کد خبر : 13873 / /
/

پرونده پرداخت سود سهام عدالت سال ۱۳۹۸ هنوز به طور کامل بسته نشده است.

سهام عدالت تا پایان سال پرداخت می شود. سهام عدالت سال 99 احتمالا تا پایان سال 1400 پرداخت می شود. سود سهام عدالت تا 600 هزارتومان است. این در حالی است که هنوز سود سهام عدالت سال 98 به طور کامل پرداخت نشده است. اخبار جدید درباره پرداخت سهام عدالت را در این خبر ملاحظه می کنید.

با نزدیک شدن به پایان سال، زمزمه‌های پرداخت سود سهام عدالت سال ۱۳۹۹ نیز به گوش می‌رسد. سودی که طبق گفته مسئولان حتما تا پایان سال پرداخت خواهد شد و میزان آن نیز بین ۵۵۰ تا ۶۰۰ هزار تومان تخمین زده شده است.

اخبار درباره پرداخت سود سهام عدالت

 پرونده پرداخت سود سهام عدالت سال ۱۳۹۸ هنوز به طور کامل بسته نشده است که اخبار مختلفی درمورد پرداخت سود سال ۱۳۹۹ به گوش میرسد. درواقع ۹۸ درصد سود سهام عدالت سال ۱۳۹۸، طی دو مرحله به حساب مشمولان واریز شد و دو درصد آن که باید از سوی برخی شرکت‌ها از جمله مخابرات پرداخت می‌شد هنوز باقی مانده است.

در هر حال چندی پیش پرداخت سود ۶۰۰ هزار تومانی سهام عدالت از سوی حسین قربانزاده، رئیس سازمان خصوصی‌سازی مطرح شد. وی اعلام کرد که سود سال ١٣٩٩ سهام عدالت شرکت‌های غیر بورسی حدود ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان و سود شرکت‌های بورسی حدود ۲۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است که جمعا حدود ۳۱ هزار میلیارد تومان می‌شود که نسبت به سال قبل افزایش داشته است. بر این اساس به طور متوسط به هر مشمول ۶۰۰ هزار تومان تا پایان امسال پرداخت خواهد شد.

ارزش سهام عدالت چقدر است؟

البته نمیتوان این موضوع را نادیده گرفت که سود سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۸ افزایش چشم گیری داشته است. چرا که سود سهام عدالت برای مشمولی که سهام عدالت یک میلیون تومانی داشت ۳۷۱ هزار تومان، برای مشمولی که سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی داشت، ۱۹۷ هزار تومان، برای مشمولی که سهام عدالت ۴۹۲ هزار تومانی داشت، ۱۸۲ هزار تومان و برای مشمولی که سود ۴۵۲ هزار تومانی داشت نیز ۱۶۸ هزار تومان بود.

البته قطعا برای سود سال ۱۳۹۹ نیز به همه مشمولان ۶۰۰ هزار تومان تعلق نمیگیرد و هر مشمول بر اساس ارزش اولیه سهام عدالت خود، سود دریافت خواهد کرد. در این راستا نیز سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی از واریز حدود ۵۵۰ هزار تومان سود سهام تا آخر اسفند به حساب سهامداران خبر داده است. وی همچنین بر این نکته تاکید کرده است که بخشی از سود هم در قالب افزایش سرمایه به دارایی مردم افزوده خواهد شد.

اینکه نحوه پرداخت سود به چه صورت خواهد بود هنوز مشخص نیست. در واقع هر چند زمزمه‌های پرداخت سود از طریق سجام به گوش میرسد اما این موضوع هنوز قطعی نشده و ممکن است واریز سود طبق روال سال‌های گذشته باشد.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی از افزایش میزان سود سهام عدالت شرکت‌های حاضر در سبد سهام عدالت در سال ۱۳۹۹ خبر داده است.

حسین قربان‌زاده اعلام می‌گوید: براساس محاسبات، احتمالا تا پایان سال رقمی حدود ۶۰۰ هزار تومان به حساب هر سهامدار پرداخت شود.

بنا بر اظهارات او، جمع سود سال ۹۸ که سال گذشته به حساب سهامداران پرداخت شد، حدود ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود که امسال این عدد به بیش از ۳۱ هزار میلیارد تومان رسید.

۲ گزاره اشتباه درباره سود سهام عدالت

در اظهارات قربان‌زاده دو گزاره ضد و نقیض وجود دارد. اول این که پس از آزادسازی سهام عدالت از خرداد سال قبل، دیگر این سهام در اختیار سازمان خصوصی‌سازی نیست. در واقع  سازمان خصوصی‌سازی نمی‌تواند از شرکت‌ها درخواست کند که سود خود را به سازمان بدهند تا سازمان به حساب سهامداران واریز کند.

از خرداد پارسال سهامداران سهام خود را به دو روش مستقیم و غیرمستقیم آزادسازی کرده‌اند. مدیران سابق سازمان خصوصی‌سازی نیز در سال گذشته اعلام کردند که آخرین سودی که این سازمان به حساب سهامداران واریز می‌کند، سود سهامداران در سال ۹۸ است.

عبارت خلاف واقع دوم در خصوص مبلغ سود سهام عدالت است. از آنحایی که قربان‌زاده می‌گوید جمع کل سود سه برابر پارسال است، قاعدتا باید میزان دریافتی سهامداران نیز سه برابر شود.

در سال گذشته برای دارندگان سهام یک میلیون تومانی مبلغ ۳۷۰ هزار تومان سود واریز شد، البته این مبلغ ۹۰ درصد کل سود بود و ۱۰۰ درصد آن حدود ۴۱۱ هزار تومان برآورد می‌شود.

اگر میزان سود واریزی را همان ۳۷۰ هزار تومان فرض کنیم، با سه برابر شدن جمع کل سود، کسی که سهام عدالت یک میلیون تومانی دارد باید امسال یک میلیون و ۱۱۰ هزار تومان سود دریافت کند. همچنین فردی که برگه سهام ۵۳۲ هزار تومانی دارد باید در امسال مبلغ ۶۰۰ هزار تومان سود بگیرد.

در واقع رئیس سازمان خصوصی سازی میزان افزایش کل سود را سه برابر اعلام کرد اما میزان سود واریزی را کمتر از دو برابر افزایش داد.

تاریخ واریز سود سهام عدالت

علی اکبر حیدری گفت: در جلسه کارگروه سهام عدالت نسبت به پرداخت به موقع سود سهام به دارندگان سهام عدالت به صورت علی الحساب تا پایان سال تاکید شد.

او می گوید: نسبت به وصول دقیق سود از شرکت های سرمایه پذیر و پرداخت آن تاکید داریم اما نسبت به اعداد احتمالی برای وصول سود ابهام وجود دارد.  چرا که عملکرد سال ۹۸ برخی از شرکت‌های سرمایه پذیر(سهام عدالت) تا امروز مشخص نیست. سود سهام عدالت سال ۹۹ قطعا بیشتر از سال ۹۸ خواهد بود.

او گفت: این عددهای مطرح شده (۶۰۰ هزار تومان) برای سود شناسایی شده است، اما وصول و توزیع آن به این میزان مشخص نیست.

هفته گذشته قربانزاده رئیس سازمان خصوصی سازی در گفتگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، گفته بود: براساس محاسبات انجام شده، احتمالا تا پایان امسال رقمی حدود ۶۰۰ هزار تومان به حساب هر سهامدار پرداخت شود.

سود سال ۹۸ سهام عدالت در دو مرحله و به صورت ناقص پرداخت شد.

 سود سهام عدالت نقدی پرداخت می شود؟

هنوز جزئیات واریز سود سهام عدالت سال ۹۹ مشخص نیست و قرار است ظرف یکی دو روز آینده درباره آن تصمیم‌گیری شود. اما سود سهام عدالت سال ۹۸ که به حساب مشمولان واریز شد، هم نقدی بود و هم در قالب سهام.

آنگونه که سازمان بورس اعلام کرد ۹۴ درصد سود سهام عدالت مربوط به عملکرد سال ۹۸ شرکت‌های سرمایه‌پذیر نقدی به حساب دارندگان سهام عدالت واریز شد و ۴ درصد هم در قالب سهام به مردم پرداخت شد. سهام داده شد.

اما حالا برخی از نمایندگان مجلس می‌گویند ۴۹ میلیون سهامدار سهام عدالت بخشی از سود سال ۹۸ را دریافت نکرده‌اند. حسن شجاعی رئیس کمیسیون اصل نود مجلس در ۳۰ آبان سال جاری در توئیتی نوشت: ۱۰ درصد سود سهام عدالت سال ۹۸ هنوز به حساب مشمولان واریز نشده و این کمیسیون پیگیر واریز این مبلغ است.

البته این گفته شجاعی با واکنش سازمان بورس مواجه شد و این سازمان اعلام کرد: «اینکه گفته می‌شود ۱۰ درصد از سود سهام عدالت باقی مانده و به حساب مردم واریز نشده، صحت ندارد. در واقع مبلغ باقیمانده بسیار کمتر از ۱۰ درصد است و حدودا ۹۴ درصد از سود به صورت نقدی به مردم پرداخت شده است.»

سازمان بورس گفته دلیل واریز نشدن بخشی از سود سهام عدالت، افزایش سرمایه شرکت گل‌گهر سیرجان بوده و حدود ۲ درصد هم به علت پرداخت نشدن سود از سوی شرکت مخابرات است.

مبلغ قطعی سود سهام عدالت چقدر است؟

مبلغ سود سهام عدالتی که سال ۱۴۰۰ به حساب مردم واریز می‌شود هنوز مشخص نیست. اما سال گذشته، سود سهام عدالت یک میلیون تومانی، حدود ۴۰۰ هزار تومان بود و سود سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی، ۲۰۰ هزار تومان.

سود سهام عدالت سال ۹۵، برای دارندگان سهام عدالت یک میلیونی، ۱۵۰ هزار تومان بود. این مبلغ در سال ۹۶ به حدود ۱۷۵ هزار تومان رسید. سود سهام عدالت در سال ۹۷ حدود ۲۰۵ هزار تومان بود و در سال ۹۸ با رشد قابل توجهی به ۴۰۰ هزار تومان رسید.

حالا باید دید با توجه به افت شاخص کل بورس، آیا سود سهام عدالت سال ۱۴۰۰، در مقایسه با واریز سال گذشته کاهش پیدا می‌کند یا نه؟

سهامداران عدالت چقدر ضرر کردند؟

بیش از یک سال و نیم از سرخ‌پوشی بورس و ضرر سرمایه‌گذاران می‌گذرد. بر اساس آمارها بیش از ۹۹ هزار میلیارد تومان سرمایه مردم از بازار سرمایه خارج شده است.

امروز پنجم بهمن ماه شاخص کل بازار سرمایه با کاهش ۲۶ هزار و ۶۷۲ واحدی به محدوده یک میلیون و ۲۰۸ هزار واحد رسید.

تنها در دی ماه بیشتر از شش هزار میلیارد تومان از بازار خارج شده، تنها در روز اول دی ماه پول وارد بورس شده است.

روز ۲۰ مرداد ماه سال گذشته ریزش بورس آغاز شد و شاخص کل تا به امروز بیش از ۳۵ درصد افت داشته است.

 بیش از ۹۹ هزار میلیارد تومان سرمایه مردم و سهامداران عادی از بورس خارج شده است.

میانگین بازدهی نمادهای بازار سهام در این مدت منفی ۴۰ درصد بوده است. یعنی به طور متوسط سهامداران حداقل ۴۰ درصد از سرمایه خود را از دست داده‌اند.

این موضوع در حالی است که حدود پنج درصد از نمادهای بورسی بیش از ۷۵ درصد افت ارزش داشته‌اند.

«با توجه به این سهامداران بورسی بیش از ۴۰ درصد از دارایی خود در این بازار را از دست داده‌اند، برای راهکار حفظ سرمایه روی لینک «چگونه سرمایه خود را به باد ندهیم؟» کلیک کنید»

زیان ۴۰ درصدی سهامداران سهام عدالت

در زمان اوج بورس ارزش سبد سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی حدود ۲۰ میلیون تومان بود. اکنون رقم سهام عدالت در سبد سرمایه‌گذاری مردم به ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. یعنی سهامداران سهام عدالت بیش از ۴۰ درصد زیان کرده‌اند.

افرادی که به طور غیرمستقیم سهام عدالت خود را آزاد کرده‌اند هم شرایط بدی تجربه می‌کنند. بر اساس آمار بیش از ۲۵ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر سهامدار صندوق‌های سرمایه‌گذاری استانی هستند.

از تابستان امسال خالص ارزش دارایی‌های سهامداران بیش از ۱۰۶ هزار میلیارد تومان کاهش داشته است. این یعنی هر سهامدار تنها در این مدت به طور میانگین بیش از چهار میلیون تومان ضرر کرده است.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.