کد خبر : 14007 / /
/

ایران جز ۱۰ تولیدکننده نخست فولاد جهان است. حالا نه تنها تحریم‌های خارجی بلکه تحریم‌های داخلی و خط و نشان کشیدن‌های مسئولان اجازه نمی‌دهد این صنعت از دخالت‌های نابه جا امان بماند.

 

اخیرا تعطیلی ۱۱۰ کارخانه فولادی خبرساز شد. گویا وزیر صمت به تولیدکنندگان پیشنهاد داده که اگر از پس هزینه‌های تمام شده بر نمی‌آیند جمع کنند و به سوریه بروند! اما چرا فولاد ایران باید به سوریه منتقل شود؟

 ایران جز ۱۰ تولیدکننده نخست فولاد جهان است. حالا نه تنها تحریم‌های خارجی بلکه تحریم‌های داخلی و خط و نشان کشیدن‌های مسئولان اجازه نمی‌دهد این صنعت از دخالت‌های نابه جا امان بماند.

گویا اخیرا تولیدکنندگان به همراه نمایندگان مجلس مهمان رضا فاطمی امین، وزیر صمت بودند. وزیر اما به دلیل شرایط کرونا تنها دو نماینده از تولیدکنندگان فولاد را در دفتر خود پذیرفته است.

در این جلسه تولیدکنندگان فولاد از سیاست‌های کنترلی و دخالت‌های دولت گله‌های خود را مطرح کردند که وزیر صمت در پاسخ به آنها می‌گوید: «فولاد را جمع کنید، ببرید سوریه.»! اما چرا تولیدکنندگان ایرانی باید کشور و سرمایه‌های خود را رها کنند و به سوریه بروند؟

تمام کشورها فرش قرمز پهن می‌کنند، ما بگذاریم برویم؟

در این مورد حسام‌الدین والی، یک تولیدکننده و کارشناس صنعت فولاد به تجارت‌نیوز می‌گوید: این گفته وزیر صمت در پاسخ به تولیدکنندگان که جمع‌کنید و به سوریه بروید برای ما هم قابل هضم نیست. قرار بود در این جلسه پنج تولیدکننده برای مشکلات پیش‌روی صنعت حضور داشته باشند اما وزیر گفته بودند دو نفر از نمایندگان صنعت فولاد را می‌پذیرند.

او توضیح داد: زمانی که تولیدکنندگان از جلسه با وزیر بیرون آمدند مسائل را با ما مطرح کردند. صنعت فولاد جز ۱۰ صنعت برتر جهان است و تمام کشورها برای سرمایه‌گذاران فرش قرمز پهن می‌کنند. این در حالی است که وقتی تولیدکنندگان ایرانی از وضعیت موجود و دخالت‌های دولت ناراضی هستند مسئولان به آنها پاسخ می‌دهند «جمع کنید و بروید.»

آیا سوریه برای تولیدکنندگان ایران جذابیت دارد؟ به گفته والی، سوریه برای تولیدکنندگان فولاد ایران جذابیتی ندارد. چرا که احداث یک کارخانه چهار سال زمان می‌برد. همچنین صنعت فولاد نمی‌تواند با نیروهای کار مبتدی و نا آشنا با این حرفه فعالیت کند. آنچه به نظر می‌رسد انتقال کارخانه‌های فولادی به سوریه امکان‌پذیر نیست.

او توضیح داد: آقای وزیر که اعلام کردند تولیدکنندگان فولاد جمع کنند بروند سوال ما این است که آیا این کشور زیرساخت دارد؟ سوری‌ها بابت کوچ سرمایه چه خدماتی را به این سرمایه‌گذاران می‌دهند؟ مگر صنعت فولاد با نیروی انسانی که با کار آشنا نیست می‌تواند خدماتی ارائه دهد؟

آیا سوریه امنیت دارد که تولیدکنندگان آنجا بروند؟

والی ادامه داد: از طرفی آیا سوریه امنیت لازم برای سرمایه‌گذاران ایرانی دارد؟ این کشور نه امنیت دارد نه لجستیک و نه مواد اولیه و انرژی. بنابراین چطور امکان انتقال صنعت فولاد به سوریه وجود دارد؟

او به سرمایه‌گذاری هندی‌ها در بخش فولاد و شمش اشاره کرد و گفت: در سال‌های اخیر هندی‌ها در بخش فولاد و شمش سرمایه‌گذاری کردند. آنها هم از قوانین دست و پا گیر ایران گلمندند. آنها هم بارها به ما اعلام کردند که در بخش‌ها و کشورهای متعدد مانند آفریقا سرمایه‌گذاری کردند اما هیچ‌گاه با موانعی که در ایران رو به رو هستند، برخورد نکردند.

والی گفت: در ایران قیمت مواد اولیه مداما نوسان دارد. همچنین کشوری که دارای منابع انرژی زیادی است در تابستان نه برق دارد در زمستان هم گاز ندارد. با این کمبود امکانات تازه دولت به تولیدکنندگان فشار می‌آورد که قیمت‌ها را بنا بر دستور آنها تعدیل کنند. بخشی از سرمایه‌گذاران فولادی به دلیل عرق ملی شرایط دشوار را تحمل می‌کنند.

هندی‌ها هم به ایران اولتیماتوم دادند

او ادامه داد: اخیرا سرمایه‌گذاران خارجی از جمله هندی‌ها به ما اولتیماتوم دادند که به دلیل افزایش بیکاری و شرایط نامناسب کار در ایران کارخانه‌ها را تا پایان سال اداره می‌کنیم. از این‌رو به دلیل دخالت‌ها دولت و شرایط نامناسب تولید احتمال دارند سرمایه‌گذاران خارجی در سال جدید ۱۴۰۱ از کشور فرار کنند.

آیا ایران می‌خواهد چینی‌ها را در معدن جذب کند؟

حالا برخی تحلیلگران می‌گویند در سند ۲۵ ساله ایران و چین آمده که بخشی از معادن ایران به چین واگذار می‌شود. کما اینکه پیش‌تر، پیش‌تر شهرام شریعتی، دبیرکل خانه صنعت و معدن تهران، به تجارت‌نیوز گفت: «معادن، ازجمله معدن‌های طلای ایران بخشی از قراردادهای سرمایه‌گذاری چین و ایران طبق سند «۲۵ساله همکاری» هستند.»

آیا ممکن است این گفته وزیر صمت به سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان فولاد که جمع کنید و بروید نشان از جذب سرمایه‌گذاران خارجی از جمله چینی‌ها در بخش معادن ایران باشد؟

تولیدکنندگان از کشورشان نمی‌روند

در این باره بهرام شکوری، رئیس کمیسیون صنایع و معادن ایران از گفته اخیر وزیر صمت انتقاد کرد. او به تجارت‌نیوز گفت: در کشور از هیچ کس هیچ چیزی بعید نیست اما برداشته شدن موانع تولید در ایران جمع کردن سرمایه‌گذاران و فرار آنها از کشور نیست. اینکه تولیدکنندگان از شرایط موجود معترضند و به آنها می‌گویید جمع کنند و بروند حرف درستی نیست.

شکوری خطاب به وزیر صمت بیان کرد: تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران نه تنها از کشور خودشان نمی‌روند. بلکه می‌مانند و فعالیت خودشان را توسعه می‌دهند.

اخیرا احمد دنیانور، عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد از تعطیلی ۱۱۰ کارخانه فولاد پرده برداشت. او همچنین احتمال انتقال این کارخانه‌ها به سوریه را مطرح کرد.

در این باره سیدرضا شهرستانی، عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فولاد درباره انتقال این کارخانه‌ها به سوریه گفت: ما برای حل مشکلات و موانع از وزیر صنعت درخواست ارائه پیشنهاد کردیم. ایشان در پاسخ گفتند که «فولاد را جمع کنید، ببرید سوریه.»!

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.