کد خبر : 12822 / /
/

یارانه معیشتی| یارانه نقدی در دولت رئیسی| یارانه ها در دولت جدید چه می شود؟

مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه در حاشیه نشست کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور در خصوص مطالب مطروحه در این جلسه گفت: بیشتر مباحث پیرامون جهت‌گیری‌های بودجه سال آینده بود و تحلیلی از آسیب‌های بی‌تدبیری در بودجه طی سنوات گذشته و اثرات مثبت یا منفی آن در زندگی مردم ارائه شد.

طرح  حذف یارانه نقدی مدتی است که مطرح شده است. یارانه طرحی مربوط به دولت احمدی نژاد بود. یارانه نقدی برای کمک به اقشار ضعیف جامعه طراحی شد. یارانه  در دولت رئیسی دچار تغییراتی می شود. جدیدترین اخبار درباره تغییرات یارانه نقدی  را در «خبر روز» دنبال کنید.

طبق گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه در سال آتی رخ خواهد داد؛

روز گذشته رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور مجدد از تغییر سیستم توزیع عادلانه ارز و همچنین حمایت ریالی از سفره عموم مردم خبر داد.

باشگاه خبرنگاران جوان- در هفته های اخیر مباحث مختلفی پیرامون اصلاح نظام‌ یارانه و تغییر تخصیص ارز مطرح شد.

میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور نیز روزگذشته_سیزدهم دی- به تغییر روش یارانه ها از ارزی به ریالی در سال آتی خبر داد.

او گفت: سال آینده ارز دو نرخی نخواهیم داشت چرا که این نوع حمایت سر سفره مردم قرار نمی گیرد.

بسیاری از مسئولان و دست اندرکاران بخش کشاورزی تغییر روش تخصیص نرخ ارز را امری مهم در کنترل قاچاق به آن سوی مرزها، ایجاد رقابت در بین تولیدکنندگان و صرفه جویی در میزان مصرف اعلام کردند، اما به واسطه افزایش قیمت اقلام پروتئینی، ایجاد زیرساخت های لازم قبل از اجرا و افزایش نظارت و مدیریت دقیق بر بازار به منظور دسترسی آحاد جامعه به خرید و تامین مایحتاج سبد مصرفی یک ضرورت عنوان کردند.

ارز ترجیحی دی برای اقلام اساسی تامین شد

 معاون بازرگانی وزارت جهاد از تامین ارز ترجیحی کالاهای اساسی تا پایان دی ماه خبر داد، هر چند فعالان بازار معتقدند که دولت شک و شبهه تغییر در تخصیص نرخ ارز را باید رفع و شفاف سازی لازم در این خصوص داشته باشد.

قیمت هر شانه تخم مرغ با تغییر ارز به ۱۱۰ هزار تومان می رسد

حمید رضا کاشانی مدیر عامل اتحادیه مرغداران میهن گفت: قیمت هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۱۷ هزار تا ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان است که با نرخ مصوب همچنان فاصله دارد.

کاشانی گفت:  در حال حاضر تولیدکنندگان نگران توزیع عادلانه ارز ترجیحی و آینده تولید هستند و همواره این نگرانی وجود دارد که با تغییر روش تخصیص ارز چه تمهیداتی قرار است بکار گرفته شود.

به گفته وی، اگر تغییر روش تخصیص ارز بتدریج به یکباره اتفاق افتاد، سرمایه در گردش بشدت بالا می رود که با این وجود ۵۰ درصد صنعت طیور توانایی ادامه تولید را ندارند.

این مقام مسئول گفت: هم اکنون تولید تخم مرغ به میزان کافی است و عرضه با نرخ های بالاتر ناشی از مشکلات سیستم توزیع است که به سود ۲۰ تا ۳۰ درصد سازمان حمایت رضایت ندارند.

روزانه تخم مرغ را ۳ هزار و ۲۰۰ تا ۳ هزار و ۳۰۰ تن تولید می شود.

 قیمت هر عدد تخم مرغ در بازار، مجدد روند صعودی به خود گرفته است به طوریکه از یک هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار تومان و بالاتر عرضه می شود.

کاشانی می گوید: اگر توزیع هوشمند بر توزیع سیستم سنتی غالب شود و عرضه تخم مرغ به صورت عمده از طریق سامانه بازرگام در اختیار مغازه داران قرار گیرد، شاهد کنترل و آرامش بازار خواهیم بود.

نیازی به واردات مرغ نداریم

سید صدرالدین عظیمی نایب رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: در حال حاضر با مازاد تولید مرغ در برخی استان ها روبرو هستیم به طوریکه شرکت پشتیبانی امور دام مجبور به خرید و جمع آوری مرغ مازاد است.

به گفته وی، اگر جلوی واردات گوشت مرغ و تخم مرغ نطفه دار گرفته نشود، در آینده ای نه چندان دور دچار مشکل خواهیم شد.

عظیمی گفت: در شرایط فعلی منطقی نیست که با ارز ترجیحی مرغ وارد شود و از طرف دیگر پشتیبانی امور دام مجبور به خرید مرغ مازاد شود.

آمارها نشان می دهد که قیمت مرغ در ماه های مهر و آبان به اوج خود رسیده بود که واردات تخم مرغ نطفه دار و عرضه مرغ منجمد، قیمت مرغ را به نرخ مصوب ۳۱ هزار تومان و در برخی مناطق به کمتر از آن رسانده است.

تغییر نرخ ارز باید تدریجی اتفاق افتد

علی اسداله زاده عضو هیئت مدیره انجمن تخصصی توزیع کنندگان نهاده های دامی گفت: در جلسات مختلف به مسئولان وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد داده ایم که تغییر روش تخصیص ارز ترجیحی بتدریج اتفاق بیفتد، به طوریکه پس از پرداخت یارانه ۵ دهک جامعه، نیمی از ارز نهاده های دامی تغییر و نیمی دیگر با ارز دولتی تامین شود تا جهش قیمتی در بازار رخ ندهد.

به گفته وی، برآوردها حاکی از آن است که در سه ماه باقی مانده تا پایان سال مجموع نرخ ارز تخصیصی نهاده دامی و دیگر کالاها تغییر کند.

اسداله زاده  گفت: در شرایط کنونی به دلیل چند نرخی بودن قیمت، تخصیص ارز ترجیحی به واردات منجر به قاچاق مرغ به آن سوی مرزها می شود، درحالیکه با تغییر تخصیص ارز و یکسان شدن قیمت با بازارهای جهانی دیگر انگیزه ای برای قاچاق وجود ندارد.

این مقام مسئول گفت: احتمال می رود با تغییر تخصیص ارز، قیمت هر کیلو مرغ در بازار داخل به ۵۰ هزار تومان می رسد که با توجه به پرداخت یارانه جای هیچ گونه نگرانی نیست. 

یارانه ریالی به جای حمایت ارزی/ در بازار اقلام اساسی چه می گذرد؟

این موضوع را رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز در نشست خبری خود تاکید کرده بود. او گفت: با تغییر روش تخصیص ارز نرخ اقلام واقعی می شوند اما با حمایت های یارانه ای دولت از دهک های خاص، این نگرانی برای دهک ها ضعیف جامعه از بین خواهد رفت.

آمارها نشان می دهد که قیمت هر کیلو مرغ در بازارهای جهانی ۲ دلار است که با تغییر تخصیص نرخ ارز و واقعی شدن قیمت، نرخ مرغ در بازار داخل به همین محدوده می رسد.

تیم اقتصادی دولت بر این باورند که در سال آتی، حمایت ها از معیشت و سفره مردم، به جای ارز(تولید و واردات) به ریال(مردم و مصرف کننده) تخصیص پیدا کند تا رانت و فساد در سیستم توزیع کالاها و ملزومات از بین برود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: سال آینده ارز دو نرخی در بازار وجود نخواهد داشت، یارانه‌ای که از طریق دو نرخی کردن ارز پرداخت می شد، در سفره مردم قرار نگرفته است.

یارانه| تکلیف ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال آینده چه می‌شود؟

آنطور که ایرنا نوشته، مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه در حاشیه نشست کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور در خصوص مطالب مطروحه در این جلسه گفت: بیشتر مباحث پیرامون جهت‌گیری‌های بودجه سال آینده بود و تحلیلی از آسیب‌های بی‌تدبیری در بودجه طی سنوات گذشته و اثرات مثبت یا منفی آن در زندگی مردم ارائه شد.

وی با بیان اینکه از این آسیب‌شناسی به مسیری رسیدیم که جهت‌گیری‌های دولت و مجلس باید به چه شکلی در سال آینده باشد، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین محورها کنترل تورم است که ریشه‌های تورم شناسایی و دقیقا هدف‌گیری شده است و مشخص شده که کنترل منابع و مصارف کشور نباید منجر به استقراض از بانک مرکزی شود و از سوی دیگر برای ایجاد انضباط بانکی شورای پول و اعتبار مکلف شده و دولت برای آن ها دیگر تکلیفی مشخص نمی‌کند.

یارانه| نباید خالص دارایی خارجی بانک مرکزی افزایش پیدا کند

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: ما به این موضوع نیز توجه داشتیم که خالص دارایی خارجی بانک مرکزی افزایش پیدا نکند تا منجر به افزایش پایه پولی شود، بنابراین از ابعاد مختلف در بودجه سال آینده دقت شده که به یک ثباتی در اقتصاد کشور برسیم تا مردم احساس اطمینان کنند و این اقتصاد برای آن ها قابل پیش بینی باشد و بتوانند سرمایه گذاری کنند.

میرکاظمی اظهار کرد: بخش دیگری از جهت گیری‌های ما در بودجه سال ۱۴۰۱ بحث جلوگیری از توسعه نامتوازن در کشور است، متاسفانه اکنون این موضوع وجود دارد و تدابیری برای ایجاد یک توسعه متوازن در بودجه سال آینده در نظر گرفته شده است. در این راه صندوق پیشرفت و عدالت در استان‌ها جانمایی شده تا بتواند در استان های محروم مانند دیگر استان های برخوردار توسعه ایجاد شود.

وی در ادامه گفت: بحث حمایت از رشد اقتصادی در کشور یکی دیگر از اولویت‌های ما در بودجه سال آینده است، ما در گذشته آنچنان به حاشیه می پرداختیم که از متن اصلی که در حقیقت همان رشد اقتصادی، افزایش درآمد خانوار، بزرگ شدن سفره مردم و است، غافل می شدیم.این مسائل در متن بودجه قرار گرفته و تبصره های مختلفی برای ایجاد این رشد اقتصادی در نظر گرفته شده است تا بتوانیم از ابتدای سال آینده بحث کسب وکار را مدیریت کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: در سال آینده ضمن مکلف شدن دستگاه‌ها، شورای اداری استان‌ها نیز مکلف می‌شوند تا ماه به ماه پاسخگوی عددهایی که از رشد اقتصادی برای آنها تعیین شده، باشند. عدد و سهم هر زیر بخش مانند کشاورزی، صنعت و خدمات تا سطح شهرستان ها کاملا در بودجه مشخص شده که مسئولیت آن برعهده استان ها و دستگاه های اجرایی قرار داده شده است.

  یارانه ها در سال آینده چه وضعیتی پیدا می کنند؟

میرکاظمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وضعیت یارانه ها در سال آینده به چه صورتی خواهد بود، گفت: این مسائل تا پایان سال جاری باید تعیین تکلیف شود، طبق قانون دیگر نمی توانیم ارز ۴۲۰۰ را داشته باشیم و می توانیم از این پس با ریال حمایت های خود را انجام دهیم یعنی دیگر ارز دو نرخی در بازار وجود نخواهد داشت. اگر بخواهیم یارانه ای به کالایی تخصیص دهیم به صورت ریالی خواهد بود و به ذینفع نهایی و مردم پرداخت می‌شود زیرا تمامی مسائل حاکی از آن است، یارانه ای که از طریق دو نرخی کردن ارز پرداخت می شد، در سفره مردم قرار نگرفته است.

زمان واریز یارانه دی ماه اعلام شد

خانواده‌های یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده‌های دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده‌های سه‌نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده‌های چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانواده‌های پنج‌نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان یارانه معیشتی دریافت خواهند کرد.                       

به گزارش تابناک و به نقل از سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها؛ یارانه معیشتی دی ماه ساعت ۲۴ روز پنجشنبه به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد.

 امید حاجتی مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها گفت: بیست و ششمین مرحله یارانه معیشتی (دی ماه ۱۴۰۰) ساعت ۲۴ روز پنجشنبه (۹ دی ماه) به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد.

به گفته وی، همانند دوره‌های قبل، خانواده‌های یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده‌های دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده‌های سه‌نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده‌های چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانواده‌های پنج‌نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان یارانه معیشتی دریافت خواهند کرد.

پرداخت یارانه جدید منتفی شد؟

برای چندمین بار است که دولت وعده واریز یارانه جدید می‌دهد و مردم را امیدوار می‌کند، اما به آن عمل نمی‌کند. انتظار مردم بر واریز یارانه جدید در پایان هفته بود که براساس اطلاعیه سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها واریز آن در این هفته منتفی است.

آنطور که دولت و به خصوص معاون اقتصادی رئیس‌جمهور وعده داده بود، باید یارانه جدید در این روزها به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود اما آنطور که مشخص است، این اتفاق رخ نمی‌دهد.

محسن رضایی در آذر ماه اعلام کرده بود که در دی ماه یارانه‌ها دو برابر می‌شود. به گفته او قرار بود یارانه یک خانوار چهار نفره ۸۰۰ هزار تومان شود که بخشی از این مبلغ به صورت بن خرید کالا تخصیص داده شود و بخشی به صورت نقدی. اعطای بن کارت در روزهای اخیر کنار گذاشته شد.

در روزهای اخیر خبرهایی منتشر شد که دولت پرداخت یارانه به صورت بن خرید کالا را کنار گذاشته و تصمیم دارد کل یارانه را به صورت نقدی پرداخت کند. همچنین تاکید بر این بود که یارانه جدید همزمان با یارانه معیشتی بنزین در پایان این هفته پرداخت می‌شود.

یعنی یک خانواری که در دهک‌های اول تا چهارم قرار دارد، در مجموع یارانه حدید و معیشتی بنزین ۶۸۰ هزار تومان واریزی در پایان این هفته دارند، کسانی هم که در دهک‌های پنجم تا هفتم قرار دارند در کل ۵۳۵ هزار تومان دریافت می‌کنند.

اما آنطور که مشخص است، واریز یارانه جدید در پایان هفته جاری منتفی است. براساس اطلاعیه سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها «بیست و ششمین»مرحله یارانه معیشتی به حساب سرپرستان خانوار در ساعت ۲۴ روز پنجشنبه ۹ دی ماه واریز می‌شود.

در این اطلاعیه آمده که به مانند دوره های پیشین، به حساب خانواده‌های یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده‌های دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده‌های سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده‌های چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانواده‌های پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان یارانه معیشتی واریز می‌شود.

بنابراین روال پرداخت یارانه‌ها در این هفته تغییری نمی‌کند و مردم همان مبالغ قبلی که طی دو سال اخیر واریز شده، را دریافت می‌کنند و خبری از یارانه جدید در این هفته نیست.

دولت سیزدهم کمنر از پنج ماه است که روی کار آمده اما بارها وعده پرداخت یارانه جدید یا کمک‌های حمایتی را داده که به آن عمل نکرده است. از پرداخت کارت اعتباری ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان، یارانه ۱۱۰ هزار تومان حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی تا خبر خوش محسن رضایی؛ هیچ کدام عملی نشده‌اند.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.