کد خبر : 13005 / /
/

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (FAO) در آخرین گزارش خود از کاهش ۰.۹ واحدی شاخص ماهانه مواد غذایی ظرف ماه دسامبر ۲۰۲۱ نسبت به ماه نوامبر خبر داد.

ظرف سال ۲۰۲۱ میانگین نرخ ذرت رشد ۴۴ درصدی و گندم افزایش ۳۱ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۰ داشت. اما ظرف این بازه زمانی میانگین نرخ معامله برنج با افت ۴ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۰ روبرو شد.

اخبار افت قیمت برنج

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (FAO) در آخرین گزارش خود از کاهش ۰.۹ واحدی شاخص ماهانه مواد غذایی ظرف ماه دسامبر ۲۰۲۱ نسبت به ماه نوامبر خبر داد. این شاخص در ماه دسامبر به ۱۳۳.۷ واحد رسید که ۲۳.۱ درصد بالاتر از  میزان آن ظرف سال ۲۰۲۰ بود. تعدیل شاخص نرخ مواد غذایی در ماه دسامبر نسبت به ماه قبل خود عمدتا متاثر از عقبگرد قابل ملاحظه نرخ روغن‌های گیاهی و شکر بود. البته ظرف ماه دسامبر بهای تمامی محصولات غذایی مورد بررسی در شاخص FAO به استثنا گروه لبنیات کاهش داشت.

میانگین نرخ شاخص قیمت مواد غذایی FAO در سال ۲۰۲۱ به ۱۲۵.۷ واحد رسید که ۲۸.۱ درصد بیشتر از سال قبل بود. عبدالرضا عباسیان اقتصاددان ارشد فائو پس از انتشار داده‌های شاخص مواد غذایی گفت: در شرایط معمول رشد قیمت محصولات زمینه رشد تولید را فراهم می‌کند؛ اما هزینه بالای نهاده‌های تولید، استمرار شیوع کرونا در دنیا، تغییرات آب و هوایی و... باعث می‌شود که احتمال بازگشت بازار مواد غذایی به شرایطی با ثبات در سال ۲۰۲۲ اندک باشد.

صعود ۲۷ درصدی نرخ غلات در ۲۰۲۱

شاخص غلات فائو در ماه دسامبر به ۱۴۰.۵ واحد رسید که این رقم نسبت به ماه میانگین این شاخص در ماه نوامبر افت ۰.۶ درصدی داشت. قیمت صادرات گندم در نیمکره جنوبی به دلیل بهبود عرضه با شروع فصل برداشت و کاهش تقاضا کاهش یافت. با این وجود نرخ ذرت به دلیل تقاضا قوی و نگرانی در خصوص خشکسالی مداوم در برزیل همچنان توانست قیمت‌های قبلی را حفظ کند. نرخ جو و برنج نیز ظرف ماه دسامبر اندکی کاهش یافت. میانگین نرخ شاخص غلات در سال ۲۰۲۱ به ۱۳۱.۲ واحد رسید که این رقم نسبت به میانگین نرخ آن در سال ۲۰۲۰ رشدی ۲۷ درصدی داشت.

کاهش ۴ درصدی بهای برنج در بازارهای جهانی

ظرف سال ۲۰۲۱ میانگین نرخ ذرت رشد ۴۴ درصدی و گندم افزایش ۳۱ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۰ داشت. اما ظرف این بازه زمانی میانگین نرخ معامله برنج با افت ۴ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۰ روبرو شد. رقابت میان تولیدکنندگان برنج در بازارهای جهانی ظرف سال ۲۰۲۱ باعث شد تا این محصول رویه‌ای خلاف جهت سایر مواد غذایی در پیش گیرد و از نرخ آن در بازارهای جهانی کاسته شود.

در شرایطی که کاهش بارندگی در نیمکره جنوبی تولید غلات در این مناطق را هدف قرار داده و زمینه رشد قیمتی این محصولات را فراهم کرده بود، کاهش تقاضای صادراتی برای گندم باعث تضعیف قیمتی این محصول در ماه دسامبر ۲۰۲۱ نسبت به ماه قبل شد. با این وجود ظرف سال ۲۰۲۱ بهای غلات صعودی قابل ملاحظه داشت و میانگین شاخص سالانه قیمت غلات فائو در این سال به بیشترین نرخ پس از سال ۲۰۱۲ رسید.

رکوردشکنی شاخص قیمتی روغن نباتی در ۲۰۲۱

میانگین شاخص قیمت روغن نباتی فائو در سال ۲۰۲۱ به ۱۶۴.۸ واحد رسید که ۶۵.۴ واحد برابر ۶۵.۸ واحد درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش داشت و به بالاترین رقم سالانه این شاخص در طول تاریخ رسید.

شاخص قیمت روغن نباتی فائو در ماه دسامبر به طور متوسط ۱۷۸.۵ واحد بود که ۶.۱ واحد (یا ۳.۳ درصد) نسبت به رکوردهای اخیر کاهش یافت. این کاهش به دلیل تضعیف قیمت روغن نخل و آفتابگردان رقم خورد، اما در این زمان ارزش روغن سویا و کلزا تقریبا بدون تغییر ماهانه باقی ماند. قیمت‌های بین‌المللی روغن پالم نیز در ماه دسامبر کاهش یافت، که این کاهش نرخ ناشی از کاهش تقاضای جهانی برای واردات در بحبوحه نگرانی‌ها به دلیل شیوع مجدد کرونا بود.

صعود نرخ لبنیات با کاهش تولید در اروپای غربی

میانگین شاخص قیمت لبنیات فائو در سال ۲۰۲۱ به ۱۱۹ واحد رسید که این رقم  ۱۷.۲ واحد برابر ۱۶.۹ درصد نسبت به این شاخص در سال ۲۰۲۰ افزایش داشت. این رشد نرخ ناشی از تقاضای وارداتی پایدار در طول سال، به ویژه از سوی کشورهای آسیا، و عرضه محدود صادراتی رقم خورد.

شاخص قیمت لبنیات فائو در دسامبر به طور متوسط به ۱۲۸.۲ واحد رسید که این رقم ۲.۳ واحد برابر ۱.۸ درصد نسبت به نوامبر افزایش داشت. در عین حال این شاخص ۱۹.۰ واحد برابر ۱۷.۴ درصد بالاتر از ارزش آن در دسامبر ۲۰۲۰ بود. ظرف ماه دسامبر، قیمت‌های کره و شیرخشک‌ها  در بازارهای جهانی به دلیل تقاضای بالای وارداتی به همراه بعرضه محدود صادراتی، که ناشی از تولید کمتر شیر در اروپای غربی و اقیانوسیه بود به رشد خود ادامه داد.

گوسفند سردمدار صعود نرخ گوشت

میانگین نرخ شاخص قیمت گوشت فائو در سال ۲۰۲۱ به ۱۰۷.۶ واحد رسید که این رقم نسبت به این شاخص در سال ۲۰۲۰ افزایش ۱۲.۱ واحدی برابر ۱۲.۷ واحد درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ داشت. در دسته‌های مختلف، گوشت گوسفند شدیدترین افزایش قیمت را به ثبت رساند و پس از آن گوشت گاو و طیور در رتبه بعدی صعود نرخ در سال ۲۰۲۱ بودند اما نرخ گوشت خوک در این سال اندکی کاهش یافت.

شاخص قیمت گوشت فائو در ماه دسامبر به طور متوسط به ۱۱۱.۳ واحد رسید که نسبت به این شاخص در ماه نوامبر تغییر ناچیزی داشت؛ با این وجود این شاخص در ماه دسامبر نسبت به این شاخص در سال ۲۰۲۰ برابر ۱۶.۵ واحد معادل ۱۷.۴ واحد درصد بالاتر از مقدار سال قبل خود بود.

همچنین در ماه دسامبر، قیمت مرغ کاهش یافت، این افت نرخ ناشی از افزایش عرضه جهانی صادراتی بود. در عین حال ظرف این ماه قیمت گوسفند با افزایش عرضه از اقیانوسیه کاهش یافت. در همین حال، قیمت گوشت خوک برای ششمین ماه متوالی کاهش جزئی داشت.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.