کد خبر : 13022 / /
/

به نقل از روزنامه خراسان، درحالی که روز چهاردهم مذاکرات دور هشتم مثل روزهای قبل با دیدارهای دوجانبه و چند جانبه هیئت های دیپلماتیک در جریان بود و خبر رسید که گروه های کارشناسی نیز مذاکرات مفصل دو ساعته‌ای داشته‌اند، یک خبرسازی از سوی روزنامه عربی رای‌الیوم باعث شد تا فضای رسانه ای مذاکراتی تکانی بخورد .

 

روزنامه الکترونیکی «رأی الیوم» روز گذشته در خبری اختصاصی ادعا کرد این دور از مذاکرات وین به توافقی موقت و دو ساله ختم شده تا مرحله آزمایش و اعتمادسازی باشد.

 توافق موقت و دوساله مذاکرات وین حقیقت دارد؟

به نقل از روزنامه خراسان، درحالی که روز چهاردهم مذاکرات دور هشتم مثل روزهای قبل با دیدارهای دوجانبه و چند جانبه هیئت های دیپلماتیک در جریان بود و خبر رسید که گروه های کارشناسی نیز مذاکرات مفصل دو ساعته‌ای داشته‌اند، یک خبرسازی از سوی روزنامه عربی رای‌الیوم باعث شد تا فضای رسانه ای مذاکراتی تکانی بخورد .

این روزنامه در مطلبی با ادعای این که توافق موقت اولیه میان ایران و طرف های مقابل شکل گرفته، نوشت : این دور از مذاکره به توافقی موقت و دو ساله ختم شده تا مرحله آزمایش و اعتمادسازی باشد و به موجب آن آمریکا تمامی تحریم‌های وضع شده در دوره «دونالد ترامپ» رئیس‌‍ جمهور سابق را لغو کند.

این روزنامه همچنین در ادامه، به دیدار «چوی جانگ کان» معاون وزیر خارجه کره جنوبی با علی باقری در وین اشاره و ادعا کرده که توافق بین طرف ها به منظور آغاز گفتگو برای آزادی پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی، به درخواست آمریکا و برای اثبات حسن نیت بوده است.

رأی‌الیوم همچنین نوشت: بها یا ضمانت‌هایی که بر سر آن در وین توافق شده این است که ایران ذخیره اورانیوم غنی شده و سانتریفیوژها و معدن اورانیوم خود را حفظ کند. بر اساس توافق مذکور، این ذخایر اورانیوم به روسیه منتقل خواهد شد و در لحظه خروج دولت آمریکا از توافق، به ایران بازمی‌گردد.

همچنین در صورت خروج آمریکا از توافق، ایران از همان جایی که برنامه هسته‌ای خود را متوقف کرده دوباره شروع خواهد کرد.این خبرسازی رای الیوم اما با واکنش سریع منابع آگاه نزدیک به تیم ایرانی همراه شد .

در این زمینه یک منبع آگاه گفت تمام خبر رای الیوم جعلی بوده و با هدف برهم خوردن مذاکرات وین که در مرحله خوبی قرار دارد منتشر شده است. به نظر می‌رسد با جدی‌تر شدن فضای مذاکرات و ورود به مباحث محتوایی و اختلافی باید منتظر چنین خبرسازی‌هایی از سوی رسانه‌های مخالف توافق بود .

این درحالی است که با وجود پیشرفت‌های خوب در هفته‌های اخیر هنوز پرانتزهای اختلافی زیادی باقی مانده که نیازمند بحث‌های جدی و مذاکرات پیچیده‌ای است.

از سوی دیگر طرف مقابل با همکاری آمریکا سعی در تلقین ضرب الاجل‌های ساختگی به مذاکرات و تیم ایرانی دارد که می‌تواند تخریب‌گر گفتگوها باشد.

اگرچه ایران نیز خواهان دستیابی به یک توافق خوب است و برای این هدف زمان زیادی را لازم نمی‌بیند اما هرگز نمی‌خواهد به بهای کاهش پایداری توافقات و یافتن راهکارهای عملی و موثر به این هدف برسد و در واقع حاضر نیست خطوط قرمز خود را فدای زمان کند.

تکذیب شمارش معکوس باقری

روز گذشته همچنین اطلاعات رسیده نشان داد نقل قول خبرگزاری رسمی ایرنا از علی باقری مبنی بر آغاز شمارش معکوس رسیدن به توافق ، اشتباه و ناشی از برداشت غلط خبرنگار ایرنا از محتوای مذاکرات بوده است همچنین شبکه المیادین به نقل از یک منبع ایرانی حاضر در وین گزارش داد که مذاکرات به دلیل تعلل طرف‌های اروپایی کُند پیش می‌رود و هنوز به مرحله توافق نرسیده‌ایم.

وی گزارش الرای الیوم درباره توافق دوساله را قویا رد کرده و گفته، هدف ما دستیابی به توافقی دائم است و رایزنی‌ها در این چارچوب ادامه دارد.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.