کد خبر : 13120 / /
/

اگرچه داریوش یزدانی سال‌هاست در آمریکا زندگی می‌کند ولی شرایط فوتبال ایران را همچنان به دقت زیر نظر دارد.

 

داریوش یزدانی: خوب شد که استقلال و پرسپولیس را حذف کردند

داریوش یزدانی هافبک اسبق تیم ملی و استقلال قاطعانه معتقد است حذف دو تیم پرطرفدار فوتبال کشورمان از رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا اصلاً اتفاق غیرمنتظره‌ای نبود!

 اگرچه داریوش یزدانی سال‌هاست در آمریکا زندگی می‌کند ولی شرایط فوتبال ایران را همچنان به دقت زیر نظر دارد. هافبک اسبق تیم ملی و استقلال حذف دو تیم پرطرفدار فوتبال کشورمان از رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا را به عنوان یک واقعه مثبت برای اصلاح ساختار حرفه‌ای می بیند. با یزدانی در رابطه با شرایط استقلال، ماجرای لیگ قهرمانان و بزرگان فوتبال ایران گپ زدیم و او هم مثل همیشه در گفت‌وگو با خبرورزشی، صریح و بی‌پرده حرف زد:

تفاوت نگاه

در رابطه با اینکه می‌گویند استقلال زیبا بازی نمی‌کند، به نظرم فوتبال زیبا از نگاه آدم‌ها متفاوت است. برای مثال گواردیولا دوست دارد توپ را از داخل زمین خودش در اختیار داشته باشد و آرام آرام جلو بیاورد ولی دیه‌گو سیمونه ترجیح می‌دهد فوتبال فیزیکی و استفاده از ضد حملات را در دستور کار بگذارد. به نظرم این تفاوت دیدگاه‌ها هیچ ایرادی ندارد بنابراین اگر بخواهیم استقلال امروز را تحلیل کنیم، باید گفت از نظر فنی تیم خوبی است ولی هنوز یک تیم ایده‌آل نشده است. الان استقلال تمرکز بیشتری روی دفاع دارد ولی قطعاً می‌تواند با تقویت خود در فاز تهاجمی هم عملکرد بهتری ارائه کند.

سازمان دفاعی

اینکه استقلال تعداد گل‌های خورده بسیار کمی در این فصل لیگ برتر دارد، نشان دهنده سازمان دفاعی قابل قبول آنهاست. این سازمان در ایران خوب جواب می‌دهد ولی اگر استقلال را با همین ساختار دفاعی به لیگ قهرمانان آسیا ببریم، یک تیم معمولی است. در مجموع فکر می‌کنم استقلال، پرسپولیس و سپاهان خیلی به هم نزدیک هستند و یکی از آنها عنوان قهرمانی این فصل رقابت‌های لیگ برتر را به دست می‌آورد.

جذب بازیکنان جدید

الان همه مربیان ایران می‌گویند هافبک بازیساز می‌خواهیم ولی فراموش نکنیم خلاقیت با بازیسازی دو نکته کاملاً متفاوت است. برای مثال، بختیار رحمانی یکی از بهترین هافبک‌های بازیساز طی چند سال اخیر بود ولی همه دیدیم در استقلال علیرضا منصوریان چه بلایی سرش آمد. بازیکنان خلاق و معمولاً دونده نیستند و دوست دارند با توپ بازی کنند ولی این شرایط در حال حاضر برای استقلال وجود ندارد و با سبک بازی این تیم منطبق نیست. به نظرم الان جذب یک هافبک بازیساز ساختار استقلال را برهم می‌زند. استقلال در این مقطع دو دفاع چپ و راست رو به جلو می‌خواهد. یکی مثل صابر حردانی که در فولاد بازی می‌کند. از طرف دیگر، بهتر است استقلال به جای خریدن بازیکن خارجی محمد محبی را جذب کند و او را به فوتبال ایران برگرداند. این بازیکن قطعاً در سال منتهی به جام جهانی انگیزه بسیار زیادی برای نشان دادن توانایی‌هایش به سرمربی تیم ملی دارد و فکر می‌کنم اسکوچیچ هم نظر مساعدی روی او داشته باشد.

حذف از لیگ قهرمانان

باید قبول کنیم که غیر از سپاهان و فولاد، هیچ تیم دیگر ایرانی حرفه‌ای نیست. استقلال و پرسپولیس را دوست داریم و با این دو تیم خاطرات بسیار زیادی هم برای ما زنده می‌شود ولی حقیقت این است که آنها حرفه‌ای نیستند. به نظرم اتفاقاً خوب شد که این دو تیم را کنار گذاشتند چون اگر قرار است حرفه‌ای باشیم، بالاخره باید از یک جا ساختارسازی را استارت بزنیم.

رشوه برای سندسازی

طی سالیان گذشته با سندسازی جهت حضور استقلال و پرسپولیس در لیگ قهرمانان، در حق آنها دوستی خاله خرسه کردند. بالاخره باید روند درست حرفه‌ای شدن از جایی آغاز شود. البته این نکته را هم بگویم که در سالیان قبل برخی افراد رشوه می‌گرفتند و برای تیم‌های ایرانی که می‌خواستند به لیگ قهرمانان بروند، سندسازی می‌کردند. برای همه تیم‌ها از جمله استقلال و پرسپولیس این کار را در سنوات گذشته انجام می‌دادند و به نظر من همه این افراد باید شناسایی و مجازات شوند. باید کاری کنند که این آدم‌ها به طور کامل از بدنه فوتبال اخراج شوند.

تهمت حجازی

جواد زرینچه، علی دایی و علی کریمی از جمله چهره‌های بسیار بزرگ فوتبال ایران هستند ولی حالا هیچکدام از آنها سمتی در فوتبال ما ندارند. در مورد آقای زرینچه احساس می‌کنم در فوتبال ایران آدم‌های ساده و کم حرفی مثل آقا جواد زیاد کارشان جلو نمی‌رود. البته تهمتی که ناصر حجازی فقید در بهار سال ۷۸ پس از پایان بازی استقلال - سایپا به زرینچه زد، لطمه بسیار بزرگی به این چهره ماندگار وارد کرد. خدا رحمت کند آقای حجازی را، به نظرم از سر عصبانیت آن حرف را زد و اگر الان زنده بود و در آن موقعیت قرار می‌گرفت، قطعاً دیگر چنین کاری نمی‌کرد.

بازگشت دایی

علی دایی از جمله افرادی است که "نگاه ویژه "دارد و چنین آدم‌هایی حتماً در یک مقطع آسیب می‌بینند چون بله قربان گو نیستند. امثال دایی رک حرف می‌زنند و خیلی‌ها علاقه‌ای به شنیدن چنین سخنانی ندارند. البته فوتبال ایران به علی دایی احتیاج دارد و مطمئن هستم علی‌آقا روزی دوباره به این فوتبال برمی‌گردد. دایی حتماً باید در فوتبال ایران باشد.

تهمتی که ناصر حجازی به زرینچه زد برای او گران تمام شد/ علی کریمی هنوز نمی داند در فوتبال ما می خواهتد چکاره شود!/ مطمئن باشید دایی دوباره برمی گردد

ماجرای کریمی

با علی کریمی در تیم ملی همبازی بوده‌ام ولی شناخت زیادی از روحیات او ندارم. به نظرم علی کریمی هنوز خودش نمی‌داند دقیقاً می‌خواهد در فوتبال ایران چه کاره شود. کریمی در مقطعی سرمربی سپیدرود رشت یا نفت تهران می‌شود ولی ناگهان سراغ کاندیداتوری در انتخابات فدراسیون فوتبال می‌رود! اگر اشتباه نکنم مدت‌ها قبل به او پیشنهاد حضور در هیئت مدیره باشگاه پرسپولیس را داده بودند ولی آقای کریمی آن را نپذیرفت و گفت آمادگی ندارم. اگر ایشان برای حضور در هیئت مدیره پرسپولیس آمادگی نداشت، چطوری می‌خواست رئیس فدراسیون فوتبال شود؟

شرایط فوتبال شیراز

متأسفانه از فجر سپاسی آن‌طور که باید حمایت نمی‌شود. آقای کلانتری تا یک زمانی می‌تواند به این تیم پر و بال بدهد ولی قطعاً پس از مدتی اگر حمایت لازم صورت نگیرد، همه چیز به سمت زردی پیش خواهد رفت. واقعاً چرا آن حمایتی که در اصفهان از سپاهان و ذوب‌آهن می‌شود یا نگاهی که در خوزستان به فولاد معطوف است، به تیم‌های استان فارس نمی‌شود؟ الان استان فارس بزرگ‌ترین تولیدکننده گندم در ایران است پس استان وابسته‌ای نیست و صنایع می‌توانند از تیم‌هایی نظیر فجر سپاسی و قشقایی حمایت کنند.

دایره افراد خاص

دایره مربیان در فوتبال ما اصلاً بزرگ نیست. در واقع اصلاً دایره مربیان نیست. دایره اینجنت ها هم نیست بلکه دایره برخی نفرات خاص است. من برای شما مثال می‌زنم. همین فصل تیم‌های صنعتی توسط چه کسانی بسته شده است؟ دقیقاً در همین فضا است که امثال علی دایی بیرون می مانند. در مورد خودم هم بگویم هرگز پیشنهاد رسمی از فوتبال ایران نداشته‌ام. البته قبلاً در گفت‌وگو با خبرورزشی اعلام کردم که در دوران مدیریت آقای مددی با من تماس گرفتند و هنوز هم روی حرف خودم هستم ولی کار به پیشنهاد رسمی کشیده نشد. صحبت‌هایی انجام شد ولی از نظر من پیشنهاد رسمی یعنی اینکه شرایط همکاری را برای شما ایمیل کنند.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.