کد خبر : 13869 / /
/

یارانه ها در 1401 چقدر می شد؟| مبلغ یارانه در 1401| افزایش مبلغ یارانه

هادی سبحانیان گفت: دولت از نظر تامین مالی مشکلی برای تامین ۹ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای سال آینده ندارد اما از منظر اقتصادی مهمترین شرط حذف ارز ۴۲۰۰ وجود کارت‌ یارانه‌ای است.

یارانه نقدی به شکل کارت اعتباری در اختیار مردم قرار می گیرد. یارانه تا کنون مبلغ 45000 تومان باقی مانده بود. قرار است با تغییر شکل یارانه مبلغ آن هم افزایش یابد.  گفته شده تا پایان سال کارت یارانه جدید آماده است. جزئیات بیشتر در مورد یارانه جدید را در این خبر ملاحظه می کنید. 

معاون وزیر اقتصاد گفت: با همکاری‌های دستگاه‌های مختلف تا انتهای امسال کارت یارانه‌ جدید آماده خواهد شد.

یارانه جدید چه زمانی اعطا می شود؟

به نقل از ایلنا، هادی سبحانیان گفت: دولت از نظر تامین مالی مشکلی برای تامین ۹ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای سال آینده ندارد اما از منظر اقتصادی مهمترین شرط حذف ارز ۴۲۰۰ وجود کارت‌ یارانه‌ای است. با زحمات و همکاری‌های دستگاه‌های مختلف تا انتهای امسال کارت یارانه‌ای آماده خواهد شد و می‌توان از سال آینده این کارت‌های اعتباری و یارانه‌ای را شارژ کرد و در اختیار مخاطب هدف قرار داد، بنابراین با وجود کارت‌های اعتباری و یارانه‌ای معتقدیم حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به نفع اقتصاد خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که امسال میزان استفاده مازاد از ارز ۴۲۰۰ تومانی چقدر بوده است؟ گفت: قانون بودجه به دولت اجازه داده بود که برای سال ۱۴۰۰ تا سقف هشت میلیارد دلار از ارز ترجیحی استفاده کند اما با اتمام هشت میلیارد دلار مصوب در بودجه ۱۴۰۰ دولت توانست مجوز استفاده از ارز ترجیحی تا سقف حدود ۱۴ میلیارد دلار را بگیرد البته اعداد دقیق در این باره را بانک مرکزی باید اعلام کند.

کاهش مبلغ یارانه معیشتی؟

سبحانیان با بیان اینکه معتقدم حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی معنای دقیقی از برنامه‌ دولت برای حمایت از قشرهای هدف و ضعیف را منعکس نمی‌کند گفت: قرار نیست چیزی از یارانه و حمایت‌های مردمی کم شود بلکه فقط دولت به دنبال تغییر روش حمایت از مردم و حمایت به صورت مستقیم است، معتقدیم این شیوه فعلی غیرموثر بوده و اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به برخی از کالاها نه تنها نتوانست مانع از افزایش قیمت‌ها شود بلکه به ایجاد تورم پایدار در اقتصاد کشور دامن زد.

معاون امور اقتصادی وزارت اقتصاد تاکید کرد: قرار نیست تغییر شیوه حمایت از مردم و ارایه کارت یارانه‌ای باعث افزایش قیمت‌ها شود.

وی در پاسخ به این سوال که در صورت تصویب ابقای ۹ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه سال آینده، این تصمیم آیا اثرات تورمی خواهد داشت گفت: اگر ۹ میلیارد دلار از ذخایر بانک مرکزی تامین نشود و منجر به کسری بودجه نباشد، آثار تورمی نخواهد داشت اما آنجایی که به تورم دامن می‌زند که از ذخایر بانک مرکزی برای تامین آن استفاده شود و تخصیص آن به کالاهای اساسی باعث کسری بودجه سال آینده باشد.

سبحانیان  با بیان اینکه با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌توانیم منافعی را به دست بیاوریم که این منافع مستقیما به قشر مورد حمایت اصابت کند گفت: از طریق این روش نه تنها به صورت مستقیم می‌توانیم از مردم حمایت کنیم و جلوی تورم پایدار را در کشور بگیریم بلکه به تولید داخل برخی از اقلام مانند دانه‌های روغنی کمک خواهیم کرد.

یارانه نقدی جدید در بهمن ماه

قرار بود همزمان با واریز یارانه معیشتی بنزین یارانه جدید نیز واریز شود اما انجام نشد، سپس اعلام شد که واریز یارانه جدید به ماه بعد موکول شده است.

طبق گفته معاون اقتصادی رئیس‌جمهور، قرار بود در دی ماه یک خانوار چهار نفره ۸۰۰ هزار تومان یارانه نقدی دریافت کند.

مبلغ یارانه جدید قرار بود پلکانی باشد، یعنی دهک‌های اول تا چهارم نفری ۱۲۶ هزار تومان و دهک‌های پنجم تا هفتم ماهانه ۹۰ هزار تومان یارانه بیشتر بگیرند. تعداد مشمولان نیز همان ۶۰ میلیون نفری است که یارانه معیشتی دریافت می‌کند.

آنطور که دولت اعلام کرده قرار است یارانه جدید منابع جدیدی که از حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی به دست می‌آید پرداخت شود. در حال حاضر نیز لایجه حذف آن به مجلس رفته و تصمیم نهایی را باید نمایندگان مجلس بگیرند.

اگر نمایندگان برای حذف ارز ترجیحی چراغ سبز نشان دهند، احتمالا دولت همزمان با واریز یارانه معیشتی یارانه جدید نیز واریز می‌شود، در غیر این صورت امکان موکول شدن آن به زمان دیگری وجود دارد.

تخصیص یارانه به خانواده‌ها

واریز یارانه پنهان موجود در ارز ۴۲۰۰ تومانی به حساب خانواده‌ها از راهکارهایی است که برخی آن را مطرح کرده‌اند تا اثر واسطه واردکننده و تولید‌کننده و مصرف‌کننده کاهش پیدا کند. در این میان اما موضوع مهمی که بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر آن تاکید ویژه دارند؛ مشخص کردن قطعی، شفاف و صریح افرادی است که باید از یارانه مورد نظر در حوزه‌های مختلف بهره‌مند شوند. ابهام در دهک‌های اقتصادی کشور از مهم‌ترین چالش‌هایی است که می‌تواند آینده طرح حذف ارز ترجیحی را با معضلاتی روبه‌رو کند.

حذف تدریجی ارز ۴۲۰۰ تومانی

راهکار پیشنهادی دیگر این است که بودجه اختصاص یافته به منظور تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی به صورت تدریجی حذف شود تا هم از تبعات اقتصادی و هم پیامدهای روانی آن کاسته شود. این پیشنهاد به ویژه در گروه کالاهایی چون دارو و گندم بیشتر مورد تاکید است و برخی نمایندگان مجلس هم موافق این شیوه هستند.

«سیدناصر موسوی لارگانی» رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از پیشنهاد دهندگان این موضوع، گفته است: «در برخی کالاها مثل دارو نمی‌توانیم به یکباره به طور کامل ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کنیم، چون مردم با چالش‌های جدی روبه‌رو می‌شوند؛ پیشنهاد این است که دولت با یک برنامه‌ریزی کاری انجام دهد تا دهک‌های پایین جامعه دچار مشکل نشوند، چون تامین دارو برای این قشر با نرخ آزاد در بازار غیرممکن است». تامل در نحوه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای دو گروه از کالاهای اساسی؛ گندم و دارو در بسیاری از اظهارات کارشناسان اقتصادی هم مورد تاکید است و دولت هم در این حوزه با احتیاط‌های بسیاری حرکت خواهد کرد.

ارائه کارت الکترونیک

کارت الکترونیک، کارت کالا، کارت نان و... از دیگر پیشنهاداتی است که به دولت در مسیر کاستن از تبعات ارز ۴۲۰۰ تومانی داده می‌شود. به گفته «مهرداد لاهوتی» نماینده پیشین مجلس و معاون پارلمانی و امور حقوقی اتاق تعاون ایران، افزایش یارانه دهک‌های پایین جامعه به طور کارت اعتباری که تنها برای خرید گوشت، مرغ، شیر و تخم‌مرغ استفاده کنند از تمهیداتی است که می‌تواند در این زمینه مفید باشد. انگیزه چنین پیشنهادی را می‌توان در دغدغه‌هایی دانست که در ارائه کارت الکترونیک وجود دارد و برخی از کارشناسان معتقدند با ارائه این کارت، ممکن است خانواده آن را با توجه به اولویت‌های خود مصرف کند که از یک سو می‌تواند مشکلاتی در حوزه تغذیه به وجود آورد و از سوی دیگر تولیدکنندگان مواد غذایی را به دلیل کاهش خرید در تنگنا قرار دهد.

پیشنهاد اختصاص یارانه مستقیم به حوزه تولید، کوپن یا کالابرگ به خانواده‌ها حمایت از صندوق‌های بازنشستگی تامین اجتماعی، لشکری و کشوری، حذف محدودیت و ممنوعیت صادرات هم از دیگر پیشنهاداتی است که طی روزها و هفته‌های گذشته ارائه شده است.

قدر مسلم آن است که دولت در مسیر اجرای این هدف خود با راهکارهای بسیاری روبه‌روست که ناگزیر به انتخاب یکی از آن‌هاست. انتخابی که به طور قطع تبعات و آسیب‌هایی هم در پی خواهد داشت اما به این دلیل که اجرای آن می‌تواند درصدی از عدالت را به جامعه بازگردانده و فساد را کاهش دهد؛ دولت سختی‌های آن را به جان می‌خرد

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.