کد خبر : 13224 / /
/

در یک سال گذشته خودروهای خارجی به دلیل نوسان و افزایش قیمت دلار، افزایش قیمت زیادی را داشتند. بعضی از خودروهای خارجی حدود ۹۰ درصد افزایش قیمت را ثبت کردند.

 

قیمت خودروهای خارجی در چند وقت گذشته با افزایش قیمت دلار، یا افزیش قیمت همراه بودند. در دو هفته گذشته روند قیمت دلار نزولی شد، با کاهش نرخ ارز قیمت خودروهای خارجی کاهشی می‌شود؟

 در یک سال گذشته خودروهای خارجی به دلیل نوسان و افزایش قیمت دلار، افزایش قیمت زیادی را داشتند. بعضی از خودروهای خارجی حدود ۹۰ درصد افزایش قیمت را ثبت کردند.

به عنوان مثال خودروی چک S5 اتوماتیک که در سال ۹۶ حدود ۹۰ میلیون تومان قیمت داشت در دی ۱۴۰۰ به بالای ۹۰۰ میلیون تومان رسیده است. همچنین خودروی رنو تالیسمان از قیمت ۲۱۵ میلیون تومان به یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشته است.

قیمت دلار در سال ۹۷ حدود ۱۰ هزار تومان قیمت داشت و در ۱۴۰۰ به ۳۲ هزار تومان هم رسید. دلار در این سه سال حدود ۶۵ درصد رشد کرده است.

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره احتمال کاهش قیمت خودروهای خارجی توضیح داد: بازار در رکود است و کاهش قیمت‌ها بسیار بعید است.

دادفر کاهش قیمت دلار در قیمت خودروهای خارجی را بی‌اثر خواند و ادامه داد: تنها آزادسازی واردات خودرو می‌تواند اثر کاهشی زیادی را در بازار خودروهای خارجی داشته باشد. اگر واردات خودرو آزاد شود قیمت‌ها در بازار خودروهای خارجی کاهشی می‌شود.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در پایان توضیح داد که معاملات در بازار خودروهای خارجی کاهش یافته و تقریبا به صفر رسیده است. این وضعیت در بازار موجب شده است قیمت‌ها مشخص نباشد.

همین مساله در بازار خودروهای خارجی موجب شده است یک حباب در قیمت خودروهای ایجاد شود. با توجه به اینکه نسبت کاهش قیمت دلار در یک ماه گذشته نسبت به افزایش نرخ ارز در سه سال گذشته درصد پایین‌تری بوده است، کاهش قیمت سه و یا چهار هزار تومانی قیمت دلار در بازار خودروهای خارجی اثری ندارد.

بنا به گفته مهدی دادفر تنها مساله آزادسازی واردات خودرو و حذف تعرفه واردات می‌تواند قیمت خودروهای خارجی را کاهش دهد.

ثبات در قیمت خودروهای خارجی

در بازار خودروهای خارجی در چند روز گذشته نوسان زیادی ثبت نشده است. بسیاری از خودروهای خارجی در چند روز گذشته افزایش و یا کاهش چشم‌گیری نداشته‌اند. تعداد کمی از خودروها نوسان قیمت کمتر از ۱۰ میلیون تومان را ثبت کردند که با توجه به قیمت خودرو درصد قابل توجهی نبوده است.

همچنین تعدادی از خودروهای خارجی در ابتدای دی ۱۴۰۰ با توجه به افزایش قیمت دلار افزایش قیمت داشتند اما با کاهش قیمت دلار کاهش زیادی را ثبت نکردند و در همان قیمت‌ها باقی ماندند.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.