کد خبر : 13683 / /
/

در گزارش سالانه هزینه‌های زندگی در جهان که از سوی اکونومیست منتشر می‌شود، شهرهای اصلی جهان مورد بررسی قرار گرفته و هزینه‌های زندگی در این شهرها با یکدیگر مقایسه شده‌اند.

 

بررسی جدید اکونومیست نشان می‌دهد تهران بیشترین میزان گرانی در جهان را داشته است و همین اتفاق باعث شده رتبه تهران در بین گران‌ترین شهرهای جهان از ۷۹ به جایگاه ۵۰ برسد.

در گزارش سالانه هزینه‌های زندگی در جهان که از سوی اکونومیست منتشر می‌شود، شهرهای اصلی جهان مورد بررسی قرار گرفته و هزینه‌های زندگی در این شهرها با یکدیگر مقایسه شده‌اند. در این گزارش ۲۰۰ کالا و خدمات اصلی در ۱۷۳ شهر اصلی جهان از جمله تهران مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

نرخ تورم قیمت‌ها در سراسر جهان در پنج سال گذشته بی‌سابقه بوده است. تورم در ارز داخلی کشورها در سال ۲۰۲۱ به میزان ۳/۵ درصد افزایش داشت. این در حالی است که قبل از کرونا تورم در سال ۲۰۲۰ فقط ۱/۹ درصد افزایش داشت. مشکلات زنجیره منابع و تقاضای بالا باعث افزایش قیمت کالاها شده است. بیشترین افزایش قیمت مربوط به بنزین بود که به طور متوسط ۲۱ درصد افزایش قیمت داشت.

تل‌آویو به دلیل وضعیت ارز نابسامان و افزایش قیمت در بیش از ۲۰ درصد کالاها و همچنین افزایش قیمت مسکن، جایگاه اول در این رتبه‌بندی را به خود اختصاص داده است. رم اما به دلیل کاهش قیمت شدید در کالاهای سوپرمارکتی و لباس‌ها بیشترین تنزل رتبه را داشته و به شهر ارزان‌تری تبدیل شده است.

تهران در کجای رتبه‌بندی قرار دارد؟

مانند سال ۲۰۲۰، تهران بیشترین میزان گرانی و افزایش قیمت را داشته است و بیش از هر شهر دیگری در این رتبه‌بندی بالا رفته است. رتبه قبلی تهران در بین گران‌ترین شهرهای جهان ۷۹ بود که اکنون با ۵۰ رتبه تغییر در جایگاه ۲۹ قرار دارد. اکونومیست مدعی شده تحریم‌های آمریکا که منجر به افزایش قیمت‌ها، کمبود کالا و افزایش قیمت کالاهای وارداتی شده، بزرگترین دلیل بوده است.

تهران در بین تمام شهرهای جهان بیشترین میزان افزایش هزینه‌های زندگی را داشته و به رتبه ۲۹ در بین گران‌ترین شهرهای جهان رسیده است.

اکثر شهرهای ایالات متحده به دنبال تزریق پول به اقتصاد آن در این رتبه‌بندی پاین آمده‌اند. شهر دمشق، پایتخت سوریه و شهر طرابلس، پایتخت لیبی ارزان‌ترین شهرهای جهان هستند. هر دو این شهرها با مشکلات سیاسی و اقتصادی فراوانی روبه‌رو هستند.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.