کد خبر : 13643 / /
/

باقری دقایقی پیش برای ملاقات با انریکه مورا وارد هتل کوبورگ شد و سپس قرار است با نمایندگان انگلیس، فرانسه و آلمان دیدار کند. جلسات در سطح کارشناسی نیز در خصوص موضوعات مختلف، با تمرکز ویژه بر رفع تحریم‌ها جریان دارد.

 

رئیس هیات مذاکره‌کننده ایران امروز با انریکه مورا درباره مذاکرات وین دیدار خواهند داشت

 

 باقری دقایقی پیش برای ملاقات با انریکه مورا وارد هتل کوبورگ شد و سپس قرار است با نمایندگان انگلیس، فرانسه و آلمان دیدار کند. جلسات در سطح کارشناسی نیز در خصوص موضوعات مختلف، با تمرکز ویژه بر رفع تحریم‌ها جریان دارد.

رئیس هیئت مذاکره‌کننده کشورمان همچنین روز گذشته (پنجشنبه) به صورت دو جانبه با میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات وین و انریکه مورا هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام دیدار و گفتگو کرد.

این گفتگوها به منظور تکمیل پیش‌نویس متن توافقات و تصمیم‌گیری در مورد برخی موضوعات اختلافی برگزاری می‌شود و به گفته مذاکره‌کننده ارشد چین، هیاتهای مذاکره‌کننده طی دو روز گذشته در قالب‌های مختلف دوجانبه و چندجانبه در مورد مسائل اساسی دیدار کردند تا اختلافات در مورد رفع تحریم‌ها، تضامین و راستی‌آزمایی را بیشتر کاهش دهند.

هیات جمهوری اسلامی ایران به ریاست علی باقری کنی با جدیت برای حصول توافق در مذاکرات وین حضور و تاکید دارد هرچقدر طرف مقابل آمادگی جدی‌تری برای لغو تحریم‌ها داشته باشد زمان دست یابی به توافق نهایی کوتاه‌تر خواهد بود.

گفتگوی امیرعبداللهیان و گوترش

حسین امیرعبداللهیان در گفتگو با دبیر کل سازمان ملل به وضعیت یمن و تشدید حملات به مناطق غیر نظامی اشاره کرد و بر رویکرد مستمر جمهوری اسلامی ایران در حمایت از راه حل سیاسی برای پایان بخشیدن به جنگ در یمن تاکید کرد.

وزیر خارجه کشورمان در ادامه با اشاره به رویکرد سازمان ملل برای پایان بخشیدن به محاصره انسانی، تحقق آتش بس و انجام گفتگو‌های سیاسی در یمن، خواستار ایفای نقش بیشتر دبیرکل در رفع محاصره انسانی و توقف بمباران‌های گسترده مناطق غیر نظامی شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی روند مذاکرات وین برای لغو تحریم‌ها را مثبت خواند. او گفت که جمهوری اسلامی اداره جدی دارد تا در کوتاه‌ترین زمان به توافقی خوب در مذاکرات وین برسد.

 ضرورت انجام اقدامات عملی و ملموس

وی همچنین در ادامه با تاکید بر عدم اعتماد به حاکمان کاخ سفید، بر ضرورت انجام اقدامات عملی و ملموس و قابل راستی آزمایی طرف غربی و آمریکا برای اثبات دستیابی به توافق در  پایدار و قابل اتکا در مذاکرات وین تاکید کرد.

دبیر کل سازمان ملل نیز در این گفتگوی تلفنی از مواضع سازنده جمهوری اسلامی ایران قدردانی و استقبال کرد. این مواضع شامل حمایت از روند دستیابی به صلح، پایان حملات نظامی، توجه به مباحث انسان‌دوستانه و آغاز گفتگو‌های سیاسی برای حل مسائل و مشکلات است.

آنتونیو گوترش همچنین به تداوم تلاش‌ها برای تشکیل دولت فراگیر و متشکل از گروه‌ها و اقوام مختلف افغانستان تاکید کرد. به اعتقاد او، باید شرایط مناسب برای برخورداری همه شهروندان افغانستان و بخصوص زنان و کودکان از حقوق انسانی و امکان بهره مندی از آموزش ایجاد شود.

دبیرکل سازمان ملل گفت: « سازمان ملل همواره با تمام توان و امکانات خود برای دستیابی به توافق هسته‌ای و صلح بین المللی حمایت کرده است.»

توجه به وضعیت آوارگان افغانستانی، ضرورت تشکیل دولت فراگیر در افغانستان، آمادگی ایران برای تسهیل ارسال کمک‌های انسانی بین‌المللی از جمله موضوعاتی است که در تماس تلفنی امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل مطرح شد.

ایران و آمریکا توافق می‌کنند؟

«برت مک‌گورک» هماهنگ‌کننده خاورمیانه کاخ سفید، با اشاره به مذاکرات وین، مدعی شد که ایران و آمریکا در آستانه بازگشت به توافق هسته‌ای قرار دارند.

نشریه آکسیوس با بیان آن‌که این خوش‌بینانه‌ترین بیانیه دولت آمریکا تا به امروز است، نوشت که هماهنگ‌کننده خاورمیانه کاخ سفید مدعی است که «آمریکا و ایران در تیررس یک توافق احتمالی قرار دارند»، اما این مقام کاخ سفید نمی‌خواهد آن را به چالش بکشد.

البته برت مک‌گورک توضیحی برای این ادعای خود ارائه نکرده است.

این مقام کاخ سفید علیرغم این خوش‌بینی نسبی از آمادگی آمریکا برای شکست مذاکرات وین خبر داد. او مدعی شد: «مذاکرات وین در حال نزدیک شدن به نقطه اوج است. آمریکا به زودی متوجه می‌شود که آیا ایران این آمادگی را دارد تا به پایبندی کامل به توافق هسته‌ای برسد و شرایط واشنگتن را بپذیرد.»

برت مک‌گورک همچنین مدعی شد: « دولت بایدن همچنان بر بازگرداندن توافق سال ۲۰۱۵ متمرکز است و تمایلی به توافق کوتاه مدت ندارد. خروج از توافق هسته‌ای در دولت پیشین ما را در بحران هسته‌ای قرار داد.»

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.