کد خبر : 14076 / /
/

پوریا شجاعی، درباره میزان مراجعان و بستری شدگان با تشخیص کرونا اظهار کرد: تا ۱۰ روز پیش تقریباً بخش آی سی یو بیمارستان امام حسین (ع) از کووید خالی بود ولی بعد از پیک جدید اومیکرون یکی از بخش‌های آی سی یو بیمارستان به بیماران کرونایی اختصاص داده شده است.

متخصص آی سی یو بیمارستان امام حسین(ع) گفت: بیشتر افرادی که سه دوز واکسن کرونا دریافت کرده‌اند ابتلا به اومیکرون را مانند سرماخوردگی تجربه می‌کنند.

 پوریا شجاعی، درباره میزان مراجعان و بستری شدگان با تشخیص کرونا اظهار کرد: تا ۱۰ روز پیش تقریباً بخش آی سی یو بیمارستان امام حسین (ع) از کووید خالی بود ولی بعد از پیک جدید اومیکرون یکی از بخش‌های آی سی یو بیمارستان به بیماران کرونایی اختصاص داده شده است.

وی افزود: بیشتر مراجعان با درگیری بالای ریوی در بخش آی سی یو بستری شده‌اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، شدت درگیری و بیماری زایی سویه جدید کرونا در مقایسه با سویه‌های دیگر را کمتر دانست و تاکید کرد: این واریانت جدید در کودکان بیشتر مشاهده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه واکسیناسیون علیه کرونا یکی از مهم‌ترین عواملی است که شدت بیماری زایی در سویه اومیکرون را کاهش داده عنوان کرد: در عین حال به این خاطر که افراد بیشتری به اومیکرون به دلیل خاصیت سرایت پذیری بالا مبتلا شده‌اند، به نظر می‌رسد در هفته‌های آتی با چالش‌های جدی تری روبه رو شویم.

شجاعی اضافه کرد: اصلاً دور از انتظار نیست با این حجم بالای بیماری زایی با سویه اومیکرون، هفته‌های آتی همچنان خدمات بیمارستانها صرفاً به بیماران مبتلا به کووید اختصاص یابد.

این متخصص آی سی یو پیشگیری را کارآمدترین روش در کنترل کرونا دانست و اظهار امیدواری کرد که هر چه سریع‌تر نوبت سوم واکسیناسیون نیز به صورت عمومی انجام شود.

وی ادامه داد: تنها راه شکستن چرخه انتقال کرونا پیشگیری، رعایت پروتکل‌های بهداشتی، ماسک زدن و عدم تردد در اماکن پر ازدحام و مسقف است.

به گفته شجاعی چرخش‌های بالای ویروس کرونا می‌تواند سر آغاز شکل گیری جهش‌های جدید باشد، دور از تصور نیست که واریانت های جدید همانند سویه‌های دیگر خطرات بیشتری به دنبال داشته باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با بیان اینکه بیشترین نگرانی کادر بهداشت و درمان معطوف به هفته‌های آینده است خاطرنشان کرد: طبق پیش بینی‌های انجام شده به نظر می‌رسد در هفته‌های آتی به پیک کرونا برسیم.

این متخصص آی سی یو در ادامه با بیان اینکه درمان بیماران کرونایی با سویه اومیکرون تفاوت چندانی با سایر سویه‌های قبلی ندارد اضافه کرد: بیشتر درمان‌ها حمایتی است ولی اگر چنانچه وضعیت بیماری زایی حادتر شود و یا فرد دچارتب مقاوم، افت اکسیژن خون و یا مشکلات حاد ریوی باشد حتماً باید به مراکز درمانی مراجعه کند.

به گفته شجاعی، کووید ۱۹ می‌تواند زمینه لخته زایی را بیشتر کند ولی به این معنی نیست که تمام افرادی که سابقه آمبولی دارند بعد از ابتلاء بیش از سایرین در معرض خطر قرار دارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: بستری شدگان جدید با تشخیص کرونا در موج اومیکرون، بیشتر بیمارانی هستند که مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای هستند.

وی ادامه داد: بیشتر افرادی که به رغم دریافت سه دوز واکسن کووید ۱۹ دوباره به کرونا مبتلا شده‌اند، این بیماری را همانند یک سرماخوردگی تجربه کرده‌اند که بعد از گذشت چهار تا پنج روز علائم بیماری کمتر شده است.

شجاعی با بیان اینکه سخت‌ترین دوره پاندمی زمانی است که مردم از رعایت شیوه نامه‌ها خسته می‌شوند، گفت: به هیچ عنوان واکسن زدن مهر تأییدی بر عدم ابتلاء و یا تجربه یک دوره سبک بیماری نیست، ممکن است هر فردی با هر شرایطی به کرونا مبتلا شود و شرایط سخت بیماری را تجربه کند بنابراین تنها راه مقابله با این بیماری رعایت بی کم و کاست پروتکل‌های بهداشتی است.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.