صورت حمایتی به مسکن برسند.

تکالیف نهادها برای مسکن کارگری

براساس این آیین‌نامه تکالیفی برای نهادهای مختلف برای تامین مسکن در نظر گرفته شده که به گفته خدایی این تکالیف شامل موارد زیر است:

* تقویت تعاونی‌های کارگری که در حال حاضر وجود دارد. اتحادیه اسکان هست اما ظرفیت آن در اختیار همه‌ی کارگران نیست و قرار هست این اتحادیه‌ها تقویت شود.

* سازمان تامین اجتماعی طبق آیین نامه دهه ۷۰ موظف بوده که سالانه مبلغی برای به مسکن کمک کند، اما در تمام این سال‌ها این موضوع مغفول مانده و سهم سازمان تامین اجتماعی پرداخت نشده است.

* وزارت راه و شهرسازی موظف بوده کمک‌هایی مثل زمین‌های رایگان، مجوزهای ساخت در اختیار تعاونی کارگران قرار دهد.

* شهرداری‌ها باید در زمینه دادن مجوزها و تخفیف همکاری کند.

* بانک رفاه موظف می‌شود برای ساخت مسکن کارگری وام پرداخت کند.

* شرکت‌های زیرمجموعه شستا موظف هستند در زمینه تامین مصالح به تعاونی‌های کارگری خدماتی بدهند.

مشمولان چه کسانی هستند؟

با توجه به این که تصمیمات شورای عالی کار برای کارگرانی است که زیر پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند، بنابراین کسانی مشمول طرح مسکن کارگران می‌شوند که طبق قانون وزارت کار فعالیت می‌کنند و بیمه تامین اجتماعی دارند.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.