کد خبر : 13135 / /
/

قرار است ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه سال ۱۴۰۱ حذف شود و قرار است این ارز فعلا فقط برای واردات گندم و دارو پرداخت شود.

 

برنامه دولت حدف ارز ۴۲۰۰ تومانی است و حالا رئیس سازمان برنامه و بودجه از طرحی خبر داده که در آن قرار است دولت به مردم «کارت خرید نان» بدهد. طرحی که بر اساس آن احتمالا نان دو نرخی می‌شود! اما جزئیات یارانه و کارت مخصوص نان چیست؟ 

قرار است ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه سال ۱۴۰۱ حذف شود و قرار است این ارز فعلا فقط برای واردات گندم و دارو پرداخت شود. اما در نهایت برنامه دولت حذف این ارز است. اما دولت گفته برنامه‌ای با عنوان «کارت نان» دارد تا نان را با قیمت کنونی به دست مردم برساند.

ماجرای کارت نان چیست؟

اما کارت نان چیست؟ مسعود میرکاظمی گفته جزئیات کارت نان در دولت در حال بررسی است و هنوز نهایی نشده. اما پیشنهاد اولیه این است که ارز ترجیحی نان حذف شود و دولت به مردم کارت مخصوص خرید نان بدهد.

مردم می‌توانند با این کارت نان را با قیمت فعلی از نانوا بخرند و بعدا دولت مابه‌التفاوت قیمت واقعی و قیمت یارانه‌ای نان را به نانوا پرداخت می‌کند. به عبارتی در این شیوه خرید نان، همان قیمت قبلی نان از کارت نان افراد کسر می‌شود، ولی به نانوا قیمت جدید پرداخت می‌شود.

میرکاظمی اعلام کرده که طرح پرداخت کارت نان، در بانک مرکزی و وزارت اقتصاد در حال بررسی است و هنوز نهایی نشده. اما این طرح در همین ابتدای کار ابهامات و سوالات زیادی ایجاد می‌کند.

اولین سوال این است که آیا پرداخت کارت نان به معنای تعیین سهمیه مشخص تعداد نان برای هر خانوار طی یک ماه است؟ یعنی دولت بر اساس تعداد اعضای خانوار به آنها سهمیه یا کوپن خرید نان می‌دهد و مازاد بر آن را مردم باید با قیمت آزاد بخرند؟ مانند سهمیه بنزین که ماهانه سهمیه مشخصی پرداخت می‌شود و مازاد این سهمیه، با قیمت آزاد محاسبه می‌شود؟

اگر چنین باشد به معنای دو نرخی شدن قیمت نان است و بعد از این نان هم مانند بنزین قیمت آزاد و یارانه‌ای خواهد داشت.

سوال دیگری که مطرح می‌شود این است که آیا کارت خرید نان به صورت نقدی شارژ می‌شود و یا مانند کارت بنزین است؟ به عبارتی سوال این است که آیا امکان برداشت نقدی از کارت مخصوص نان وجود دارد و یا نه؟

پرداخت یارانه نان جدی است؟

البته در نشست روز گذشته کمیسیون تلفیق مساله پرداخت یارانه نان هم مطرح شده است. احتمالا چنن پیشنهادی به این معناست که دولت به جای پرداخت کارت نان، ماهانه مبلغی را به‌عنوان یارانه نان به مردم بدهد.

این به معنای پرداخت یارانه جدید در اقتصاد ایران است. یارانه‌ای که به نظر می‌رسد مبلغ آن بسیار کم است! دولت سالانه چهار هزار میلیارد تومان یارانه نان پرداخت می‌کند. یعنی یارانه‌ای که با کمک آن نان ارزان به دست مردم برسد. حالا اگر قرار باشد قیمت نان آزاد شود و دولت یارانه آن را به مردم بدهد، به هر نفر ماهانه چقدر یارانه نان پرداخت می‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز، با احتساب اعتبار چهار هزار میلیارد تومانی و جمعیت ۸۴ میلیون نفری ایران، سهم هر فرد از یارانه نان ماهانه چهار هزار تومان می‌شود! معادل خرید دو عدد نان سنگک!

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.