کد خبر : 13737 / /
/

قیمت طلا با ریزش ۷۰ دلاری در هفته گذشته که به دنبال اعلام نتیجه نشست سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا روی داد، سرمایه گذاران را ناامید کرد اما توجه بازارها اکنون به سمت آمار اقتصادی جلب شده که ممکن است به حدی نامطلوب باشد که روند نزولی این فلز ارزشمند را معکوس کند.

 

با ادامه کاهش قیمت دلار در بازارهای داخلی، قیمت طلا و سکه نیز با کاهش همراه شد و هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۲۳۰ هزار ۴۳۰ تومان معامله شد

قیمت طلا با ریزش ۷۰ دلاری در هفته گذشته که به دنبال اعلام نتیجه نشست سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا روی داد، سرمایه گذاران را ناامید کرد اما توجه بازارها اکنون به سمت آمار اقتصادی جلب شده که ممکن است به حدی نامطلوب باشد که روند نزولی این فلز ارزشمند را معکوس کند.

بر اساس گزارش ایسنا، جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا چهارشنبه گذشته اظهار کرده بود وضعیت تورم در آمریکا اندکی وخیم‌تر از دسامبر شده و فضای زیادی برای افزایش نرخها بدون آسیب زدن به بازار کار وجود دارد. این اظهارات باعث سقوط اونس طلا به پایین مرز بااهمیت ۱۸۰۰ دلار شد و بهای هر اونس طلا در معاملات روز جمعه بازار آتی آمریکا هشت دلار و ۴۰ سنت، معادل ۰.۵ درصد کاهش یافت و در ۱۷۷۸ دلار و ۸۰ سنت بسته شد و بیش از دو درصد کاهش هفتگی به ثبت رساند.

دانیل پاویلونیس، کارگزار ارشد کالا در شرکت “آر جی او فیوچرز” در این باره گفت: سطح ۱۸۰۰ دلار مانند یک مغناطیس است. ما از ژوئن سال گذشته در این سطح بوده‌ایم. بانک مرکزی آمریکا و دلار قوی، روند صعودی قیمت طلا را تحت تاثیر قرار داده‌اند. در بلندمدت بانک مرکزی آمریکا ممکن است نخواهد واقعا با این سرعت عمل کند. من این کاهش قیمت را فرصتی برای خرید می بینم.

افزایش احتمال افت سکه

سکه امامی در روز یکشنبه همزمان با افت قیمت دلار در بازار داخلی از موقعیت خود عقب‌نشینی کرد. افت شدید قیمت طلای جهانی و تغییرات محدود نرخ دلار باعث شد تا بازار از نظر بنیادی ظرفیت افت قیمت را داشته باشد.

بر این اساس هر سکه امامی روز گذشته در قیمت ۱۲میلیون و ۳۶۰هزار تومان با حجم معاملات پایین مورد داد و ستد قرار گرفت. لازم به ذکر است از دلایلی که می‌توان به کاهش حجم معاملات سکه اشاره کرد، خروج سرمایه‌گذاران از این بازار و ورود آنها به بازار ارز اشاره کرد.

علاوه‌بر این به گفته برخی از کارشناسان بازار طلا در صورتی‌که این فلز گرانبهای داخلی در زیر سطح ۱۲‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان باقی بماند، می‌توان انتظار افت تا مرز ۱۲‌میلیون تومان را برای کوتاه‌مدت داشت.

بهای طلا بر سر دوراهی

با نزدیک‌شدن به پایان اولین‌ماه معاملاتی سال۲۰۲۲، واکنش اونس طلا در بازار جهانی نسبت به اعلام جنگ‌طلبانه فدرال‌رزرو مبنی‌بر افزایش نرخ بهره در ‌ماه مارس قابل‌توجه بوده است، به‌طوری‌که باعث شد اونس طلا هفته گذشته پس از این نشست افت زیادی را متحمل شود و سطوح حمایت‌های فنی مختلف خود را از دست بدهد و تا سطح ۱۷۹۰‌دلار کاهش یابد.

به موجب همین امر طلای جهانی عملکرد منفی ۵/ ۲‌درصد را برای هفته گذشته ثبت کرد. به‌نظر می‌رسد طلا سیگنال‌های کاهشی زیادی از بیانیه و سخنان رئیس فدرال‌رزرو دریافت کرده باشد، اما با این حال عده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای از تحلیلگران بر این باور هستند که بهای اونس طلا طی معاملات هفته‌جاری روند صعودی را در پیش خواهد گرفت و برخی دیگر از کارشناسان نزولی‌بودن قیمت طلا را پیش‌بینی می‌کنند.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.